Traktorn i skogen

Möre grävaggregat

6 inlägg 13333 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Möre grävaggregat

Chuck Norris  
#298863 Brassel

Jag ser att du har ett Möre grävagg. Jag har funderat på att skaffa något liknande för rensning av dikning etc. Det skall vara ett aggregat som man kör inifrån traktorhytten. Är det något att ha? Lite för klent till riktig grävning som täckdikning antar ja? Kanske bättre att hyra in en grävare eller?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Möre grävaggregat

ÅsaNisse  
#298876 Det är ett förhållandevis kraftigt grävaggregat för sin storlek. Jag har byggt skogsvägar och dikat med mitt och det funkar perfekt. Har man en traktor med omvänd förarplats så har du en grävlastare på gården. Täckdikningsjobb är inga problem alls. Då kan man nästan åka på lågväxel och gräva under tiden om bara traktorn är stabil nog.
Det enda man ska passa sig för är de modellerna med förlängning i stickan. Det glappar upp ganska snabbt.

Avatar Fallback

Re: Möre grävaggregat

Chuck Norris  
#298940 Tack för svar. Vad är en stabil traktor enligt din åsikt? En 100 hk valtra med twintrack borde passa bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre grävaggregat

brassel  
#298992 Instämmer med ovan.
Det jag kört med den tycker jag funkar till priset jag gav för den.
Spontant är de dock en del småskavanker vid tillverkningen tex rostar den bra. Fettnipplar är oåtkomliga o nått irriterande till.
Skulle jag byta skulle jag nog kika på tex Jakes modeller eller en helt ihopbyggd. Men smidigt med hjul för mig.
Eller bara ev grävsticka på skogskran som Kesla, Kts o åtm. Vreten har.
Lejer in för större projekt.
Ganska enkelt o byta med skogskärran på min 705 tycker jag.
Fråga på om de är nå mera, så svarar jag så gott jag kan.

Avatar Fallback

Re: Möre grävaggregat

ÅsaNisse  
#298997 Jag kör med en 6200 Twintrack och det funkar för mig. Man får bara inte glömma 4wd för utan den står inte traktorn still på handbromsen när det är hårt i backen. Jag smidde även ihop ett snabbfäste så det går smidigt att byta skopor.
Jag skulle inte fundera på grävsticka till skogskran för dom är inte byggda för att arbeta på det sättet som grävning innebär. Det blir lite halvdan kompromiss.

Avatar Fallback

Re: Möre grävaggregat

jhe  
#315409 Hej
Körde med nordigg aggregat för några år sedan ingen höjdare, då jag tröttnade på aggregatet och idén om att ha det på trepunkten ( dålig räckvidd och klent) så handlade jag en 3 t minigrävare och det är en av de bättre investeringarna jag gjort, har blöta marker så larvband samt rundsvängning ökade produktiviteten rejält.
Funderar nu på att kanske hängs på ett litet naarva aggregat ( förmodligen för liten grävare men kanske värt att prova) funkar det inte så får jag ha det på traktorn i stället. Med facit i hand borde jag köpt grävmaskinen direkt

/jh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).