Motorsåg och handhållet

Tips på stor såg?

33 inlägg 14987 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

volvo_per  
#295664
mghg skrev:
volvo_per skrev:Har bara en 550xpg nu med 18" svärd och tycker det är så svårt att få till nivåerna när man tvingas sticka från två håll.

Är det inte bättre att fullt ut nyttja möjligheterna med den såg du redan har? Om du lär dig använda syftlinjerna på sågkroppen så blir det lättare att hålla sågen i våg och då kommer nivåerna vid instick från två håll bli bra.

Det kanske också kan vara idé att byta till ett kortare svärd, t.ex. 15" som både räcker långt och är praktiskt vid kvistning. Självklart kan en 550 XPG driva 18", men en liten avvikelse från vågrätt ger större nivåskillnad med 18" än jämfört med 15".

Detta var inte svaret som efterfrågades, men jag tycker det är synd att inte nyttja en av marknadens bästa "allround"-sågar.


Vad menar du för syftlinjer? Är ju en lunje på motorkåpan som man använder när man siktar vid riktakäret men har aldrig kunnat använda någon linje för att få instick i våg.. Har jag missat något? Tacksam för bra tips för raka instick. Tycker det är särskillt svårt vid lutande mark.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på stor såg?

palbin  
#295679 Jag har Hva 357xp, 576xp, 390xp, 395xp och 3120xp - jag gillar nog
(den tidiga variant av) 576xp jag har bäst - i vilket fall kan man köpa
stora nya Hva motorskallar för småpengar på ebay.de - man kan få vad
som helst nytt för typ 7500 spänn om man shoppar runt lite ... .

I vilket fall är väl dessa stora sågar såpass förhållandevis billiga (jämfört
tex en 346xp, 550xp) att de är värda vad de kostar även i Svedala ... ?

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

Morganj211  
#295698 Köpte en Stihl ms 661 nyligen. Underbar såg måste jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Tips på stor såg?

palbin  
#295701 Säkert en jättefin apparat - hur skall man förstå namnet 661?
Vad kommer nuffrorna från alltså?

91 cc är cirka 6 cubic inch (Stihl 6 borde den alltså då heta i
USA) - men det kan väl inte vara därifrån det kommer, eller?

Användarvisningsbild

Re: Tips på stor såg?

mghg  
#295718
volvo_per skrev:Vad menar du för syftlinjer? Är ju en lunje på motorkåpan som man använder när man siktar vid riktakäret men har aldrig kunnat använda någon linje för att få instick i våg.. Har jag missat något? Tacksam för bra tips för raka instick. Tycker det är särskillt svårt vid lutande mark.

De flesta av motorsågarna från Husqvarna och Stihl har ingjutna eller påmålade markeringar på luftfilterkåpan, dessa markeringar används när man skall sikta in fällriktning vid sågning av riktskär men kan också användas som lodlinje. På en såg från Jonsered siktar man mj.h.a. handtagsbågen eller kastskyddet som är vinkelrät på svärdet.

Om man håller sågen med svärdet horisontellt inför instick och tittar rakt ned över sågkroppen så ser man om syftlinjen (markering på luftfilterkåpan hos Husqvarna och Stihl, eller handtagsbågen för Jonsered) ligger längs med en lodlinje från ögat till marken.

Ovanstående metod kan med fördel också användas för att få undre riktskär i våg. Med hjälp av syftlinjen på sågens kedjekåpa kan man avgöra om sågen ligger i våg när man sågar övre riktskär och t.ex. undvika att svärdspetsen sticker ner och sågar för djupt.

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

SawTroll  
#295770
palbin skrev:Säkert en jättefin apparat - hur skall man förstå namnet 661?
Vad kommer nuffrorna från alltså?

91 cc är cirka 6 cubic inch (Stihl 6 borde den alltså då heta i
USA) - men det kan väl inte vara därifrån det kommer, eller?


Noen har muligens tenkt at det skulle være slik en gang - men i virkeligheten er avvikene for mange modeller for store til at det kan kalles et system.
Forholdet mellom numrene sier derimot noe om hvor i modell utvalget sagen tilhører/tilhørte (mht størrelse), på det tidspunktet den ble lansert - ikke mye mer.

Slik "systemet" fungerer for tiden, så forteller 661 at den er en ny konstruksjon, av 066/660 størrelse.

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

volvo_per  
#298879 Nu står jag i valet mellan en stihl 441 eller husqvarna 576 xpg. Några som har erfarenheter om dessa sågar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

Jim_the_one  
#298883 Ingen erfarenhet av 441 men min 576 xpg autotune går hur bra som helst. Knappt några vibrationer alls. Mycket underbar såg.

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

Homo abies  
#298893 Du skall provköra! Ms 441 är riktigt rapp och har bra vridmomentstegring när motorvarvet sjunker under belastning, -viktig egenskap när man har mycket fällning och kap.

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

volvo_per  
#298902 Okej. Har tänkt att bara ha den att fälla och kapa med och sätta på mindre svärd på min 550 istället. Nu har jag bara en 550 med 18" som får gå till allt. Nu får det bli en 441 eller 576 och 550n med 15" eller 13" att kvista med. Hoppas det blir bra :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på stor såg?

JensSkoog  
#298915 Om du har mycket huggning och kvistning av olika dimentioner, skulle jag even skaffat en lättviktare till kvistningen och småträd. Det gör arbetet mycket smidigare och armar och akslar kommer genom dagen utan för mycket stryk. Jag växlar mellan MS200(12"), 261(13" och 15") och 361(20") hela tiden, och det är en smigid kombo som gör att jag jobbar lätt hela dan.

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

Jim_the_one  
#298970 Det där med en lätt såg till kvistningen är en sak. Men har man inte vanan att alltid stöda sågen mot stammen är en 70 cc såg perfekt att kvista med. Man lär sig snabbt hur man ska göra för att avlasta kroppen.
Det sa instruktören på utbildningen och jag håller med honom om det.

Sen gäller det att ha kvar den tekniken när man går med en lättare såg.

Användarvisningsbild

Re: Tips på stor såg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299143 Det ligger nog en del i detta påståendet. Jag behöver bara gå till mig själv. Jag slarvar mycket mer med tekniken när jag kör HVA 536 Li XP än vad jag gör när jag kör "tunga" och "klumpiga" bensinare som HVA 242 XPG, HVA 346 NE och HA 560. Med batterisågen blir jag för lat för att ta det där extra steget, utan sträcker bara fram armarna... (Jag har långa ärmar).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på stor såg?

JensSkoog  
#299147
Jim_the_one skrev:Det där med en lätt såg till kvistningen är en sak. Men har man inte vanan att alltid stöda sågen mot stammen är en 70 cc såg perfekt att kvista med. Man lär sig snabbt hur man ska göra för att avlasta kroppen.
Det sa instruktören på utbildningen och jag håller med honom om det.

Sen gäller det att ha kvar den tekniken när man går med en lättare såg.


Det där är en mycket god poäng! Går snabbt å bli lite slarvig när sågen inte väger så mycket. Men, om sågen är så tung att armerna blir som bly innan dagen är över, så kann man bli slarvig av det ochså!

Avatar Fallback

Re: Tips på stor såg?

Jim_the_one  
#299161 Är ju så korta dagar nu ändå ;-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).