Föryngring

Plantera Hybridlärk

47 inlägg 38447 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Blivande snickare  
#297318 Tack för bilden awes! :)

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#346919 Årsrapport!!

Var och knöt ull på min sibiriska lärk idag och har lärt mig ytterligare lite...

Trots lösa knutar på ullen så "låser" en del knutar efter 2-3 år och gör att träden stryps. Öppnade därför tidigare knutar i samband med att ny knut sattes upp.
Fyra år efter planteringen är de högsta cirka 3 meter så någon knut på toppen blir det inte... :wink:

Det är fortfarande mycket stor skillnad i tillväxt. En del plantor är under 50 cm medan flertalet ligger runt 2 meter.
En del plantor verkar dock stå och stampa för att efter ett par år sätta rejäl fart. En del av de plantor som förra året var cirka 50 cm har på ett år nästan fördubblat sin höjd. Kanske rotsystemen måste utvecklas till tillräcklig nivå innan de sätter fart(?)

Summering efter 4 år (procenttal uppskattade utan någon större precision):
Fortsatt låg andel betade, ingen synlig betning senaste året
Nu har fejning börjat, troligen hjort (kanske några % av plantorna, varav 1/3 dött)
Överlevnad totalt cirka 90%
Toppar har självdött på några % men ny topp skapas av lägre grenpar
Kvarlämnade gamla "ullknutar" har tagit livet av kanske 1% och minskat tillväxten på ytterligare några %

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).