Gallring

Gallra bort asp?

35 inlägg 23887 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra bort asp?

mahanshan  
#298300 Har en avdelning på ca 2ha gammal hagmark. Gran och delvis björk kommer hyffsat men asparna har hunnit bli stora på vissa delar och det syns tydligt att det hämmar alla andra träd. Asparna är runt 40-45 cm dia nu och klart högre än andra träd. Om jag tar ut dessa aspar som ved under ett par år - Blir det miljoner småaspar som jag åker på att underröja senare eller klarar kvarstående skog att kväva dom?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

rikard_e  
#298301 Man ska väl kunna hugga dom i en viss årstid för att undvika mycket småskott.
Sen ska man väl kunna ringbarka ett tag innan för att undvika skott.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

morco  
#298303 Skulle väl bli ett rejält skafferi, viltet kommer gå på detta med glädje. På mina marker skulle dylika rotskott inte kunna kravla över 2 meter. Föregående ägare högg en en hel del asp i åkerkanterna vilket ställer till med rotskott i vallen, i skogen är detta för mig ett ickeproblem då de betas konstant.

Hur hög är björken och granen, finns det tillrökligt med ljus för ett undre skikt med asp?

Ringbarkning och diverse kemiska metoder diskuterades i en annan tråd nyligen, sök efter denna.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

jannee  
#298309 Ringbarka - en meter brett kan behövas, fungerar till ca 80% "några" rotskott kommer ändå.
Glyfosat, Touchdown eller Roundup (kärt barn har många namn) fungerar till 100% om du behandlar stubben i samband med avverkningen - årstid oväsentlig.
Ringbarkar du bör aspen stå orörd tills den är garanterat död.
Gör du ingetdera får du rotskott tätare än på en sädesåker upp till 25 till 30 meter från stubben, dessa dör dock efter 3 till 4 avkapningar (3 till 4 år om du röjer varje år).

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#298310 Vad är syftet med den gamla hagmarken? Virkesproduktion, vedtag, ..... eller?

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

mahanshan  
#298313 Det är virkesproduktion som gäller. Med rätt hantering kommer det att bli grantimmer av detta. Det som måste hanteras är att det är olikåldrigt och så dessa storaspar. Granarna under dessa är ca 10 meter nu och börjar "slå i taket" mot asparnas grenar. Så antingen skiter man i det eller så måste det göras något. Ursprungsfrågan var i princip "finns det ngn möjlighet att 10 meters granskog - lagom tät, kan kväva småasparna?" Älglösningen har jag inte tänkt på, dom finns det ju gott om. Gå i flera omgångar med röjsågen är ju det jag vill undvika - det finns gott om ha att röja redan som det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#298314 Manuellhuggning och stråkfällning av grovasparna är nog lämpligt för att undvika för mycket skador vid avverkning av asparna. Lite aspuppslag får du nog räkna med, men är överbeståndet ganska välslutet så tror jag nog det kan fungera.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

jannee  
#298315 Nu "tror" nog isteskog, hoppas går alltid. En granne avverkade några stora aspar mellan en mosse och en 20 årig granskogsplantering. I denna förhållandevis täta plantering är det nu nästan ormatätt med 2 meter hög asp, detta sträcker sig upp till 20 meter bort från aspstubbarna. Troligtvis självdör asparna, dock är osvuret bäst.
Mossen odlas, där inget problem

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#298317 Egna erfarenheter från Hälsingland... kanske aspen reagerar annorlunda i andra delar av Sverige.
Vart håller du till, mahanshan?

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

anersimyra  
#298322 Att avverka under vegetationsperioden borde ge mindre uppslag efter avverkning. Själv gallrade jag ca 0,5 ha " storasp tidigt i våras innan löven börjat komma, det " ormatäta " uppslaget är nu drygt meterhögt.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

mahanshan  
#298339 Norrbottenskusten - tanken var att fälla manuellt och sikta där det är för tätt i alla fall.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

Torpan  
#298340 Jag hörde av en äldre skogsman om man kapa aspen 1 m upp på stammen blev det inga rotskott.
I alla fall inte många. det borde väl gå att få tag på info om det stämmer. Är det många aspar i den grovleken kanske du skall fundera på asptimmer, är väl hyfsat betalt mot massan.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

jannee  
#298342 Asp är annars ypperligt att fö pannan med. Den blir renare än när sotaren varit där + gråvit ini.
I mitt tycke ger asp ungefär lika mycket värme som gran om inte t.o.m. lite mer + det tjärar inget.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

axwell  
#298347
Torpan skrev:Inlägg av Torpan » 40 minuter sedan.
Jag hörde av en äldre skogsman om man kapa aspen 1 m upp på stammen blev det inga rotskott.
I alla fall inte många. det borde väl gå att få tag på info om det stämmer. Är det många aspar i den grovleken kanske du skall fundera på asptimmer, är väl hyfsat betalt mot massan.


Jag har hört samma sak och därför testat med 1 m, 2 m och nästan 3 meters stubbe, inget bra resultat.
Nu kommer jag inte ihåg vilken årstid det var, det kan ev. påverka.

Kopparspik rekommenderar en del och det sägs fungera men oändligt långsamt, kopparmetallen är så hårt bunden i spiken.
Quick scan blir då kopparsulfat, inte så bra för vattenlevande saker, troligen lindrigare än Monsantos Roundup.

Det pågår inom EU försök att tvinga Monsanto till bevis om dess "ofarlighet" vilket dom av allt att döma har råd att strunta i.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

mahanshan  
#298421 Jag tror jag provar att hugga en ansamling av asp inne i beståndet där grantopparna börjat få pisk. Så ser man väl svaret efter ett par år. Går det bra så jobbar jag mig vidare genom hela avdelningen. Återkommer kanske med resultatet. Ska försöka ta lite bilder under försöket.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).