Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149712 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Bengt.Svensson  
#288205 Det var annat än min gamla lunningskärra bakom ATVn.
Lycka till med investeringen!

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

mrvimek  
#288220 Härligt var sj på mellanskog mässan i fre och körde lite med 8000 och nu fundera man vad man får för vimeken :)

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Henrik Petersen  
#289580 Hej mikael

Hadde helt missat dom fina bilderna på din nya maskin. Vad fin den är :-bd . gissar du har kul på helgarna nu for tiden.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290423 Lärde mig en liten läxa idag, man ska inte köra framlänges i branta nerförsbackar med tom vagn och styra nästan max för då tippar vagnen x_x
Det kom inte som någon jätte stor överraskning så jag behövde inte byta kalsonger när traktordelen stod på näsa. :???:
Maskin är ju framtung så man måste nog tänka lite mer på det.
Efter jag vinschat upp vagnen på hjulen igen och kört upp för branten så blev det dikesgrävning.
Det var en trevligare erfarenhet när man kan sitta bekvämt och köra kranen, kände ingen värk i rygg eller nacke efter ca 45 min körning. :smile:
Farsan håller på och konstruerar plattor att sätta på stödbenen så att de ej ska sjunka när marken är lös, borde gå betydligt bättre att gräva då.
Bison4.jpg
Bison5.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291714 Var ute på ett litet äventyr idag och körde massaved och ved vid en tomt.
Tog dessvärre inga bilder vid körningen men några vid hemkomst.
lastad1.jpg
lastad2.jpg
lastad3.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293472 Fick dit den hemsnickrade "takboxen" idag, verkar vara enda stället det går och ha en vettig förvaring på maskin. :smile:
takbox1.jpg
Takbox2.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293487
Mikael skrev:Var ute på ett litet äventyr idag och körde massaved och ved vid en tomt.
Tog dessvärre inga bilder vid körningen men några vid hemkomst.


Har du traktor o huggarvagn också? Syns i bakgrunden på bilderna. Lyckans ost.....

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293504
Uffe skrev:
Mikael skrev:Var ute på ett litet äventyr idag och körde massaved och ved vid en tomt.
Tog dessvärre inga bilder vid körningen men några vid hemkomst.


Har du traktor o huggarvagn också? Syns i bakgrunden på bilderna. Lyckans ost.....

Det är kusinen som kör stort, det är därför jag kör smått. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293599 Blev lite ved och massavedskörning idag, två lass där den store inte kom fram. 8) Trångt alltså.
ved1.jpg
ved2.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Brytjärn  
#293661 Fina bilder
Men hur är sikten, på sista bilden ser de ut som ljuddämparen skymmer sikten ??

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293698
Brytjärn skrev:Fina bilder
Men hur är sikten, på sista bilden ser de ut som ljuddämparen skymmer sikten ??

Det såg visst ut som det på bilderna men den sitter allt lite på sidan så sikten är inga problem. Hälften av tiden kör man ju ändå bakåt. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297725 Har börjat och köra vid gallringen som stod på schemat. Handhuggs så det tar sin lilla tid fast vi är tre som hjälps åt så gott vi kan, kusinen är det som är flitigast.
Körde vid lite större träd så det blev en liten timmer hög som ska fraktas vidare till en annan hög samt barrmassa som läggs i välta på plats.
Jämn och fin mark så det var riktigt trevlig att köra.
berga2.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

JPW  
#297793 Ååååhh, du borde nästan få smisk för det här tilltaget..! Vilken fin maskin! Den skulle passa perfekt i mina klena gallringar på mossmark. Har du tänkt att köra på uppdrag också?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297849
JPW skrev:Ååååhh, du borde nästan få smisk för det här tilltaget..! Vilken fin maskin! Den skulle passa perfekt i mina klena gallringar på mossmark. Har du tänkt att köra på uppdrag också?

Jag kör bara på ledig tid så jag har fullt upp med egen skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303049 Jaaaa :ymparty: Nu är massaveden färdig körd , bara lite ved kvar.
Den här körningen har nog varit den värsta jag har kört, sten och snett överallt nästan så man har önskat sig en Alstor :shock:
Jag tror dock att Bisonen går bättre än vad min Jinma och vagn hade gjort.
mörker Berga.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).