Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416117 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Cat554  
#281437 Ja, og det er alltid 2 kjeder, -en inn og en ut.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281906 Ja satt och klurade lite på det där och kom fram till hur det måste funka. :)


Såg för övrigt en midja från en bandvagn 202 igår på en skrot om det är någon här som funderar på att bygga miniskotare.
Kan nog vara lämplig på en två tons maskin.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

niclas82  
#295372 nu har jag läst i genom hela tråden det vore det kul om någon kunde gör en ordentlig cad ritning på en miniskotare som övriga fick köpa för en rimlig peng och eventuellt nått samarbete med nån plåt firma som skär ut en bygg sats det finns en firma i frankrike som säljer bygg satser av mini grävare och mini lastare sen finns det nån firma i Canada som säljer bygg satser av mini lastare vad tror ni om den iden??

kanske en skotare likt den här från maskinisten

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... e#p1916881


firman i frankrike som säljer minigrävare

http://www.chargeur-frontal-plus.fr/index-en.html

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#295396 Spännande inlägg, jag tycker det låter intressant.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#295637
niclas82 skrev:nu har jag läst i genom hela tråden det vore det kul om någon kunde gör en ordentlig cad ritning på en miniskotare som övriga fick köpa för en rimlig peng och eventuellt nått samarbete med nån plåt firma som skär ut en bygg sats det finns en firma i frankrike som säljer bygg satser av mini grävare och mini lastare sen finns det nån firma i Canada som säljer bygg satser av mini lastare vad tror ni om den iden??

kanske en skotare likt den här från maskinisten

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... e#p1916881


firman i frankrike som säljer minigrävare

http://www.chargeur-frontal-plus.fr/index-en.html


hej på dej hur har du tänkt att det bygget ska vara. Ska det vara 4x4 eller 8x8 eller vad har du tänkt dig eller har du tänkt något annat

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

niclas82  
#295640 jag vet inte 8x8 liknande alstorn kanske det jag menar är att kunde man göra cad ritningar på en liten maskin så att man har nått att utgå ifrån sen kan var och en välja motor driva lina kran som dom vill det

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#295648 ska man bygga en 8x8 maskin så bör man nog köpa färdiga och kompletta boggilåder med lager hjulaxlar trumpeter mm för alla lägen måste fräsas eller svarvas vad tror ni andra om det

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

niclas82  
#295651 vart köper man det?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#295671 man kan ringa till alstor och fråga om man får köpa av dom eller någon annan maskinbyggare

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296701 Här är någon som byggt om en Vimek.
Klipper in texten från annonsen.
miniskotare hemmabygge. Grundbasen är en vimek 620 med tillhörande vagn å kran. Ombyggd till sexhjuling med midja och hydraulisk drift. original växellådan har kompletterats med en hydraulmotor och en treväxlad volvolåda så det är tre hög och tre lågväxlar. midjan är stel i det vertikala ledet så den pendlar på pendelaxeln fram som har låsning och även möjlighet att trycka mot hydrauliskt vilket bidrar till att det ej behövs några stödben. motorn är en Kawasaki industrimotor vattenkyld på 30 hk bensin. bromsarna är mekanisk-hydraulisk, arbetsbromsen är hydraulisk. vidare är hytten tippbar sidledes för bra service möjlighet. dubbel kommando , diodlampor som arbetsbelysning. orrbitrolstyrning, radiostyrd vinch. drivningen på vagnen är mekanisk genom kraftuttag och drivrullar med hydraulisk funktion på upp och ner. vagnen år ombyggd och förstärkt."

Säga vad jag vill men vacker är den inte :)

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#296936 Gisses... i jämnförelse blir till och med den gräsliga Tandem Oxen vacker ingenjörs konst.

Kanske ett vandringspris Skogsforum bör inrätta.

"Skogsmaskin där form och funktion inte går hand i hand"

Jag nominerar Tandemoxen till första plats!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hassman  
#297368 Har grunnat lite pa problemet med differential mellan framre och bakre axeln -min Nissan Navara har inte diff mellan fram och bak axel och den uppfor sig lite suspekt pa harda ytor om man behaller fyrhjulsdriften pa sa jag borjade kika lite pa det.
Om man kikar pa Torsen differential pa Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen sa ser man att det ar sadana diffar som Audi med flera anvander pa sina bilar, jag antar att diffen mellan axlarna sitter inne i deras vaxellada sa kanske en ide att skaffa en sadan lada for att losa problemet, en annan enklare och billigare ide blir val att ha mekanisk pa/avkoppling av drivning bak sa att om man kor pa harda ytor kopplar man helt enkelt ur drivningen bak.
En annan sak -kedjedrift mar nog bast av att ha spannare -utan en kedjespannare blir slitaget bra mycket storre pa bade kedjor och kedjehjul eftersom kedjan vill rida hogre uppe pa tanderna om den ar slak. -kolla in en daligt skott motocross hoj...

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#297507
Hassman skrev:Har grunnat lite pa problemet med differential mellan framre och bakre axeln -min Nissan Navara har inte diff mellan fram och bak axel och den uppfor sig lite suspekt pa harda ytor om man behaller fyrhjulsdriften pa sa jag borjade kika lite pa det.
Om man kikar pa Torsen differential pa Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen sa ser man att det ar sadana diffar som Audi med flera anvander pa sina bilar, jag antar att diffen mellan axlarna sitter inne i deras vaxellada sa kanske en ide att skaffa en sadan lada for att losa problemet, en annan enklare och billigare ide blir val att ha mekanisk pa/avkoppling av drivning bak sa att om man kor pa harda ytor kopplar man helt enkelt ur drivningen bak.
En annan sak -kedjedrift mar nog bast av att ha spannare -utan en kedjespannare blir slitaget bra mycket storre pa bade kedjor och kedjehjul eftersom kedjan vill rida hogre uppe pa tanderna om den ar slak. -kolla in en daligt skott motocross hoj...


hej vill du bygga något med dessa grejer

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297619 kanske för någon här.
http://www.blocket.se/dalarna/Boggielad ... ?ca=14&w=3

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hassman  
#297645 Hej, nej jag tanker inte bygga sjalv, har last alla inlagg och tycker det ar ett intressant problem att losa, det ar allt.

Mvh,
Hasse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).