Trädfällning (arborist)

Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

22 inlägg 17120 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tobbenil  
#296852
Tretoppen skrev:Nei, desverre ingen film fra denne grana. Jeg satte opp kameraet for å lage en time-lapse, men det var fukt i kamerahuset og da ble det dugg på linsen. Så etter 1 time var alt bare grått... :lol:

Hyggelig at du liker de andre filmene mine; det kommer helt sikkert fler!


Haha typiskt...

Ja de är både lärorika och underhållande, hoppas på fler :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#297253
Tobbenil skrev:Det jag fått lära mig är att ju grundare riktskär du gör desto mer kraft får exempelvis en fällkil.
Till en viss gräns förstås, man kan ju inte ha för grunt riktskär heller!


Det med felleskår og kiler er jo matematikk på høyt plan :ugeek:
Det er lettere å slå inn kiler når du har et grundt felleskår, men du får samtidig mindre helling på treet enn om du har et dypt felleskår.

Om jeg ikke husker helt feil fra matematikken på skolen for 25 år siden, så viser dette sammenhengen:
Eksempel med enkle siffer:
- Stamme med diameter: 100 cm, høyde: 10 m
- Kile som gir maksimalt løft på 3 cm
- Felleskår i dybde: A=50 cm, B=30 cm, C=10 cm

Vinkelen du får med kilen blir da følgende:
A = 3,43 grader
B = 2,45 grader
C = 1,91 grader

Hvis vi overfører dette til hvor mye toppen av stammen flytter på seg i forhold til senter, utgjør dette:
A = 60,0 cm
B = 42,7 cm
C = 33,3 cm

Så ja, det er enklere å slå inn en kile ved grundt felleskår, men du trenger samtidig flere kiler oppå hverandre for å få samme effekten som om du hadde laget et dypere felleskår.

*puh*
Lenge siden jeg har drevet med slike beregninger, så om det er noen med doktorgrad i matematikk her, får de rette meg om jeg tar feil :grin:

Det er likevel interessant å vite litt om slike ting, for det kan gjøre arbeidet med felling av trær både enklere og sikrere.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Huskyman  
#297266 Imponerande Tretoppen! Kan riktigt se framför mig hur du står med kalkylatorn i ena handen och sågen i den andra! :lol:

Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Tretoppen  
#297386
Huskyman skrev:Imponerande Tretoppen! Kan riktigt se framför mig hur du står med kalkylatorn i ena handen och sågen i den andra! :lol:


Ja? Gjør ikke alle det når de skal felle et tre? Må jo være på den sikre siden og kalkulere alle momenter og ta med alle variabler! Hah hah hah :)) :)) :))

   TS
Avatar Fallback

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

Blivande snickare  
#297390 Så länge trädets lutning är en jämn vinkel så räknar man det ju enkelt i huvudet. Är lutningsvinkeln däremot ojämn så blir det svårare utan räknare! :ugeek:

;)

Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

mghg  
#297395 Husqvarna har publicerat diagram över Lyfthöjden i fällskäret/Hovedskjærets løftehøyde:
http://www.husqvarna.com/se/support/wor ... allskaret/ (svenska)
http://www.husqvarna.com/no/support/wor ... oftehoyde/ (norska)

och Trädets fällmoment/Treets fellekraft:
http://www.husqvarna.com/se/support/wor ... allmoment/ (svenska)
http://www.husqvarna.com/no/support/wor ... ellekraft/ (norska)

Diagrammen är framtagna av den svenske skogsforskaren Tomas Gullberg. Värdena gäller för nordiska trädslag och stamformer och ska betraktas som vägledning, inte som exakta siffror. Kurvorna i diagrammen förutsätter att brytmånen/brytekanten är av lämplig tjocklek och att riktskärets djup/dybden på styreskjæret är ca 20 % av stammens diameter.

100 cm diameter i brösthöjd (DBH) finns inte med i diagrammen. Men för ett rakt träd med 70 cm DBH räcker det med drygt 2,5 cm lyfthöjd. För ett rakt träd med 100 cm DBH bör två kilar räcka gott och väl för att få tillräcklig lyfthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Hvor dypt felleskår ved stor stamme?

palbin  
#297504 Skall du inte ha en lite större såg än 20 tum till en 120 cm gran
mannen?

(Verkar som norskan tar över ibland numera föresten ... :) .)

Edit: Jag hyfsade denna 120 cm björkstubbe för 1.5 år sedan med
en 24 tum - det var precis på gnällen - hade varit bättre vänta till
annan dag med större såg tillgänglig var min slutsats ... .

DSC00022.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).