Jakt och Fiske

vargattack på film

26 inlägg 15893 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

T Landström  
#292516
rokon skrev:Jag hade mitt första vargmöte för ganska exakt ett år sedan det var en ensam varg på 40 meters avstånd långt in på mitt skifte i folktomt land, och nog var den skygg och rädd alltid, har aldrig sett en hund springa iväg så fort för en människa någon gång.


Det kanske är mycket osanktionerad jakt på dom i dina trakter...

Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

rokon  
#292519 Så har det nog varit, men de som behöver jaga dem har under senare år fått möjlighet att göra det lagligt.
I alla fall är det få förunnat att få göra ett sådant möte här uppe, men jag var då i skogen varje dag förra hösten. Och denna höst nära nog varje vardag, Så nu såg jag min första björn men på långt håll 400 meter i rågången. Den eller om det var en annan björn sköts knappt 2 timmar senare av björnjägare med Plotthundar som hade satts på mina marker för spårning. Den skjutna björnen vägde 260 kg.

Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

Peteflamingstar  
#292759
BM-röd skrev:
elis skrev:Naturen är hård, såvitt jag kan se är det kon som gör största skadan och kickar så när livet ur kalven. Vargarna lufsar därifrån så de fick nog inget.

Jo det är ju helt naturligt för mamma älg att hamna i en sån situation! hon skulle ju helt klart stått brevid och tittat! för dom snälla vargarna skulle ju leka lite med kalven! Helt fantasiskt hur fin naturen är eller inte!? Hellre träd-ätande älgar än älg-ätande vargar skogen är för oss alla!


Ja det finns väl egentligen inget naturligare än när naturliga fiender, rovdjur/bytesdjur ställs inför varandra i naturen? Har ni sett en katt leka ihjäl en råtta någon gång? Naturen är grym, och alla har vi väl varit med om skadeskjutna älgar o annat vilt som sedan släpat sig iväg för att dö någonstans. Människan är bra grym hon också.

Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298713 Naturvårdsverket diskvalificerar sig själva som jaktmyndighet http://www.lantbruk.com/debatt/naturvar ... tmyndighet
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargattack på film

isteskog  
#298731 Blir inte det minsta överraskad! Rovdjuren som stadsborna till största delen gillar, ska naturligtvis vara på landsbygden och inte i tättbefolkade områden. Hur skulle det se ut om björn, varg och lo skulle få finnas i städerna? Tänk om promenadhundar, inhagade hästar m.m skulle bli attackerade av rovdjur, det går ju inte för sig.....







(Obs! Ironi)

Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

sundelius  
#298748 Vargen rev tretton får hos kompisen förra veckan, får erkänna att jag gått från rätt neutral till skjutsugen :oops:

Avatar Fallback

Re: vargattack på film

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298754 För runt en månad sen blev vi av med 9 får som vargen tog, trotts 5 trådigt stängsel...
Vad ska man säga......

Avatar Fallback

Re: vargattack på film

isteskog  
#298760 Jag lider med er som drabbas av rovdjuren. Det måste till licensjakt för att komma till rätta med främst vargen, och den licensjakten ska inte kunna överklagas och fördröjas av diverse miljö och djurrättshaverister!

Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

Peteflamingstar  
#298810 Inte helt ovanligt att hundar river tamdjur heller, här ett färskt exempel:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6010107

Naturligtvis är det inte bra att varg river tamdjur heller, problemdjur som kommer för nära bebyggelse bör skjutas, vill bara visa att frågan inte är svart-vit.

Avatar Fallback

Sv: vargattack på film

jelu777  
#347856 Här är en film till

   TS
Användarvisningsbild

Re: vargattack på film

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349691 Troligtvis en 8:e vargattack på Mollsta gård http://www.lantbruk.com/lantbruk/missta ... vargattack
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).