Avverkning (slutavverkning)

Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

16 inlägg 8813 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Keann  
#298349 Jag ska skriva kontrakt med ett bolag om ett mindre område för slutavverkning.
Frågan är om jag ska skriva in något på kontraktet som kan vara bra inför framtiden?

Detta kommer bli en troligtvis sommaravverkning, ett område ska slutavverkas och ett område skall gallras(tall)

Jag kommer gå efter prislistan + premier med fast avverkningskostnad och inga transportkostnader.

Ett av tilläggen jag tänkte skriva är att jag behåller allt övergrovt för att såga upp själv.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

haggloader  
#298350 När man har slutavverkning och gallring i samma uppdrag kan det gallras hårdare för att kunna ge ett bättre netto.

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

jannee  
#298355 Bara dumheter att gå efter listan, det är hur mycket du SKA ha ÖVER listan som är avgörande.
Sommaravverkning innebär att stubbarna MÅSTE behandlas (mot röta), framförallt om det är gran.
Kanske fel men själv kräver jag ett FAST jämsöverpris och fast medellängd - annars får det vara.

Användarvisningsbild

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298360 Tycker du ska ha med något om körskador, speciellt i området som ska gallras.

Användarvisningsbild
Camwood  
#298363
haggloader skrev:När man har slutavverkning och gallring i samma uppdrag kan det gallras hårdare för att kunna ge ett bättre netto.

Jag har planer på att gallra o slutavverka samtidigt! Menar du att det kan vara en dålig affär ? Kan du utveckla ? (ursäkta trådkapning)

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

haggloader  
#298386 Det går att påverka nettot med gallringen genom att gallra hårdare och grövre träd och en del anbudsgivare väljare att göra det för att kunna lämna ett högre netto på hela uppdraget. Vissa uppdragsgivare gallrar utifrån vad som är skogligt rätt utifrån omloppstid och kommer således att få ett mindre netto totaltsätt.

Vissa mindre nogräknade inköpare gillar att både få slutavverkning och gallring i samma post...

Användarvisningsbild

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298405 Stryk alla finstilta paragrafer om skiljedom. Eventuella tvistemål ska avgöras i domstol istället.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Keann  
#298408
jannee skrev:Bara dumheter att gå efter listan, det är hur mycket du SKA ha ÖVER listan som är avgörande.
Sommaravverkning innebär att stubbarna MÅSTE behandlas (mot röta), framförallt om det är gran.
Kanske fel men själv kräver jag ett FAST jämsöverpris och fast medellängd - annars får det vara.


På vilket sätt behandlar man stubbarna?
Du menar Netto priser? Blir det inte mer ärligt med inmätningspriser? Skulle man få mer betalt om man väljer netto priser?

Camwood skrev:
haggloader skrev:När man har slutavverkning och gallring i samma uppdrag kan det gallras hårdare för att kunna ge ett bättre netto.

Jag har planer på att gallra o slutavverka samtidigt! Menar du att det kan vara en dålig affär ? Kan du utveckla ? (ursäkta trådkapning)


Jag har fått ett fastpris på både slutavverkningen och gallringen vilket är i årdning med slutavverkningen, vilket ligger på 94kr m3 på både slutavverkningen och gallringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Homo abies  
#298415 Bestäm gallringsuttaget i kontraktet, (förutsätter taxerade provytor före åtgärd) sätt gränser för skador på kvarvarande träd, vid vilken skadenivå på mark entreprenören/uppköparen måste återställa, full tillgång till maskinlistor - exempel på sådant man kan behöva ha i skrift

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

bjed0001  
#298423
jannee skrev:Sommaravverkning innebär att stubbarna MÅSTE behandlas (mot röta), framförallt om det är gran.


Syftar du då endast på gallringen eller på både gallring och slutavverkning? Här i Västerbotten är stubbehandling inte praxis så jag är lite offside på ämnet. Jag har dock för mig att jag läst någonting om att det inte finns någon tydlig mätbar effekt av att stubbehandla slutavverkningar. Eller rättare sagt osäkert huruvida stubbehandling minskar rötan i nästkommande bestånd.

Behandlas slutavverkningar som regel? Är detta klarlagt i så fall eller kör man efter devisen "better safe than sorry"?

Lite kapning av tråden men tänker att lite förtydligande av citatet kan vara av intresse även för tråd skaparen.

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

jannee  
#298453 Är genomsnittstemperaturen över 5 grader bör man behandla stubbarna, orsaken är att förhindra just rötsporerna att föröka sig. Detta MÅSTE göras i samband med avverkningen för att ha någon effekt.
Virkesinköparna är emot ALLT som vill krångla till det. Effekten kan diskuteras. http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... rottickan/

Användarvisningsbild

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Baggböla  
#299693
bjed0001 skrev:
jannee skrev:Sommaravverkning innebär att stubbarna MÅSTE behandlas (mot röta), framförallt om det är gran.


