Arbetskläder för skogen

Rejäla och hållbara handskar sökes.

178 inlägg 88291 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rejäla och hållbara handskar sökes.

Magnus Andersson  
#298152 😡 Efter att ha lagt alltför mycket pengar på handskar så undrar jag nu - finns det handskar som man kan använda mer än en gång i skogen. Känns lite frustrerande att punga ut med 2-300 kr på "engångshandskar". Har testat Husqvarnas, jonsered och oregon. Dom tål ju för 😡 inte lite fukt! Nåja jag raljerar väl en aning. Men det borde väl finnas något som håller, förslagsvis åtminstone en säsong!



   TS
Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

jannee  
#298155 Själv köpte jag via min åkare en kartong Graant's Workwear (Summer), smörjer in dem regelbundet med Viking fiskarsmorning.
Visst blir de blöta och man får torka dem något försiktigt men de håller länge och i mitt tycke prisvärda.
Dessa handskar använder jag året runt och blir de inte blöta håller de väldigt länge (månadsvis).

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298156 Vad gör du med dem?!

Här i väst där det är regn mer än kyla som är problem, prövar jag nu en liknande denna:
http://www.strands.se/nitrilhandske-her ... udd/9367-0

20kr/st, så det blir slit och släng. Har man några med sig, så kan man byta vid varje rast. De är inte jättesköna, men man får bra grepp i såg och grejer.

Funderar på att kombinera med någon tunn innerhandske när det blir kallt (dvs minusgrader:) )

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

sundelius  
#298158 Tycker Tegera Thinsulate är outstanding. Håller snudd på en hel säsong

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

jannee  
#298159 Tegeran är bra men fungerar inte när man hugger - lite klumpig/för tjock, är vad jag tycker, tyvärr blir den också genomsur.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

sundelius  
#298160 Kör med värme handtagen ett tag när den blir sur för då blir den också väldigt hal. Hållbarhetsmässigt tycker jag som sagt att den är mycket bra

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

sundelius  
#298161 Kan tillägga att jag har två par så ett par ligger alltid på tork vid kaminen i huggartältet, byter vid varje tank.
Hoppas det var till hjälp.
Nu är soppan uppäten så nu ska jag ut och gallra igen.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#298172 Jula har några rödsvarta för runt hundringen. De bästa fodrade är " fultemas blåvita "..

Avatar Fallback
Vimekaren  
#298177 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

ÅsaNisse  
#298180 Jag kör utan handskar. Med handskar på blir jag bara onödigt svett.
Blött-torka av. Sönderrivna- självläker. Kallt-Jobba mera.
Tanten gnäller lite för det rivs, men det gör katten med ibland och den får vara inne ändå.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

axwell  
#298183
ÅsaNisse skrev:Tanten gnäller lite för det rivs, men det gör katten med ibland och den får vara inne ändå.


Katten ja, tar nog inte den risken :wink:

Bland Biltemas har ja haft några par av dom här, blir inte dyngblöta fullt så snabbt som dåligt insmorda läderhandskar, dock dålig slitstyrka.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... ar-382735/

Nu blir det till att testa Anders tips om Blå/Vita.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... ske-38917/

Bra insmorda läderhandskar föredrar jag så länge det bara är lite fuktigt, dvs kallare än -5 grader.

Använder till handskarna hudkrämen från ÖB som är en blandning av bla. vaselin och aloe-vera, försvinner snabbt in i lädret.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#298188 NITRIL !!?? De " blåvita " jag talar om är skinnhandskar med ett tunt ( inte fluffigt ) foder, de är faktiskt de bästa fodrade ARBETSHANDSKARNA jag funnit.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

anersimyra  
#298189 38266 är artikelnumret på handskarna, de är faktiskt billigare än jag minns, förmodligen beroende på att jag haft dem i tre vintersäsonger.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

axwell  
#298190
anersimyra skrev:8266 är artikelnumret på handskarna, de är faktiskt billigare än jag minns, förmodligen beroende på att jag haft dem i tre vintersäsonger.. :smile: :smile:

OK, då skall jag testa dessa istf ?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... kar-38266/

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298191 Ser inte så bra ut vid väta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).