Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

7 inlägg 7551 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

goni  
#286768 Jag har en vän som är min arbetsgivare för tillfället, han har kroniska ryggbesvär och kommit lite till åldern. Han vill väldigt gärna komma ut i markerna på sin fastighet. Tyvärr så är traktorvägspåren för djupa och bilväg saknas så klart.
Har någon av er gjort en ren väg för 4-hjuling/ATV som är plan (utan risk att välta med ATV'n).
Grus finns tillgängligt, men vet ej hur man på det mest ekonomiska sättet får ut materialet, samt hur man gör det på enklaste sättet, har ej använt grävmaskin tidigare.

Vore väldigt intressant om ni har möjlighet att hjälpa mej med att komma på ett sätt att hjälpa honom på ett effektivt sätt så att jag slipper lägga ner för mycket helgjobb.

Bor i Dalsland (norr om inlandsisens kant) så vi har som oftast ett krön med hällmark vart 100'e m sedan kommer det en liten svacka med torvmark på ung 10-50m som oftast är blöt mark, detta är just förhållandet på denna fastigheten.

Förmodar att många av er har föräldrar/vänner som är i samma situation.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

bgl  
#286797 Viktigaste är att reka vägsträckningen noga, mycket noga.
Ta sen en minilastare med skopa som är ungefär lika breda som en ATV och har ungefär lika lätt för att tippa i sidled. Ta med material i skopan och fyll i där minilastaren får problem. Back eller vänd för nästa skoplass. Ska du inte flera kilometer går den här metoden förvånansvärt fort.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

Sture Andersson  
#286801 Hyra en minigrävare på 3 ton minst ,du gör mycket väg på en dag om du övat lite.ta det material som finns längs med vägen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286827 Jag har nog byggt en sisådär 1,5 km ATV väg i min skog. Har i och för sig gjort allt med spade och slägga samt kört ut grus med vagn och skottat ut det. Det tar i och för sig tid utan grävmaskin men det fungerar . Men efter att har gjort detta ett antal gånger så är enligt mig, bästa sättet att

1) På de blöta partierna lägger jag en ordentlig kavelbro med 3-meters massaved.
2) Fyller på med 0-90 bergkross som låser bra
3) På det vanligt väggrus som ger en hård och jämn yta efter ett tag. (lyxvariant är förstås att padda den)

Stenar och stubbar tar jag bort med stensläggan, spett och ibland med hjälp av fyrhjulingens vinsch.
Den senaste (törs inte säga sista) blev väldigt bra och är jämn och dränerar väldigt bra utan diken.

Avatar Fallback

Re: Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

persam  
#297096 Hej!
Lite sent att svara nu kanske men du som bor i Dalsland har ju nära till säljarna av både Alstor samt Bison ( kranman) .har själv haft en atv sedan 2002 och kört i skogen med och den får man göra lite vägar till. Har köpt en Alstor sedan en månad tillbaka det är något helt annat för din vän att ha i skogen. En fantastisk maskin på att ta sig fram. Behöver inte lägga mycket tid på vägar för denna, samt att de inte välter alls lika lätt somnade atv gör.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

anersimyra  
#297119
persam skrev:Hej!
Lite sent att svara nu kanske men du som bor i Dalsland har ju nära till säljarna av både Alstor samt Bison ( kranman) .har själv haft en atv sedan 2002 och kört i skogen med och den får man göra lite vägar till. Har köpt en Alstor sedan en månad tillbaka det är något helt annat för din vän att ha i skogen. En fantastisk maskin på att ta sig fram. Behöver inte lägga mycket tid på vägar för denna, samt att de inte välter alls lika lätt somnade atv gör.
Lycka till
Ett något dyrt fordon bara för att ta sig en sväng på markerna.. :shock: :shock: :smile:

Avatar Fallback

Re: Bygga väg åt 4-hjuling/ATV

mrvimek  
#297136 Minigrävare bra och billigt att hyra för en helg :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).