Öppna kategorin

SafeFinder hur utrota fanstyget?

19 inlägg 10877 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SafeFinder hur utrota fanstyget?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298394
axwell skrev:Fick en(13 st) uppdatering från microsoft, sen låg det en ny sökmotor på plats, dock utan att putta undan Google.
DuckDuckGo heter den, jag hittar bara positiva omdömen om den, inget skrivet på svenska.

Av gammal vana hann jag ta bort den, kunde det ha varit någonting att ha?

Jag använder bara den numera. Hittar lite färre poster än Google men man slipper Storebror :grin: :grin:

Elmia
Avatar Fallback

Re: SafeFinder hur utrota fanstyget?

elis  
#298414
th skrev:
axwell skrev:Fick en(13 st) uppdatering från microsoft, sen låg det en ny sökmotor på plats, dock utan att putta undan Google.
DuckDuckGo heter den, jag hittar bara positiva omdömen om den, inget skrivet på svenska.

Av gammal vana hann jag ta bort den, kunde det ha varit någonting att ha?

Jag använder bara den numera. Hittar lite färre poster än Google men man slipper Storebror :grin: :grin:


Framförallt slipper man googles anpassade annonser och anpassade söksvar som inte leder någonvart.

Avatar Fallback

Re: SafeFinder hur utrota fanstyget?

axwell  
#298429
elis skrev:
Framförallt slipper man googles anpassade annonser och anpassade söksvar som inte leder någonvart.

Hämtade hem duckduckgo igårkväll, känns ovant att använda, blir väl bättre med mer rutin.
Lyckades inte få in det i rutan för sökmotorer, bara direkt intill,räknar med att frugan kan fixa det åt mig.

Hittade inte möjligheten till "svar på svenska", finns det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: SafeFinder hur utrota fanstyget?

totte  
#298520
Kan det enbart gälla vid trådlös kommunikation, modemen heter Zyxel 2601, -2812 och 2602 enl. bredbandbolagen ?


Nej, tyvärr, lyckas dom att få in en s k "malware" i din dator, gömd i en annons, nån bild, eller i stort sett vad som helst som kan innehålla digital kod som inte syns, så kan dom sen via den gå direkt in i modemet och t ex styra om var det går och hämtar ip-adresser till hemsidor. Sen kan du sitta och logga in nånstans, tror du, men i själva verket så har du blivit skickad till en identisk spöksida som tar hand om och lagrar dina inloggningar. Bara ett exempel på småtrevligheter som kan inträffa.

Det är totalt oförsvarligt att de uppenbarligen känner till bristerna och ingenting gör mer än lite kosmetiska åtgärder. Än mer illa att de någonsin lämnar ut material med så uppenbara briste i. En total brist på ansvar för kunden, det enda de tar något ansvar för är bolagets egen profit. Gäller uppenbarligen flera leverantörer, av rapporteringen att döma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).