Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Daggis Avant 420 Prosjekt!

62 inlägg 33321 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#298218 Hei

Jeg har en Polaris 500 og vahva tømmervogn, dette fungerer greit, men ønsker noe annet som jeg kan bruke på oppdrag jeg har.

Jeg tar på meg jobber med trefelling, mye i hager og plasser der det er trangt, men kjørbart.
Har vi jobber i ulendt terreng så er det gjerne for entreprenører som skal inn med gravemaskin og klype og rydde opp og om vi skal rydde opp selv så bruker vi traktor og vinsj for å dra det nærmere arbeidsted og rydder opp der.
Har alldri hatt en jobb der jeg skal inn i skog eller noe sånt for å kjøre ut noe tømmer, og tviler på at jeg får noen sånne jobber da jeg ikke har hatt noen hittil..
Ellers så holder vi til i hager eller gressmarker med god tilkomst.
Har egentlig aldri hatt oppdrag der jeg har hatt bruk for atv og tømmervogn i ulendt terreng, bruker jeg den i ulendt terreng så er det privat for meg selv på en skogstomt for å kjøre ut tømmer til ved.

Så:
Jeg ønsker meg en maskin som jeg kan bruke for å lette arbeidet og bruke den så mye som mulig ved flytting av greiner og stammer.
Altså redusere det fysiske arbeidet iløpet av dagen ved å bruke mekaniske hjelpemiddel.
Jeg er ikke lat og sløv, men kjenner godt på kroppen at en kan ikke gjøre alt manuelt over lang tid.. :)
Her tenker jeg på jobber der vi har felt trær i hager og vi skal flytte tømmeret og greinene til vei eller til et sted på tomten for flising.
Jeg skal ikke bruke den i veldig ulendt terreng og slike steder, men her hvor jeg bor er det litt ulendt så den må takle det også.

Nærmeste forhandler her hvor jeg bor er Felleskjøpet og de har Avant.
Det er viktig for meg at jeg har service verksted i nærheten.
Jeg har kikket litt på Avant 420, men ikke prøvekjørt den enda.

Jeg har da tenkt på om en setter på en tømmerklype eller pallegaffler med klype på frontlasteren.
Og så har jeg spekulert på å ta av kranen på tømmervognen min, lage til et feste på Avanten og feste tømmerkranen bak på Avanten,
Om dette går så har jeg jo en "multi" maskin der jeg kan kjøre vekk ting og tang og så bruke kranen til å flytte og legge på plass f.eks mindre stronger + håndtering av greiner.
Og med henger feste på Avantaen så kan en bruke vognen også.

Er jeg helt på bærtur eller kan dette gå?

Er det noen som har tips om noen andre merker ala Avant?

Og er det noen som har Avant og vet om det er mulig å lage til et feste på bakenden for en kran?

Og er det noen som bruker Avant el lignende maskiner til hjelp ved opprydding etter trefelling og kan gi meg noen råd og anbefalinger?

Har sett endel på Youtube og det ser jo ut som det fungerer bra på gress og litt ulendt terreng.

Takkitakk!! :)


Senast redigerad av Daggi fre 24 apr 2015, 22:12, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

H-P  
#298402 Jag har en Norcar A60 också det en Finsk maskin men är mycket bättre att köra än Avant. ägde en Avant tidigare men man tröttna snabbt på att den saknar pendling i midjan.

Man skall ha den som har dubbla hastigheter så blir den starkare vid lägre farter.

Det går även att få med vridbar stol så kan man sitta omvänd och köra kran på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Daggi  
#298412 Hei

Jeg såg også at disse hadde pendling, og det er jo en kjempefordel da.

Hva bruker du den til da?

Hvordan er den på mark og gress, ulendt terreng?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Daggi  
#301612 Da har jeg hatt en Avant 420 for prøvekjøring et par dager, jeg har kjørt 8-9 timer med den og testet den med mye forskjellig arbeid, forskjellige plen er og jorder og med div last i frontlesseren.

Jeg må si jeg er veldig overrasket over hvor bra den var og hvor mye forskjellig den kan gjøre.
Den er så klart ikke noe terrengkjøretøy og den mister kraft i bratte bakker etc, men den har fungert utrulig bra synest jeg.

