Motorsåg och handhållet

två tomgångar hva xpg 346

10 inlägg 4729 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

två tomgångar hva xpg 346

H-kan  
#296376 Hejsan!
Min xpg346, tre år, har ett lurigt beteende. Men förhoppningsvis känner någon av er igen det. Jo, när man har sågat en stund, 10 minuter typ, får sågen en för hög tomgång. Den ramlar inte ner i rätt läge av sig själv. Man kan ibland snabbgasa ner sågen för att få ner den, dvs gasa en liten fjutt. Tror att det är lättare om kastskyddet är i. Det dumma är att kedjan tenderar att gå runt på det höga läget, men ställer jag ner tomgången dör den i det lägre. Jag har precis haft den på service, men det blev inte av att rota i detta fel.

Är det någon av er som har en aning? Det känns som att det är skit i 'gasapparaten', inte i förgasaren.

Jag har letat i foumet efter detta, men hittade inget. Kanske letade dåligt :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: två tomgångar hva xpg 346

Ferguson system  
#296392 Hei. Når du sier at du stiller tomgangen, er det da L skruen du snakker om? L skruen justerer bensin og luft på tomgang. T skruen justerer gasspjeldet. L skruen justerer du til saga har bra gassrespons og sånn at den ikke dør ut på tomgang. Etter det så justerer du T skruen til kjedet står i ro på tomgang. Slakk kjede kan også være en årsåk til at kjeden snurrer på tomgang, så sørg for at den er passe stram før du justerer på forgasseren.

Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

totte  
#296395 Kolla upp om den börjar bli sliten i spjällaxeln och känn på den om det är nåt som verkar haka upp sig där.

Går den helt normalt i övrigt? Annars kan man tänka sig att det finns nån liten luftläcka som "kryper fram" när det blir varmt.

Att testa också, när det uppträder, fyll tanken full omedelbart ochstarta snabbt igen, försvinner det då och kommer åter efter samma tid så kan det finnas nån liten spricka på bensinslangen inuti tanken.

Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

anersimyra  
#296402 Min 346 bettede sig på ett snarlikt sätt när skruvarna till cylindern lossnat, dock gick tomgången inte ned på det sättet du beskriver.. :?:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296411 Det kan vara så att den går lite magert. Antingen av justering, liftläcka eller sämre bränsletillförsel.

Har du nyss haft den på service så tycker jag de ska veta om detta.

Avatar Fallback

Re: två tomgångar hva xpg 346

Brumsten  
#296480 Hej, har du kollat impulsslangen vid förgasarflänsen, om den är defekt får du detta symtom.
En liten kort slang på höger sida om förgasarflänsen.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

H-kan  
#296508 Oj! Många tips. Tackar!!
Jag har inte kollat något av dem. Den går som ett troll annars. Servicen borde ha sett och märkt något enkelt och synligt. Men när de kör den går de knappast loss på full spätta en kvart i med motstånd. Tror att de står och gasar i två minuter, mer hinner de nog inte.

Jag återkommer, hoppas jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

palbin  
#297358
Brumsten skrev:Hej, har du kollat impulsslangen vid förgasarflänsen, om den är defekt får du detta symtom.
En liten kort slang på höger sida om förgasarflänsen.
Ha de.


Vad är det :) ???

PS. Jag har liknande som jag snart måste fixa när säsongen
börjar komma igång ... .

Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

totte  
#297359 Det är den kanalen som överför vevhusets tryckväxlingar till pumpmembranet i förgasaren. Somliga sågar har slang, andra har bara ett litet hål i förgasarflänsen och motsvarande i förgasarhuset.

Är det läck i den kanalen så går sågen inte som den skall, eller inte alls, eftersom pumpmebranet får dålig eller ingen drivning, så soppan kommer inte fram.

Sammalunda om kanalen är igentäppt. Inte så ovanligt, särskilt på sågar med hålet i flänsen där packningen kan bli felmonterad eller vara lite sliten och åka snett och täppa till.

Användarvisningsbild

Re: två tomgångar hva xpg 346

palbin  
#297360 Tackar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).