Trädfällning (arborist)

Utrota asp

79 inlägg 115567 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297134 Jag har provat högstubbar, de ska vara 130-150cm höga.
Det ska lura trädet att det är levande.
Blir rotskott ändå men i mindre omfattning

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Seb macahan  
#297135 Jag tror på janee. Den roundup jag kör med dödar allt, och då menar jag allt. Råkade komma åt några blad kanske 4-5stycken på en fullvuxen al tre fyra veckor senare var den alen död. Men inget jag använde om jag inte "måste". och absolut aldrig i skogen eller på betesmark. Därav mina råd om koppar eller ringbarkning, kör man båda borde det ta knäcken på dom. Kopparspik tricket har jag provat på andra träd av ren nyfikenhet och det har funkat. Det måste ju inte vara en spik (kan vara svårt o få tag på) borra några hål o stoppa in kopparrör eller tråd/rundstav. Jag tror man kan vinterhugga med ev något högre stubbe för att sedan till våren kapa en trissa och behandla stubben med vilken metod man känner är miljömässigt rätt :???: .

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Huskyman  
#297155 Går det att få bukt med rotskotten om man inte behandlar stubben direkt efter fällning?
Eller är det bara att gilla läget? Har funtat på att testa eco-plug...
Jag håller att bli galen med att röja varje år efter jag fällde en massa asp. 😡

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

RTH  
#297157 Måste pröva...funkar det för Janne så bör det funka för mig också för jag vill fälla asparna nu och inte under växtperioden när jag måste fälla dessa ut på åkern. Glyfosat av lite starkare varianten 450gr/liter skall väl få kål på fanskapet. Kanske sågar in några "fickor" i stammen och fyller dessa också och täcker över med lite plast så att inget avdunstar....

   TS
Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#297158 Behandla en gammal stubbe = ingen effekt.
Gå i stället och duscha allt med en roundupblandning, kan göras mitt under sommaren, granplantorna klarar sig - inget att vara orolig för. Jag vet, har provat.
De som vill ha död på ett lövträd - gör så här: Borra bara ett hål snett nedåt och häll i lite roundup. Detta kan du göra precis när du önskar, gärna i mörkret, vilket de gjorde med några träd på Norr Mälarstrand (var för 2 till 3 år sedan).

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Huskyman  
#297258 Tack jannee. Vågar man använda roundup/glyfosat i närheten av vatten?
Vi tar dricksvattnet från sjön och problemet med rotskotten är i närheten av sjön... :???:

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#297262 Tidigare var det t.o.m. TILLÅTET, kanske fortfarande, att använda roundup på vass i vattentäkter. Dock inte med besprutning utan endast anstrykning.
Bönder använder det som höstbekämpning av ogräs, sår året efter säd - bör säga allt.

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

anersimyra  
#297263
Huskyman skrev:Tack jannee. Vågar man använda roundup/glyfosat i närheten av vatten?
Vi tar dricksvattnet från sjön och problemet med rotskotten är i närheten av sjön... :???:
Roundup är extremt giftigt för vattenorganismer.. :cry: :cry:

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Huskyman  
#297267 Aj då. Där rök den lösningen... Det blir till att köra med röjsågen i alla oändlighet.
Den eviga kampen.... :sad:

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297269
Röjkvist skrev:Jag har provat högstubbar, de ska vara 130-150cm höga.
Det ska lura trädet att det är levande.
Blir rotskott ändå men i mindre omfattning


Den blir väl mer buskig om man gör som du, gott om löv på lagom höjd för diverse djur.
Aspen är ett viktigt träd ekologiskt sett, nästan lite synd att det växer som ogräs...

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

jannee  
#297272 Du kan utan olägenhet använda roundup på stubbar, medlet slutar verka när det kommer i kontakt med jord, fungerar endast tillsammans med rötterna, googla gärna på roundup

Användarvisningsbild

Re: Utrota asp

rokon  
#297301 Jag förstå inte, har ni inge älg på era marker? Här uppe är betestrycket så hårt från älgen att alla uppkommande aspskott blir till avbetade hårda störar som max når upp till midjan, när sedan den uppväxande granskogen skuggar dem så dör aspskotten, visst kan de vara irriterande när man gör annan röjning under tiden då röjsågens bakände fastnar i dem. Då ryker en del iväg i ren ilska, annars röjer jag ej dem. Fäller jag en asp så får skotten komma jag ringbarkar inget, älgen fixar det som försöker växa upp.
Enda sättet för en asp att kunna bli ett träd här nu är i tät självföryngring av gran, där är det för taggigt och osmakligt för älgen att ge sig in och beta, då blir jag glad. -Oj denna fina asp räddar jag och granarna får stryka på foten.

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

isteskog  
#297310 Hos mig blir det bara aspskogar inne i byarna. I skogen är det som rokon säger: störar på max 2m. Jag brukar fälla lite äldre asp på vintern åt älg och hare. Och då långt ifrån tallföryngringarna :wink:

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297317 Jag sparar alla lövträd högre än 3-4 meter som inte är björk. Blir inte många!

Skall ta lite bilder på mitt aspuppslag på ett hygge. Blir nog inga träd där. ;)

Avatar Fallback

Re: Utrota asp

Homo abies  
#297369 Lätt att bli mörkrädd ... slutar verka när det kommer i kontakt med jord.... Hur kommer det sig att Glyfosat hittas i grundvattnet då? Ta information från tillverkare / säljare som är ett USA baserat multinationellt företag med minst sagt tvivelaktig jordbrukspolitisk agenda är ju inte helt genomtänkt om man respekterar naturen i allafall lite ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).