Små skogsmaskiner och övriga maskiner

UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

12 inlägg 8274 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

Fredrik Reuter  
#297145 Datainspektion har börjat titta på detta med foto och film från luften med sk drönare (kallas även UAS och kan vara quadcopter, hexacopter, onewing mm). Troligtvis är det så att film och foto från drönare som tagits där allmänheten har tillgång faller under kamerövervakningslagen. Det spelar ingen roll om drönaren används för privat bruk eller ej. Genom denna lag måste drönarägaren ha tillstånd från Länsstyrelsen för att flyga där allmänheten har tillgång.

Sedan tidigare måste man också anmäla sin flygfotoverksamhet till försvarmakten som har granskningsrätt på alla flygbilder i Sveriges territorium.

Ska man dessutom driva kommersiell verksamhet så måste man ha tillstånd från Transportstyrelsen och speciell försäkring genom flygförsäkringsbolaget InterHannover.

Marknaden för drönare (kanske främst quadkopters och hexakopters) har exploderat sista tiden. Jag själv har trillat dit också. En mycket rolig hobby som det finns anledning att diskutera vidare ikring.

Men samtidigt känns det som att verkligheten har hunnit ikapp hobbydrönarna nu efter ca 3 år. Smekmånaden är kanske över och byråkratin lägger sig som en blöt filt över det roliga.

Vad tror ni om detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

JörgenO  
#297156 Jag var på en hobbymässa i helgen och blev riktigt imponerad av prestanda och manöverförmåga på en quadcopter i 18000kr-klassen. Den kunde bära en goprokamera som i sin tur kunde kopplas trådlöst till iPhonen i en hållare på fjärrkontrollen.

Hoppas myndigheterna kan hålla sig ifrån att reglera och förbjuda för mycket. Det kan nog komma många spännande affärsideer ur detta

Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

Rolfnilsson400  
#297161 Så länge det är hobby går det bra. Kommersiell användning finns det ganska mycket regler kring.

Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

Brytjärn  
#297168 Har själv byggt mig en Multicopter (samlingnamnet för Tri- Quad- Hexa- Octo-Copter ), i mitt fall blev de en hexacopter dvs 6 motorer av just säkerhetsskäl (skulle en motor lägga av så påverkar de inte flygförmågan) men jag har full respekt för att folk inte vill ha en högupplöst kamera snurrande över dem med en osäker pilot.

Jag har fått för mig att de är OK så länge man flyger under 120m höjd och inte över tätbebyggt område, men de kanske var fel.
120m är inte mycke i dessa sammanhang, en hyffsad radio klarar lätt 1000M och jag tycker flygfoto från 100-300m blir väldigt bra.

Själv så oroar jag mig inte så mycke över de faktum att någon kan dokumentera mig utan mer pilotens skicklighet samt att styrsystemen kan få fnatt. Har själv varit med om en "fly off", mycket otrevligt när farkosten bara drar iväg och inget nödsystem fungerar.

Har sett en del proffsystem som har dubbla GPS antenner samt fallskärm.. in case off...

Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

Brytjärn  
#297170 Såg en artikel någonstans där en person i Danmark fick böta 3500 kr för att han flugit över en granne med en Multicopter och filmat.

Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

åberg  
#297229
Admin@skogsforum skrev:Sedan tidigare måste man också anmäla sin flygfotoverksamhet till försvarmakten som har granskningsrätt på alla flygbilder i Sveriges territorium.

Efterlevnaden torde vara låg.

Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

jannee  
#297234 Drömfarkosten för en paparazzifotograf - vem har tagit vilka bilder?

Användarvisningsbild

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

Fredrik Reuter  
#297281 Hej,
Ja, det ska bli spännande att följa.
Om jag inte har helt fel är vi minst en handfull aktiva på skogsforum som sysslar med drönare. Kanske ska vi starta en grupp!

Drönare tycker jag faller under "Disruptive technology", störande teknik kanske på Svenska. Häri kanske en del ligger.

Senast idag läste jag om en artikel där en drönare har fått neuromorfisk datastruktur vilket ska betyda att datorn är uppbyggd mer som en mänsklig hjärna. Denna drönare på 93 gr ska kunna lära sig miljön den flyger i. Ex flyga in i ett rum och konstatera att den varit där tidigare eller inte. Automation på ny nivå...

http://www.technologyreview.com/news/53 ... o-the-sky/

   TS
Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

lars11  
#297296 jag var och hyrde sånt multiinvägningsinstrument med DGPS mm och på den firman hade dom också flygand UAVer som man skickade upp över ett bygge och som sedan flög själv i en given ruta och mätte upp marknivåerna med laser. När batterierna tar slut flyger den till ursprunget och plattlandar. Hur scifi som helst!

Men disruptive technology betyder nåt helt annat, nämligen mer teknikutvecklig som kraftigt omdanar tex marknaden för någonting, eller förändrar förutsättningarna för något kraftigt.

Avatar Fallback

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

torpöbo  
#297314 Jag ser inte hur bilden en drönare tar skulle vara mer kränkande än de flygfoton våra myndigheter tar och gladerligen delar ut till vem som helst.

Användarvisningsbild

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

Fredrik Reuter  
#297323 Hej,
Det är just detta jag menar Lars, att tekniken förändra stort och därigenom vara störande. Det sägs redan nu att den tagit stora andelar från riktiga helikoptrar och tunga kamerabommar och rälsar i filmindustrin. En svensk octocopter (inituitive aerial) bär idag en Red Epic kamera och filmar i upp till 15min.

http://www.wired.com/2014/05/drones-rev ... moditized/

   TS
Användarvisningsbild

Re: UAS/Drönare tillstånd från länsstyrelsen

JörgenO  
#297345 Det finns en ETF (börshandlad fond) som investerar i ett sjuttiotal bolag som jobbar med drönare, automation och robotar.
Populärt kallas den för Robostox och handlas på Nasdaq. Har faktiskt inte kollat om något av våra svenska drone-företag finns med i ETFen som handlats i ca ett år.

Här är en artikel om ETFen:
http://www.wallstreetdaily.com/2014/03/ ... otics-etf/

Jag har ingen åsikt omden är köpvärd eller dyr men den utgör ett ganska specifikt investeringsområde.

Här är hemsidan
http://www.robostox.com/euro-home.aspx

Cybareo heter vårt (tror jag) mest kända svenska företag som har åkt hit o dit på börsen på senaste tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).