Traktorer och processorer

AlphaVagnen (Anders skördare)

117 inlägg 88538 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

AlphaVagnen (Anders skördare)

jonathanA  
#297403 Alphavagnen från Anders Skördare. Denna tråd om alphavagnen är ursprungligen delad från annan tråd.
Anders skördare har lagt ut några fina filmer på deras lösningar.
och deras nya vagn som kommer nästa år.
sevärt.
Ser ut som dom hänger på farma och utnäs med ramkonstruktionen.





   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297419 Ser ut att den inte har vanligt drag

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

jonathanA  
#297426 Misstänker Jake och midjelås

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

hayabusa 08  
#297625 Jag var faktiskt uppe på deras öppet hus visning igår och fick höra deras presentation om deras nya vagn.
Den finns bara på ritbordet ännu och en prototyp skall byggas i vinter som ska utprovas av en av deras kunder.
Premiärsvisning förhoppningsvis till skogselmia 2015.

Precis som det syns så blir prototypen med Y-drag, midjelås, 3,4m2 grindarea, cranab fc 8 kran, 4 st hjulmotorer som byggs enbart mot Valtras direct modeller för att få driften att gå exakt lika som traktorns hastighet.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

T Landström  
#297627 Känns som det kommer bli en dyyyyr vagn...men så smalt användningsområde...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

hayabusa 08  
#297642 Mmm tror oxå det. :P
Blir nog en jäkligt fin vagn men för oss vanliga dödlingar...... Tror inte de :cry:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297658 En sak haltar lite då, de bygger på traktorer med Jake fäste o kran för att ha en typ Arbro el Nisula på och sen bygger dom en vagn med kran o y drag, de går ju inte använda ihop

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

hayabusa 08  
#298163 Håller med dig, gnisten.
Tror ioförsig att om ngn i framtiden vill ha vagnen utan kran o vanligt drag så bygger dom den så.

Misstänker att denna kund som ska utprova vagnen vill ha den med kran o Y-drag...

En sak dom ville belysa om draget är att vridpunkten skulle ligga i mitten av avståndet mellan boggien på vagnen o bakhjulet på traktorn så vagnen ska spåra traktorn nästan exakt

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298182 Aldrig sett ett Y-drag live så därför kommer en kanske korkad fråga. Dom har ingen hydraulik till styrningen på dom? Den blir väl överflödig?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

hayabusa 08  
#298223 Jag har inte andvänt Y-drag men jag tror jag förstår innebörden av ett sådant :smile:

Det finns kolvar till styrningen i draget men vid normal körning så ligger dom i ett flytläge men man kan tvångstyra draget vid behov. Kan kanske va bra om det är isigt eller lerigt underlag.

Den stora fördelen, som jag förstått, är att ett midjelås som låser vridningen vid krankörning. Man får alltså även traktorns vikt att stabilisera vagnen när man lastar eller lossar med kranen.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Ådii  
#298250
hayabusa 08 skrev:Jag har inte andvänt Y-drag men jag tror jag förstår innebörden av ett sådant :smile:

Det finns kolvar till styrningen i draget men vid normal körning så ligger dom i ett flytläge men man kan tvångstyra draget vid behov. Kan kanske va bra om det är isigt eller lerigt underlag.

Den stora fördelen, som jag förstått, är att ett midjelås som låser vridningen vid krankörning. Man får alltså även traktorns vikt att stabilisera vagnen när man lastar eller lossar med kranen.


Med det Y-drag som visas på bild som är från en Kronos, kan man inte tvångsstyra vagnen på samma sätt som man gör med en vanlig vagn. Med detta så tvingar du fronten på traktorn istället, vilket iaf i min mening inte kanske alltid är så bra. Så med detta Y-drag så kan man inte ha vagnen att gå i ett annat spår än traktorn.
Men midjelåset stämmer nog bra det bara att på detta är det med cylindrar men på Alphavagnen skulle det väl vara med en "halv bromsskiva".

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

hayabusa 08  
#298261 Jo jag tycker med att det borde bli för mkt påfrestningar att behöva flytta framänden på en stor traktor.
Men vid isigt o lerigt underlag när traktorn bara vill gå rakt fram kan det kanske gå att hjälpa till med midjan.

Men som sagt så har jag inte ngn erfarenheter av att köra med Y-drag så det är mest gissningar från min sida :oops:

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

Aqualize  
#298263 Kronos har ett klipp på sådan vagn (titta gärna på hela).

Han rycker lite när han backar ut där i skogen. Med sådana hjul och vintervägsunderlaget så var nog inte sidomotståndet så mycket.

Om jag inte tänker fel så blir det svårare att svänga med sådana här vagnar p.g.a. geometrin och därför man behöver komplettera.
Tänk att det är riktigt dåligt underlag. Vanlig skogskärra med hitchögla har ju vridpunkten när traktorns bakaxel, nästan så man kan räkna bort det. När framhjulen smaskar (med driften i) för att styra traktorn åt sidan så behöver det bara arbeta med traktorn själv.
Om vi nu tänker oss det här fästet så kommer en högersvängning innebära att vagnen ska vrida sig lite ut åt vänster så det motverkar svängningen mer. På bra underlag märks det ju inget men det är väl på hårstråsgränsen som man vill ha något att ta till för att kunna styra.

Eller har jag fel? Kör ju inte skogskärra själv så det är mest teori från min sida.


På hemsidan skriver Anders skördare att det där draget är sådant som hängs i dragarmsfästena (som Kronos alltså). Tydligen för att lirka sig ur om man hamnat runt träd.
http://www.andersskordare.se/index.php/ ... lphavagnen

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

Aqualize  
#298264 Ett till Kronosklipp på Y-drag men ser inte ut som han använder tvingande svängning det lilla han rullar iväg.

Användarvisningsbild

Re: AlphaVagnen (Anders skördare)[D]

hayabusa 08  
#298266 Tror att du kommit på ngt viktigt där med geometrin på vagnen ^:)^
Tänkte inte på det men det är så ett midjestyrt fordon skickar ut bakändan åt fel håll i början på svängen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).