Veldig lett æ manøvrere på trange steder, kommer seg frem over alt på marker og jorder.
Lett å bruke frontlesseren og kjøre vekk ting og tang.

Ved ulendt terreng eller mye stein etc så føles det som at ene nyra skal løsne pga av ingen demping, men det går seg til :)

Jeg syntes den var veldig stabil, eneste gangene jeg følte jeg var på nippet til å velte var når jeg holdt på med frontlesseren og hadde for mye last og skuffa var høyt opppe i lufta og skulle svinge eller at jeg kjørte skuffa nedi med full kraft ned på frontlesseren og hele Avanten steilet!

Motorkraften var grei, ser det at med 5-10 hk mer som 520 så har du mer å gå på.
Men her kommer problemet med at over 20 hk så må en ha maskinførerkurset...

Kjørt den mye på plener og jorder og den lager lite spor, da har jeg mulighet for å slå av diff locken på hjula, eneste gangene det har blitt spor er om det er vått, men da blir det spor uansett om det er atv eller traktor..

Så min konklusjon er at med en skuff of en klype i frontlesseren så får en utført mye forskjellig og bra arbeid.

Men ser det at en må ha teleskop laster, diff lock av og på, fjæring i sete og traktor dekk for å få best mulig grep.

Har kikket litt på den minste til Norcar, 755.. Den har ikke teleskop laster så da er det vasnkelig å tømt skuffa eller klypa i en conteiner eller lastebil. Og det er veldig kjekt å kunne forlenge frontlesseren om en skal nå tak i noe som en ikke kommer til pga av hindringer foran hjulene.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Daggi  
#301613 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Daggi  
#311692 Jauda, da endte jeg opp med en Avant 520 3013 mod, alt av utatyr, kjøpt brukt, gått ca 110 t, med lx hytte.

Så håper dette blir bra :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Blivande snickare  
#311693 Gratulerer! Blir sikkert kjempebra! :)

Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Ferguson system  
#311701 Gratulerer! Det er vel ikke tilfeldigvis den som stod på Finn for noen dager siden?

Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Daggi  
#311706 Jau, stemme det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Ferguson system  
#311709 Da har du gjort et bra kjøp. Det så ut som en veldig ryddig maskin.

Avatar Fallback

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

Daggi  
#311711 Jeg håper det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 520 Prosjekt!

Daggi  
#312092 Da endret jeg namn på tråden så kan jeg prøve å legge inn bilder av jobber og ting og tang jeg holder på med Avanten.

Kan noen forklare meg hvordan flyt på bom fungerer?

Jeg fikk ikke prøve den funksjonen da jeg hadde 420 til lån.

Er det selve bommen som har flyt eller er det i bommen for redskapfestet?

Om en har en skuffe på og slår på flyten,vil da tilten på tøm og hiv på skuffa flyte eller er det hele bommen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avant 420? eller andre merker? Spm..

stegmaster  
#312105
Daggi skrev:Jauda, da endte jeg opp med en Avant 520 3013 mod,

Jøss, en maskin før sin tid altså. :wink:
Gratulerer. :grin:
Skal blir interessant og følge tråden fremover.

Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 520 Prosjekt!

Daggi  
#312332 Hehe,håpte på 3013 mod hadde vinger så jeg kan flyge til arbeidstedet, men neida, det var nok en 2013 mod som går 10 km/t :D

Men hvordan frakter dere avanten til arbeidssted?

Har kikket en del på maskinhengere og varehengere?
Jeg kan bare dra 2000 kg tot last på hengeren så ønsker en henger med lav egenvekt for å kunne ta med skuffer/klype på jobb.
Avanten er på 1300 kg, skuffe og klype ca 200 kg tot.

Så da har jeg 500 kg i egenvekt på hengeren å gå på så det blir litt begrenset med hengere.

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 520 Prosjekt!

Ferguson system  
#312347 Har du plass i bilen til redskapen du skal ha med? Da klarer du deg kanskje med en mindre tilhenger. HSS Mysen er importør av Agados tilhengere. Mye billigere enn f.eks Gaupen og Brenderup. De har en modell som er lavbygd med boggi og tot vekt 2000 kg med nyttelast på 1610 kg. Har sett på Agados RS serien og ble imponert over kvaliteten. http://tilhenger.hssmysen.no/index.php? ... Itemid=168

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).