Motorsåg och handhållet

Tillväxtborr

39 inlägg 26753 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296045 Den kan ju ha sina fördelar om du vill mäta många träd - och att det inte är för mycket undervegetation som laserstrålen kan fastna på!

Dessutom går den på batterier, vilket kan innebära problem om den får ligga ett bra tag.

Själv har jag kört Silvas vinkelmätare + 30 m måttband + miniräknare. Lite omständligt, men funkar.

Vill du köra lågbudget, så är ju en pinne gratis http://skogeniskolan.se/sites/skogenisk ... 0pinne.pdf Ett långt måttband behövs dock!
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Huskyman  
#296361 Jag mäter höjd & längd med denna app på min Android-telefon:
http://www.appsapk.com/smart-measure/
Funkar bra för mig. Gratis dessutom...

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

-=ARA=-  
#297626 Hej.

Hoppas att det är ok att jag lånar den här tråden lite.
Sitter för närvarande och bläddrar i Skogmas Katalog, skall köpa mig ett tillväxtborr.
Men vilken längd är lämplig att köpa? Har ingen tidigare erfarenhet av borrar,
så jag känner mig lite vilsen. Är det bara att dra till med ett långt,
eller blir det besvärligare att borra i mindre träd då?


/Andreas

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Peteflamingstar  
#297634 Hej! Jag skulle tro att en 30 centimeters räcker gott och väl. Beror så klart på hur grova träd som är aktuella. I mitt yrke som planläggare (Svealandsregionen) borrar jag träd dagligen året runt och min 30-centimeters har funkat bra i flera år. Ska man kolla åldern i ett bestånd måste man ju inte ta den värst frodvuxna granen...

Är träden klena behöver man ofta inte borra heller, då räknar man grenvarv :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

anersimyra  
#297649
Peteflamingstar skrev:Hej! Jag skulle tro att en 30 centimeters räcker gott och väl. Beror så klart på hur grova träd som är aktuella. I mitt yrke som planläggare (Svealandsregionen) borrar jag träd dagligen året runt och min 30-centimeters har funkat bra i flera år. Ska man kolla åldern i ett bestånd måste man ju inte ta den värst frodvuxna granen...

Är träden klena behöver man ofta inte borra heller, då räknar man grenvarv :wink:
Upp till vilken ålder kan man beräkna ålder genom att räkna grenvarv på tall och gran ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Peteflamingstar  
#297669 Tall är enklast tycker jag, men i alla fall upp till 30-35 årsåldern. Uppåt 40 och över börjar kvistarna försvinna i rotänden, även om kvistvarven några meter upp fortfarande är tydliga. Detta är ingen vetenskaplig studie utan mer resultatet av en jäkla massa mätande o räknande :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

anersimyra  
#297673
Peteflamingstar skrev:Tall är enklast tycker jag, men i alla fall upp till 30-35 årsåldern. Uppåt 40 och över börjar kvistarna försvinna i rotänden, även om kvistvarven några meter upp fortfarande är tydliga. Detta är ingen vetenskaplig studie utan mer resultatet av en jäkla massa mätande o räknande :grin:
Jo jag minns från skogsskolan att åldern kunde beräknas utifrån antalet kvistvarv på tall och gran.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

Chainsaw Charlie  
#297726 30-centimeters använder jag också. Men köp den härifrån i stället för Skogma: http://www.mamut.net/infogardencom/shop/. Det blir ett par hundringar billigare.

Avatar Fallback

Re: Tillväxtborr

aalg  
#297760 Ja, jag köpte min därifrån förra veckan, snabb och bra leverans och som sagt billigare för samma pryl :)
Jag köpte en 35cm :)

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Skogshuggarn  
#297811 Den här gamla 20 cm använder jag mest. Undras vad det kan vara för årgång på den?, (Skogsinstrument.AM.Jor NO 30. Mora.)
3'e generationens "brukare" iaf,,, haha.


Peteflamingstar skrev:Hej! Jag skulle tro att en 30 centimeters räcker gott och väl. Beror så klart på hur grova träd som är aktuella. I mitt yrke som planläggare (Svealandsregionen) borrar jag träd dagligen året runt och min 30-centimeters har funkat bra i flera år. Ska man kolla åldern i ett bestånd måste man ju inte ta den värst frodvuxna granen...

Är träden klena behöver man ofta inte borra heller, då räknar man grenvarv :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297812 Jag har nu fått tag en sån här äntligen!
Det har jag önskat mig i många år nu.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Skogshuggarn  
#297813 En vad Mange?,,, tillv borr?.

Annars undrar jag vad man ska göra med en 35 cm?,,, kolla röta i extremt förvuxna granbestånd eller borra " rotben"?

Mange skrev:Jag har nu fått tag en sån här äntligen!
Det har jag önskat mig i många år nu.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297815
Skogshuggarn skrev:En vad Mange?,,, tillv borr?.

Annars undrar jag vad man ska göra med en 35 cm?,,, kolla röta i extremt förvuxna granbestånd eller borra " rotben"?

Mange skrev:Jag har nu fått tag en sån här äntligen!
Det har jag önskat mig i många år nu.


Japp. Jag har kollat och letat efter en tillväxt borr länge. Önskar mig fortfarande en gammal tidigare rackare. Denna jag fått tag i är lika dan som den du lagt upp bild på.
Det är bra nog tills nåt gammalt kommer fram ur nån gömma.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Skogshuggarn  
#297816 Vad gissar/tror vet du för ålder Mange?. :wink:

Jag gissar någonstans 40/50 tal.


Mange skrev:
Skogshuggarn skrev:En vad Mange?,,, tillv borr?.

Japp. Jag har kollat och letat efter en tillväxt borr länge. Önskar mig fortfarande en gammal tidigare rackare. Denna jag fått tag i är lika dan som den du lagt upp bild på.
Det är bra nog tills nåt gammalt kommer fram ur nån gömma.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxtborr

Hammaren  
#297819
Huskyman skrev:Jag mäter höjd & längd med denna app på min Android-telefon:
http://www.appsapk.com/smart-measure/
Funkar bra för mig. Gratis dessutom...

Jag har testat denna appen och en annan liknande, funkar inte särskilt bra tycker jag.
Men det kanske beror på telefonen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).