Öppna kategorin

Vi med Finntrac

13 inlägg 12342 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vi med Finntrac

Anton k  
#249827 Jag söker efter fler som äger eller kört finntrac eller liknande maskiner.
Själv har jag en skördare med grangärde aggregat.
Jag hoppas vi kan dela erfarenheter och åsikter av modellerna.
Terri har ju kommit ut med en liknande modell nu som heter 34.
fördelar/nackdelar med banddriften!? Finns det någon efterfrågan på sånna maskiner? Är det så att någon skulle sitta med en instuktionsbok till en finntrac så är jag intresserad.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298380
Anton k skrev:Jag söker efter fler som äger eller kört finntrac eller liknande maskiner.
Själv har jag en skördare med grangärde aggregat.
Jag hoppas vi kan dela erfarenheter och åsikter av modellerna.
Terri har ju kommit ut med en liknande modell nu som heter 34.
fördelar/nackdelar med banddriften!? Finns det någon efterfrågan på sånna maskiner? Är det så att någon skulle sitta med en instuktionsbok till en finntrac så är jag intresserad.

Var det din Finntrac 4000 som var till salu på Blocket i Västervik. :?:

Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298396 Intressant tråd, lägg ut lite bilder, filmer & länkar så får vi lära oss nåt om dessa mackapärer?

Avatar Fallback

Re: Vi med Finntrac

Anton k  
#298504 Det var inte nån annan som har en sån här verkar det som.
Ja det är min som är på blocket, jag har kört klart dom första gallringarna som jag haft den till så nu kan den gå vidare till nästa.
För tillfället har jag den med när jag gallrar lite lövkullar, men då blir det lite mer manuelljobb med kvistning o ibland även fällning.
Annars är det en liten häftig apparat när den går i rätt skog!

Nån bild klara jag inte av att få med, får skylla på dataointresse!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

totte  
#298521 viewtopic.php?f=21&t=14812#p189838

Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298526
Anton k skrev:Det var inte nån annan som har en sån här verkar det som.
Ja det är min som är på blocket, jag har kört klart dom första gallringarna som jag haft den till så nu kan den gå vidare till nästa.
För tillfället har jag den med när jag gallrar lite lövkullar, men då blir det lite mer manuelljobb med kvistning o ibland även fällning.
Annars är det en liten häftig apparat när den går i rätt skog!

Nån bild klara jag inte av att få med, får skylla på dataointresse!

Min kusin Peter är lite intresserad av maskinen, jag med för den delen :smile:
får se om han ringer dig.

Avatar Fallback

Re: Vi med Finntrac

Anton k  
#298531 Var får du allt ifrån Totte? :)
Du är en pärla!

Ja jag har varit i kontakt via mail med honom tror jag, iaf en Peter.

Efter att ha följt tråden En nybörjare som köpt skördare så kan jag känna igen mig i vissa situationer, tillexempel hopplösheten när det krånglar, känslan när man hittar felet o det går igen. O speciellt känslan när man kör o det går bra, man skulle kunna hugga ner all skog i Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

totte  
#298652
Anton k skrev:Var får du allt ifrån Totte? :)


Egentligen är det en affärshemlighet, men ok, prova sökfunktionen i forumet. Jag sökte alltså på "finntrac" 🧠 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vi med Finntrac

Kaipa  
#377381 Finns det nån här som har erfarenhet av Finntrac som skördare med Grangärde aggregat???

Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

Cederblad  
#447710
1490886747_dsc_0059.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

mullhyttehuggarn  
#497223 Jag kör just nu söder om laxå med en 8-hjulig .Grangärde 626 aggregrat med nya finnskogsvallsar.

Avatar Fallback

Re: Vi med Finntrac

Jim_90  
#526187
mullhyttehuggarn skrev:Jag kör just nu söder om laxå med en 8-hjulig .Grangärde 626 aggregrat med nya finnskogsvallsar.


Hejsan. Jag kör också med gm 626. Mina valsar är mycket slitna. Dom med aluminiumplattor. Börjar det skaka mycket i maskinen med stålvalsar och vilken modell och pris var det för dom? Passar valsar från annan logmaxmodell eller fick du specialbeställa?

Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

mullhyttehuggarn  
#530400 Snabbsvar vart det ju.inte.Eftersom de har gjort valsar till mitt agg.så har dom måtten men det kan finnas olika bultcirkel tror jag men ring dom.Det blir ett helt annat aggregat med dom valsarna.Jag har fått problem med driften (driver bara på bakre boggin någon som har hyd.shema eller kunskap får gärna tippsa mig).

Användarvisningsbild

Re: Vi med Finntrac

Andalf  
#636103 Hej!

Luskade runt lite och lyckades hitta denna tråd.
Vill bara förmedla att jag har en Finntrac 3000. Ombyggd till hjulare med hydraulmotorer av tidigare ägare.
Maskinen har funnits i familjen sedan 2002 då farsan köpte den av en tidigare entreprenör.
Tidigare ägare körde professionellt i Blekinge under 90 talet. Under vår tid har den rullat i Kronoberg enbart för hemmabruk. Körde lite åt grannar efter Gudrun 2005.
Efter att farsan gick bort för ett par år sedan så såldes gården och jag la beslag på maskinen.
Har planerat under en längre tid att fräscha till den men aldrig fått tummarna ur.
En vacker dag så..

Info:
Årsmodell 1988 (tillverkningsnummer har jag ej i huvudet)
6 cylindrig kubota diesel
Cranab 300 med 0.20 grip (något stor)
2 spak El spakar (EHC 35 eller liknande kan stå på boxen?)
Hydraulmotorer till driften

Ha de gott
Mvh André Alfredsson

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).