Skogsröjning

Tät r2 tallskog

19 inlägg 10629 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tät r2 tallskog

Skogen i boden  
#299065 Har råkat köpa mig massa arbete (90h ) varav ca 30 ha är r2 tall 28 år ca 5-7 meter högt med en hel del lägre skog . Är rätt ny på röjning och skog i allmänhet , hur glest törs /bör man röja ett liknande bestånd ?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

rokon  
#299079 Är den lägre skogen gran eller tall? Och finns den i beståndet på 30 ha?

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299080 Du får nog ge dig ut med ett röjsnöre och räkna antalet stammar. Bilder? Ståndortsindex?

(28 år och 5-7 meter? Det växer inte fort där uppe i norr)

Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

rokon  
#299082 Kanske älgen har hållit tallen nere genom hård betning?

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299084
rokon skrev:Kanske älgen har hållit tallen nere genom hård betning?


Finns väl inga älgar i Sverige? ;)

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Skogen i boden  
#299087 Har inte knäppt nå bilder ännu men är t18 , det är klenare lägre tallar " under" de som är 5-7 m . Efter att ha kollat på rätt många skiften i vår sommar är det tack och lov inte så mycket betesskador på det jag köpt. Vände på en fastighet där jag gissade mellan 30-50 % i planteringarna. Röjsnöre är ju en variant men täbkte att det fanns ett ungefärligt avstånd mellan stammarna i en sista röjning

   TS
Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299089 Är ju lite sent för röjning kanske? Om det står mycket tätt och det är tunna slanor kanske du måste ta lite och komma tillbaka om 5-10 år.

Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

rokon  
#299098 Jag tycker det går bra att uppskatta 2m mellan stammarna när man röjer, det ger 2500 stammar per ha och så mycket mera är det inte ide att röja. Vid större luckor så får du lämna fler stammar runt om. Följ aldrig slaviskt måtten, särställ där det behövs, dvs håll stammarna åtskilda minst 60 cm. Lämna hårt betade i brösthöjd till älgmat och ta bort dessa senare.

Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

Hammaren  
#299102 T-18, då växer det inte så det knakar precis, du kan nog röja ner det till 2000/h minst, så kanske tillväxten får en liten skjuts sedan.

Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

rokon  
#299103 2,2 meter mellan träden gör 2025 stammar per ha

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299104 Skogforsk säger 1400-1600 på svaga tallmarker. Vilket det nog fårr räkans som?

http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... vara-kvar/

Men om det står 4-5000/ha nu som är 6m höga så lär det inte bli så bra.

Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

rokon  
#299105 hehe du hann före Mangan! Men tycker själv att T18 inte behöver betyda svag mark här uppe?

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Skogen i boden  
#299108 Ungefär vad jag gissade men som amatör är det ju kul att bolla frågor med proffsen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299110 En t18 i Norrbotten ska inte jämföran med en t18 i Svealand, kan vara fin skogsmark. Klimatförändringen påverkar ju boniteten, om det är fin mark skulle jag sköta den som en t20.

Låter som att det är självsått, är det så? i en självsådd stamtät avdelning finns stor potential att producera kvalitetsvirke. Röj igenom det till 2-2,5 m vilket betyder 2000-2500 stammar per hektar.

Om det finns förvuxna "vargar" kan du gallra bort dem för att få ett enhetligare bestånd. Dessa träd kommer ändå inte att ge bra kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

Skogen i boden  
#299115 Är rätt enhetligt nästan inga förvuxna , har ett bestånd r1 på 13 år med fröträd så gissningsvis verkar det ha varit självsådd man satsat på . säljarens make dog för ett tiotal år sen och all verksamhet verkar ha avstannat efter det så finns att göra

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).