Före och efter jobbet

Hem till byn tv-serien

21 inlägg 15321 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hem till byn tv-serien

Seb macahan  
#298780 Hej. Nu precis har jag slötittar på en gammal tv-serie i från 70-talet från SVT som hette Hem till byn. Tittade mest för det kan vara kul o få lite återblick i hur det såg ut i Sverige för 40årig sen. O sen jobbades det lite i skogen manuellt o med häst o det är ju inte så ofta det förekommer i dagens tv serier. Men till min fråga, var detta bra? Ni som kommer i håg? Det kändes som det kunde vara filmat vilken dag som helst i vilken liten landsbygdsby som helst. Nu vill jag inte påstå att livet är tråkigt men o göra film av det kan väl bli lite väl händelselöst stundom. Vilka har sett serien?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

halvproffs  
#298785 Jag såg delar av serien när den gick på 70-talet. Är väl någon slags kopia på engelska serien, Hem till gården, eller vad den hette. Som du skriver; det hände ju inte mycket i serien så det var nog bättre i verkligheten. Hästen i skogen var nog på fallrepet redan tidigt 70-tal. Här bland bönderna var det Fordson major, BM och Fergusson totalt dominerande.

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Seb macahan  
#298786 Ja det hade nog varit bättre o se. Han som körde i går kunde inte ett skvatt om hästkörning varken i eller utanför skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298788 Jo den serien har man sett. :grin:

Eller som jag brukar kalla den. "Bönner som gnäller". :mrgreen:

Där finns det många roliga karaktärer. Det jag kommer att tänka är när Lars-Erik och hans far har en sprillans ny röjsåg för att röja ungskogen. Men det händer ingenting.

Då kommer karaktären som gifter sig med henne i rullstol och prasslar med prästen.

-Den här gården har för fan inte producerat något dom senaste 25 åren.

Då svarar Lars-Erik, som inte mår så bra.
'
-Jo ångest.

Avatar Fallback

Re: Hem till byn tv-serien

isteskog  
#298790 Har sett hela serien flera gånger! Den handlar om en bygds utveckling(avveckling) och inte som någon sa: bönder som gnäller. Att det blir lite taffligt när skådespelare ska utföra jobb som dom inte är vana vid är naturligt. Man ska inte ha bråttom när man tittar på serien, fast visst underlättar det att ha varit med från den tiden för att förstå en utveckling som skett på landsbygden ända sen slutet av 50-talet.

En av de bästa vardagsserier enligt min mening, men så är ju jag född -61 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Seb macahan  
#298791 Jag kommer nog o se den nästa fredag å. Bra mycket mer intressant än mycket av de skit som görs nu. Men det som jag tycket är roligt är tidsresan o därför lite förundrad om den var sevärd i realtid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hem till byn tv-serien

isteskog  
#298794 Jag tror nog att det har kunnat filmats i vilket småsamhälle som helst vid den tidpunkten. Jag själv som då tonåring, känner igen mig i mycket. Serien har varit mycket sedd de gånger den visas. Skaffade själv dvd-boxen över hela serien, så jag har tittat på den några gånger. Mor min tittar på några avsnitt varje gång hon hälsar på mig. :smile:

Tror faktiskt att det finns ett behov att såna här serier och dokumentärer visas.
För att kunna titta framåt, så behövs backspegeln också! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298797 Bästa serien någonsin ju!!
Kul att dom haft samma skådespelare hela tiden, började väl på -70 talet och sista omgången spelades in på 2006...

Men som sagt, man får inte ha bråttom när man ser den....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hem_till_byn

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298799 Jag är född -87 och minns att jag sett några avsnitt från de sista säsongerna i mina tidiga tonår. Förra sommaren såg jag att dvd-boxen fanns och då väcktes minnet till liv så jag köpte den - och blev helt fast.

Har sett varje avsnitt minst två gånger, och många av dem fler gånger ändå.

Kan inte riktigt beskriva vad det är som gör det, förnodligen en kombination av den realistiska berättelsen och "spänningen i vardagen". Sen är det ju väldigt duktiga skådespelare. Så jag kan varmt rekommendera serien, den finns dessutom i sin helhet (utom sista säsongen) i svt:s öppna arkiv, www.oppetarkiv.se, för den som missat början ;) Första tre säsongerna är egentligen bäst enligt mig, men har man väl sett dem kan man ju inte gärna sluta ;)

Avatar Fallback

Re: Hem till byn tv-serien

Robertberg  
#298801 "Värre långkörare än Hem till byn" brukar vi säga på jobbet ibland.. ;)

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Skogshuggarn  
#298829 Speglar livet i byarna på 70 talet rätt bra. Speciellt Lantbruksnämndens framfart, och det som kallades för "koncentrerad rationalisering", där vissa fick expandera sina jord/skogsegendomar, medan andra stoppades tack vare de sk förvärvstillstånden.
Inte så konstigt att det blev osämja bland många och ett livslångt myndighetsförakt, generationer framåt.

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

totte  
#298831
Seb macahan skrev:Men till min fråga, var detta bra?

Den tidens TV. Före de snabba klippens tid, när idén var att man kunde fånga publiken där dramatiken låg i personerna och berättelsen över tid, inte i dramatiska vändningar var tredje minut. Lite svårt kanske för många av de generationer som vant sig vid tempot i den nya tiden, där nåt dramatiskt skall hända hela tiden för att det inte skall vara tråkigt.

Jag såg en del avsnitt av den när den gick i de tidigare säsongerna. På den tiden framstod den rätt mycket som lite av en redovisning av och protest mot hur samhällets förändring stöpte om landsbygden. Vi som växte upp under den tiden känner igen väldigt mycket.

Jo, det var bra, t o m mycket bra. Lite taffligt i detaljerna, inte alltid så genomarbetat, som t ex en taskig hästpilot och kanske inte de allra största skådespelarprestationerna i alla lägen. Men det var en stor och ärligt menad berättelse om människors vardag i en tid när väldigt mycket av det gamla samhällets levnadssätt och värderingar sattes på spel. En lång genomtänkt helhet, som blev något mycket större än sina ibland torftiga enskildheter.

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Seb macahan  
#298837 Kul o höra alla dessa avtryck. Jag kände mig ganska hemma på något sätt i denna serie. Bla en bild i från ett stort varv där man står i blåställ o svetsar med pinne i dåtidens hjälm o skyddsglasögon. Kan se min far på bilder från Karlskronavarvet och liksom kan sakna den tiden. Det var lite stuns i Sverige på den tiden inbillar jag mig. Nu sätter vi vårt hopp o tillit till världen, då var vi världsledande på mycket. Och vi utvecklades. Håller ni med eller romantiserar jag min väldigt unga barndom el igentligen mina föräldrars tonår, jag föddes 80.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Skogshuggarn  
#298842 Vilken är eran "favoritepisod"?.

Min är nog när Per och Karin Löfgren ska köpa "Olaus Olles" skogsgård i "Kroksta, och alla turer kring det.
Hur det slutar var nästan väntat!.

Avatar Fallback

Re: Hem till byn tv-serien

brassel  
#298855 Finns mycket tänkvärt i den serien som sagt.
De första tre minuterna i första avsnittet tycker jag bla har stor behållning som bild av hur de kunde gå till när Lantbruksnämnden knacka på vad jag förstår.
http://www.oppetarkiv.se/video/1985704/ ... itt-1-av-6

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).