Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Extra vinschvajer till järnhäst

11 inlägg 8554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Extra vinschvajer till järnhäst

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297859 Hej alla forumister!
Vet inte om detta är rätt avdelning, om inte får moderator gärna flytta tråden.

Jag har en järnhäst med motorvinsch som har 20 meters vinschvajer. Nu är tanken att jag ska skaffa en förlängning på ca 20 meter till för att nå träd som står i blockig terräng där jag inte kommer tillräckligt nära med maskinen.

Nu är min fråga: ska jag satsa på vajer eller duger det med rep - och i sånt fall vilken typ av rep är lämpligt? Har tittat på skogmas hemsida där det finns dynaforce-lina för vinschning men även vajer i olika dimensioner. Linan verkar billigare per meter men det är kanske så att snålheten bedrar visheten i detta fall?

Om jag ska satsa på vajer - tror ni att det funkar lika bra med vajer från lokala swedol-butiken eller är den vajer som skogma säljer särskilt bra till just vinschning och lunning?

/Daniel.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297896 Biltema kanske http://www.biltema.se/sv/Bat/Surrningsf ... ire-30085/
Wire bör det nog vara om du ska dra bland stenar.

Användarvisningsbild

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297939 Kändes som om det var lite väl klen brottstyrka på den vajern, men jag håller med om att det nog är bäst med vajer ur slitagesynpunkt.

Får åka förbi swedol och höra vad de har på lager, de borde ju kunna göra i ordning 2 stycken tiometers med krok och ögla om jag ber snällt, så jag slipper investera en mindre förmögenhet i pressar och annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

axwell  
#297955 Syntetisk lina är mycket behagligare att hantera, speciellt utan rejäla handskar.
Skotlinor brukar ge mest dragstyrka för pengarna.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvir ... ina-25064/

Här skulle jag ha valt 250642, 20 meter 10 mm dia., brottgräns drygt 2800 kg.

Kör själv med 8 mm till en av vinscharna som skall kunna dra 1360 kg.

Användarvisningsbild

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297983 Det priset är ju svårt att konkurera med och brottstyrkan verkar ju bra den med. Handskar har jag i och för sig på mig ändå men det är klart att det inte är fel att slippa sticka sig på brustna trådar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306097 Jag har 5 extra vajrar, 40 m, 30 m, 20 m, 10 m, och 5 meter. Förlänger Järnhästens vajer med det som passar bäst vid varje tillfälle. Inte sällan får jag kombinera med mer än en vajer för att få skarven på rätt sida om brytblocket.

Använder kasserade vajrar från Starkranen (8 mm) och från Järnhästen (6 mm). Det behövs inga pressar för att göra öglor eller att fästa krokar.

Det går åt långa vajrar om man ska lägga 2 eller 3 parter och om det inte finns lämpliga träd i närheten. Det behövs också många brytblock.

Användarvisningsbild

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

anersimyra  
#306111
image.jpg
En spänngroda är perfekt för att slippa öglor på förlängningsvajer. Den fungerar även på riktigt hårda runda linor. Med spänngroda ska gärna en såpass tvinningsfri vajer användas. www.bedsab.se

Avatar Fallback

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306119 Mycket intressant. En sådan groda har jag länge velat ha men visst inte att den fanns. Om jag förstår användningen rätt behöver jag inte dra i ändan av vajern utan kan ansätta grodan var som helst på vajern och sedan dra i öglan? Tänk vad mycket tid och arbete jag skulle spara på det! Hur tolkar jag tabellen - Dimension mm2 resp Diameter mm – kan jag ha samma groda till både 8 mm och 6 mm vajer (3 – 8 ) ?

Användarvisningsbild

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

anersimyra  
#306127
Greybird skrev:Mycket intressant. En sådan groda har jag länge velat ha men visst inte att den fanns. Om jag förstår användningen rätt behöver jag inte dra i ändan av vajern utan kan ansätta grodan var som helst på vajern och sedan dra i öglan? Tänk vad mycket tid och arbete jag skulle spara på det! Hur tolkar jag tabellen - Dimension mm2 resp Diameter mm – kan jag ha samma groda till både 8 mm och 6 mm vajer (3 – 8 ) ?

Grodan är helt suverän, jag tjatade på en lasbilsåkare att köpa en för att slippa dra stroppar, kätting, vajer, och fan och hans moster när han behöver förlänga. När han väl fick låna min blev det genast eget köp. Jo, du kan säkert använda samma groda till 6 och 8 mm. Tänk på att förlängningsvajern ska hålla god kvalité och inte snurra när du belastar med grodan. Har du företag får du automatiskt 25% rabatt när du skaffar konto på Bedsab. Grodor finns även till riktigt grov vajer, jag har själv ett par som lätt tar 13 mm, jag tror den klarar upp till ca 16-18 mm. Grodan är ett tillbehör som verkligen spar tid.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323828 Nu har jag använt min groda – ett fantastiskt verktyg! Med en enda vajer (40 meter) får jag alla behövliga längder. Tack för tipset.

Avatar Fallback

Re: Extra vinschvajer till järnhäst

Ercen  
#326063 Är det någon som har erfarenhet av att köra en järnhäst i en VW transporter? Får den plats i den låga, korta modellen? Det vore ju trevligt :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).