Skogsnyheter

Ministerns skogskojor

23 inlägg 11746 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ministerns skogskojor

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297384 Utan att ta ställning i frågan om det hade behövts bygglov eller inte måste jag säga att DN:s syn på vad som är skogsskötsel verkar lite enahanda. Om endast anmälningspliktig avverkning är att anse som skogsskötsel är det nog en rätt stor andel av sveriges skogsägare som kommer få problem med diverse myndigheter...eller så kan det ju vara så att DN:s reporter knappt kan skilja mellan björk och gran, än mindre mellan gallring, röjning och avverkning.

Snart kommer väl varenda rastkoja som ligger i tillräckligt befolkade trakter att bli anmäld som svartbygge av någon som läst om ministerns kojor i DN...
http://dn.se/nyheter/sverige/ministerns ... r-bygglov/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

isteskog  
#297387 Ja! Avundsjukan är en folksjukdom. Tur att ens egen koja står på en hösvans som är flyttbar! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297388 Fast man får inte sätta upp kojor för jakt, det var lite dumt av ministern att blanda in det.

Det verkar som han driver både skogsbruk och skogsskötsel, så vad är det DN gnäller på egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Ministerns skogskojor

JörgenO  
#297402 Jag får någon slags känsla av att den enda som bryr sig överhuvudtaget är journalisten.
Senast redigerad av JörgenO fre 07 nov 2014, 15:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

jannee  
#297405 Håller med Isteskog, svensk avundsjuka i ett nötskal.
Finns mycket mer väsentligt skit massmedia borde rota i än några gamla stugor på privat mark.

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297407
JörgenO skrev:Jag får någon slags känsla av att den enda som bryr sig överhuvudtaget är journalisten.


Haha, då skulle du se kommentarerna på di.se ! :lol:

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

Blivande snickare  
#297414 Att folk ens orkar bry sig om några stugor, tiotals år gamla till på köpet...
Jag blir så trött. Har man verkligen ingenting annat att sätta sin energi på?

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

isteskog  
#297415 Alla tidningar (nästan) letar "skandaler" bland känt folk. Nya ministrar kollas så de inte har några lik i garderoben. Blir så trött på detta!! :roll:
För vem i Sverige som har varit med en stund har inte något att dölja? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ministerns skogskojor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297516 Med tanke på hans ministerstatus, kan han inte ha stugorna som representation när han vill visa upp norrländsk landsbygd? Minister Bucht borde ju träffa på en och annan i sitt jobb, som borde komma ut och se verkligheten. Inte minst en drös journalister!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ministerns skogskojor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298285 Nu käbblas det om när kojorna egentligen byggdes http://www.dn.se/nyheter/bilderna-avslo ... ns-byggen/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

isteskog  
#298289 Måste väl finnas bättre frågor att dryfta i ankdammen Sverige! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Ministerns skogskojor

Skogshuggarn  
#298344 Det bygglovsfria regelverket för JBF/SF har iaf varit att.

1: Byggnaderna klassas som ekonomibyggnader.
2: Ej används för permanentboende.
3: Kan hänvisas till näringsverksamheten.
4: Ej är inom sk "planområd".

Videra sa/säger man att:

Byggnad får både inredas och användas för sk "tillfälligt boende", med hänvisning till skötsel av Fastighet OCH!, jakt. (vilket ju indirekt är skötsel av fastigheten.)
Det har ej heller funnits några "pålagor" om att man måste redovisa avkastning/inkomst för fastigheten för att få sätta upp ekonomibyggnader.

Enda ärendet/"knorrandet" jag har hört talas om är ett fall i Luleå där man byggde en regelrätt sommarstuga med "glasning" och hela baletten i sk "strandnära läge", men hur det föll ut vet jag ej?.
SOB´s stugor faller iaf inte under den kategorin, och med bedömning av bilderna så verkar en del av stugbeståndet redan hålla sig under bygglovsnormen(?).

Användarvisningsbild

Re: Ministerns skogskojor

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298353 Om man har en näringsfastighet (jord eller skog)
Då behövs inget bygglov för nödvändiga ekonomibyggnader.

Bygglov behövs inte heller för skogskojor, räknas till skogsbrukets ekonomibyggnad.

(sommarstuga med stora fönster kan vara svårt att få klassad som skogskoja)

Enda undantaget är om man bygger inom strandskyddsområde hav, sjö, vatten dike eller ev myr. då krävs strandskyddsdispens och bygglov.
Var det byggt före 1975 före allmänt strandskydd, så är det ok att ha kvar det.
Skulle det krävas bygglov men det gått 10år så är det preskiberat och kommunen kan inget göra.
Men har man byggt på annans mark utan lov har markägaren rätt att via kronofogden forsla bort byggnaden om inget avtal med markägaren finns.

Jag antar och bedömer att ministerns skogskojor för stå kvar.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Ministerns skogskojor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298406 Bygg din egen Bucht-stuga http://www.lantbruk.com/skog/det-galler ... buchtstuga
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ministerns skogskojor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298417 Tycker det är konstig att de frågat någon på villaägarnas riksförbund, de lär ju knappast vara särskilt insatta i dessa typer av raststuga för skogsbrukets behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).