Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79473 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Kenthf  
#297629
Mange skrev:
Kenthf skrev:Jag är utb.ansv. för motorsåg inom Norrbotten. Arbetsmiljöverket har godkänt vår kurs efter lite bök.
Vi bjöd ut dem till en kurs tillsammans med jurist och de var nöjd.
AFS:en får ej bestämma specifik ekonomisk förening / företag att endast deras utb. duger.

Nu har vi maknadsfört Säker Skog länge på denna sidan så nu vill jag veta mer om eran utbildning.
Jag önskar veta namn, innehåll, pris och vad den kostar.

Inte mer än rätt vi pratar om detta och upplyser att det FINNS alternativ!

Jag vill veta mer!

Den innehåller allt som arbetstagaren behöver kunna enl. AFS 2012:1 för att arbetsgivaren skall känna att de anställda kansin sak.
Jag för en dialog innan med ansvarig samt kursdeltagare och kurs blir grundkunskap samt fördjupning i ex. räddningstjänst.
Pris varierar därför.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Kenthf  
#297631
anersimyra skrev:
Mange skrev:
Kenthf skrev:Jag är utb.ansv. för motorsåg inom Norrbotten. Arbetsmiljöverket har godkänt vår kurs efter lite bök.
Vi bjöd ut dem till en kurs tillsammans med jurist och de var nöjd.
AFS:en får ej bestämma specifik ekonomisk förening / företag att endast deras utb. duger.

Nu har vi maknadsfört Säker Skog länge på denna sidan så nu vill jag veta mer om eran utbildning.
Jag önskar veta namn, innehåll, pris och vad den kostar.

Inte mer än rätt vi pratar om detta och upplyser att det FINNS alternativ!

Jag vill veta mer!
Den utbildningen är säkerligen specifik för arbete inom räddningstjänsten och kommer inte godkännas för annat arbete.. :?:

Vår rtj-utb innehåller allt + lite till men vissa arbetsgivare kan kräva att endast en viss utb. gäller för att jobba åt dem.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299144 Kö till motorsågsutbildning http://www.lantbruk.com/skog/ko-till-mo ... utbildning
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299145
Niking skrev:Kö till motorsågsutbildning http://www.lantbruk.com/skog/ko-till-mo ... utbildning
/Niklas

Branschen har enats om att motorsågskörkort är ett bra sätt att uppfylla kravet.
Vilket är ett jävla hyckleri då hela branchen sitter i deras styrelse .
undrar om hur det skulle se ut vid konkurrensverket då det knappast finns någon konkurrens.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#299187
knaggen skrev:
Niking skrev:Kö till motorsågsutbildning http://www.lantbruk.com/skog/ko-till-mo ... utbildning
/Niklas

Branschen har enats om att motorsågskörkort är ett bra sätt att uppfylla kravet.
Vilket är ett jävla hyckleri då hela branchen sitter i deras styrelse .
undrar om hur det skulle se ut vid konkurrensverket då det knappast finns någon konkurrens.
Det står ju var och en fritt att starta utbildning i egen regi.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

stavkaren  
#301801 Säker Skog slår mynt av detta med motorsågskörkort , det är bluff att folk med skogsbruksskola är tvungna att gå dessa dessa dags kurser ihop personer som helt saknar vana vid motorsåg . Rent juridiskt håller inte detta som SäkerSkog förfäktar och hotar om böter och att din skogsutbildning saknar värde för kunna arbeta säkert i skogen.Att tro är stort men att Veta är större .
Sedan bör väl dagens skogsbruksskolor eller naturbruksgymnasium som det kallas idag
ta till sig varför det är som det är med säkerheten med arbete med motorsåg och ta fram den genuina utbildningen som fanns förr på skogsbruksskolorna , men det är väl kostnadsfråga kanske eller ledarfråga ?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

tallen100  
#301941 Dom försöker väl med allt för att håva in pengar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

mghg  
#301944 Säker Skog tar trehundra kronor per nytt AB-kort.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#301950 Marknaden är fri för hugade intressenter.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302076
tallen100 skrev:Dom försöker väl med allt för att håva in pengar.

Yes vad annars dom skall ju föda några stycken .
men det här är det värsta hittils i från deras sida jag kopierare det och limmar in det .
Svar från Säker Skogs Tomas Gullberg:
-Det finns inget entydigt svar på dina frågor. Först vid en eventuell stämning kan det komma fram hur lagen tolkas. För att vara på säkra sidan bör ni gå över till det system som troligen blir en ”godkänd standard”, alltså Motorsågskörkortet, som innehåller dokumenterad utbildning med teoretiska och praktiska prov. Om de anställda som inte har motorsågskörkort gick utbildning på 90-talet är det nog dags för repetition och övergång till motorsågskörkortet.
Läs en godkänd standard
Låt en statlig myndighet ta över uppkörningarna så blir det slut på deras hyckleri.
Var in i en sån där säker butik i går och det var tamefan det sämsta jag har varit i, dom visste tamefan ingenting dom tror att det säker skog säger är rätt men dom har inte förstått att det är AML som styr det hela.
När försäljaren började att prata att det skulle kosta 10.000 om man inte använde varselväst då vet man inte mycket så jag frågade honom vad dom uppgifterna kom i från och vad fick man till svar jo SÄKER SKOG då frågade jag honom om säker skog var det samma som AML och då blev han konfunderad och började att läsa vad som står i AML och till slut så fick han ge sig .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Huskyman  
#302172
knaggen skrev:Låt en statlig myndighet ta över uppkörningarna så blir det slut på deras hyckleri.

När jag körde upp för A+B så var det Skogstyrelsen som höll i examineringen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Kornell  
#302177 Har AB kortet och har anmält mig till både E och C- kurs till våren, lagkrav eller ej. Ser det som en investering i kunskap till företaget istället.

Dock tycker jag det skiljer alldeles för mkt i pris mellan de olika utbildarna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302193
Huskyman skrev:
knaggen skrev:Låt en statlig myndighet ta över uppkörningarna så blir det slut på deras hyckleri.

När jag körde upp för A+B så var det Skogstyrelsen som höll i examineringen.

Var de då godkända examinörer från säkerskog eller???

Vad detta är tramsigt!

Skogsstyrelsen utfärdar inga kort väl?

Skogsstyrelsens motorsågskurser samt den personal som genomför uppkörning för motorsågskortet är godkända och certifierade enligt riktlinjer från Säker Skog.


Myndighet agerar enligt riktlinger från en ekonomisk förening!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

T Landström  
#302200 Känns som det är mycket antagande...

Här står det lite hur säkrare skog är uppbyggt och vilka som är inblandade. http://sakerskog.se/om-oss/

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

johan eriksson  
#302220 Saxat från Ratsit.
http://www.ratsit.se/7696214316-Svenska ... k_forening

Bolagsnamn: Svenska Säker Skog ekonomisk förening
Organisationsnummer: 769621-4316
Bolagsform: Ekonomisk förening
Status: Bolaget är aktivt

VERKSAMHETSBESKRIVNING
Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intresse genom: *att utveckla administrera och äga system för kvalitetssäkring av utbildning för manuellt och ' eller motormanuellt skogsarbete och ansvara för utformning av mål, prov och krav för olika utbildningar' utbildningsnivåer samt krav och rutiner för certifiering av instruktörer och kvalitetskontroller. * att på olika sätt bidra till att utveckla arbetslivskvalitet, arbetsmiljö, produktivitet och lönsamhet i det småskaliga skogsbruket och i övrigt där en motrmanuell eller manuell arbetsteknik utnyttjas. *att självständigt eller i samverkan med andra forskande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).