Syftar du då endast på gallringen eller på både gallring och slutavverkning? Här i Västerbotten är stubbehandling inte praxis så jag är lite offside på ämnet. Jag har dock för mig att jag läst någonting om att det inte finns någon tydlig mätbar effekt av att stubbehandla slutavverkningar. Eller rättare sagt osäkert huruvida stubbehandling minskar rötan i nästkommande bestånd.

Behandlas slutavverkningar som regel? Är detta klarlagt i så fall eller kör man efter devisen "better safe than sorry"?

Lite kapning av tråden men tänker att lite förtydligande av citatet kan vara av intresse även för tråd skaparen.



Jo stubbehandling i slutavverkning minskar rotrötan i efterföljande bestånd rejält. Däremot så hjälper stubbehandling föga mot redan infekterade stubbar. Men röta i ett bestånd kan ju vara svårt att veta i förväg. Sedan beror det ju även på vad du tänk ha efteråt gran tall, båda eller något annat. Huruvida det lönsamt beror ju på boniteten eller snarare omloppstiden. Men jag skulle iaf rekommendera alla som slutavverkar grandominerade bestånd på sommaren att fundera på det och iallafall ställa fråga till sin köpare. Sedan är det ju inte säkert att köparna kan erbjuda en slutavverkningsskördare med rotstop speciellt om det är en grov slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

bjed0001  
#314611
Baggböla skrev:Jo stubbehandling i slutavverkning minskar rotrötan i efterföljande bestånd rejält.


Fast är det klarlagt? Hittade artikeln jag tänkte på:

http://www.metsantutkimuslaitos.fi/silvafennica/full/sf41/sf414639.pdf

I denna studie så hittar man ingen korrelation mellan andelen röta vid slutavverkningen och andelen röta i förstagallring av nästa generation gran. Man refererar även till ytterligare tre äldre studier där man försökt visa detta samband men inte lyckats.

Om detta forskningsresultat stämmer så är det väl rätt bortkastat att betala för stubbehandling vid slutavverkning? Om det ändå inte finns något samband mellan mängden röta i det gamla beståndet och mängden i det nya

Avatar Fallback

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314621 Dagen blir bara bättre och bättre, det innebär att man kan fortsätta med gran även där det är rötskadat? :grin:
Om man gör mycket små hyggen (0,3-0,5 ha), undrar hur kanteffekterna av spridning ser ut, om det sprider sig från hygget in i grannskogen?

Användarvisningsbild

Re: Skriva tillägg på slutavverkningskontrak

Baggböla  
#314623 Den har jag iofs inte läst men jag har både läst boken med samma författare Rönnberg och hört skogspatogenforskaren Jan Stenlid prata om rötröta och slutavverkningar.

Din artikeln är inte riktigt samma sak som stubbehandling vis slutavverkning som förekomsten av rötröta i tidigare bestånd mot rötröta i efterföljande första gallring. Vet man dessutom att ett bestånd redan är rötröteinfekterat så är ju stubbehandling tämligen onödig, kan ju vara svårt att veta iofs men sådana uppgifter kan man ju humma till sig om kan kollat stubbarna eller andelen rötskadade träd i tidigare gallring.

The more healthy stumps there were at final
felling, the larger was the risk for infection in the next rotation (given similar conditions). It is
possible that stumps from healthy trees from theprevious rotation may contribute to the transfer
of infection of Heterobasidionto the consecutive rotation, if infected by spores at final felling


The stage of decay is another important factor to consider. Stumps with decay that has been present for a long time may have a lower tranfer potential than stumps with early decay, due to decomposition of the root system. The age of the genets of Heterobasidion may affect the pathogenicity of the fungus favouring the younger genets, as suggested by Rönnberg and Jørgensen
(2000).


Eftersom stubbehandling bara hjälper att "vaccinera" stubben mot rotröta och inte att bota den från rotröta så finns det ju inget motsats förhållande mellan förekomsten av rotröta i tidigare bestånd jämfört med efterföljande bestånds rotrötefrekvens. Ett redan infekterat slutavverkningsbestånd med mycket röta har exempelvis så kallad gammal och dålig mindre smittsam röta. Ju fler friska stubbar som finns på ett slutavverkningshygge desto fler stubbar finns det för att ung och friska rötrötesporer att infektera denna stubbe och sprida vidare det till nästa bestånd.

Sedan vill jag minnas att i Skottland så är det praxis med stubbehandling i slutavverkning i granbestånd, fast de är ju inte direkt jämförtbart iofs.


En sak är ju hurvida det är lönsamt det är en helt annan sak för det tar ju längre tid för att få igen behandlingskostnaden för stubbarna på ett hygge än i ett gallringsbestånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).