Motorsåg och handhållet

Tillväxtborr

39 inlägg 26768 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297891
Skogshuggarn skrev:Vad gissar/tror vet du för ålder Mange?. :wink:

Jag gissar någonstans 40/50 tal.


Mange skrev:
Skogshuggarn skrev:En vad Mange?,,, tillv borr?.

Japp. Jag har kollat och letat efter en tillväxt borr länge. Önskar mig fortfarande en gammal tidigare rackare. Denna jag fått tag i är lika dan som den du lagt upp bild på.
Det är bra nog tills nåt gammalt kommer fram ur nån gömma.


Den jag har fått tag i ska enligt uppgift vara inköpt under 60-talet.
Sas vara en nyare variant av en äldre väl beprövad variant.
CIMG1393.JPG

CIMG1392.JPG


Denna heter Djos och är köpt/tillverkad av Skogsdon AB Sthlm.
Jag har nån broschyr med denna nånstans.

Fick även med denna! :-o \m/

CIMG1383.JPG

CIMG1388.JPG


Misstänker att det varit Grov snus i den, men om det var dosor i den märkta "Raketsnus" skulle jag väldans gärna vilja hitta nån!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Skogshuggarn  
#297903 Trevliga bilder/info Mange! :grin:

Sorry till er andra om vi styrde lite OT!, :wink:

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

-=ARA=-  
#299081 Hej igen!

Jag bugar och tackar för alla svar, har nu införskaffat mig ett tillväxtborr.
Har inte hunnit prova det ännu dock...

@Peteflamingstar
Vad gjör en Planläggare? Lät intressant...


/Andreas

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

jevi0002  
#299174
towes skrev:Jag har alltid utdragaren på plats i borren från början.
Allt eftersom man vrider hamnar ju provet på plats i utdragaren och dras relativt enkelt ut när borren nått tillräckligt långt.

Tekniken att pricka märgen däremot är svårare. Den som har tips om "garanterad träff" där är värd ett litet nobelpris i skogsbruk om jag får råda. :smile:



Använd klaven den hittar alltid mitten

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

rejser  
#656643 Trådnekrofili
Någon som har koll på tillväxtborrar som inte kostar 3000.-
En fjärt i rymden med mycket annat i skogsbruket. Men i vårt fall så kanske den kommer användas 2 gånger om året tills man glömmer av den.
Visst, en haglöfs har man mest troligt för livet om man vårdar den. Vi hade en, dessvärre så ramdlade den ur väskan någonstans på väg tillbaka till bilen i skogen. Passerade kalhygge så mest troligt ligger den där under groten någonstans...

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

Axeman  
#715696 Just found one of these at a flea market here on Vancouver Island. A well made tool. It must require a "starter hole" to be made with a drill I think.

Sorry, about English only!

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715699 No starter hole required. It cuts out a cylinder shaped part of tree so you can see its growth, condition etc.
Drilling makes part of that go away.
Outer parts close to bark is often very informative.

Nr.3 indicate size of it.

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

alias  
#715700
Axeman skrev:Just found one of these at a flea market here on Vancouver Island. A well made tool. It must require a "starter hole" to be made with a drill I think.

Sorry, about English only!


You don't need an extra drill to make a "starter hole".

You just grab the instrument below the "T" with your left hand (pushing the drill end against the tree) whilst rotateing the top of the "T" clockwise with your right hand.

The thin metall stick (the sample retriever) should be inserted after your done drilling into the tree.

Best regards
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

totte  
#715756 If it is difficult to get it started you may need to sharpen the edges of the drill end. Very carefully, a thin diamond hone would be a good choice. And if you sharpen, only on the outside, the inside must be absolutely straight, otherwise it will get stuck.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).