Bioenergi

packmaskin för småsäckar nyhet

40 inlägg 20003 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Vedproducent  
#297020
mankan9999 skrev:Håller med dig..den blev aldeles för dyr att ta fram!!!!!om vi halverar priset till 100 000 och ökar kapaciteten till 60 säckar i timmen vilket är möjligt med lite justeringar..........vad tror vedproducent då? mvh magnus

Är det du som är från Småland Magnus?
Naturligtvis skulle du få en kostnad och investering som ter sig mycket mer rimlig.

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297030 ja småland magnus men jag är tveksam också faktiskt!!!!!om jag ska vara ärlig tyvärr är sanningen den att man kan få tag i billig arbetskraft för sådana jobb ,ex polacker vitt för ca 90 kr jag vet.........men budgeterar man för osubventionerad svensk arbetskraft blir kalkylen bättre........mvh magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297031 undrar också varför norrlandsved fick sådana problem helt plötsligt..(enligt egen utsago)5 man runt en packmaskin (subventioner mån tro?)

   TS
Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Vedproducent  
#297037
mankan9999 skrev:ja småland magnus men jag är tveksam också faktiskt!!!!!om jag ska vara ärlig tyvärr är sanningen den att man kan få tag i billig arbetskraft för sådana jobb ,ex polacker vitt för ca 90 kr jag vet.........men budgeterar man för osubventionerad svensk arbetskraft blir kalkylen bättre........mvh magnus

Ok, ja då hade vi ett trevligt telefonsamtal för några veckor sen. Det känns inte riktigt att kalkylera med lönebidrag och annat det håller jag med dig om. Men räknar man svensk lön minst 300 kr Tim plus moms för att packa småsäckar så blir det dyrt. Så jag gav exempel på hur det fungerar och jag vet ju också att du vet om det.

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297040 Sen vill jag inte ta hedern av mina medhjälpare konstruktören och tillverkaren av maskinen har gjort ett fantastiskt jobb..Detta är ingen lätt uppgift ska alla veta!!!Se norrbaggarna fick 400 000 kr de har vad jag förstår inte kommit så långt som vårat projekt ens...Detta måste kommas ihåg!!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297044 norrmännen påstår de kan packa 5 ggr manuellt=150 säckar i timmen..De har sin i serie efter vedmaskinen vilket innebär att de måste producera ca 10 kubik själpt i timmen=vilket alla med insikt i branchen vet är omöjligt!!!!! max normalproduktion idag är drygt 3 med maskiner i top of the line med bibehållen kvalite........så undrar om dom inte har flyttat flaskhalsen till vedmaskinen...skämt........

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Brickan  
#297054
Vedproducent skrev:Men räknar man svensk lön minst 300 kr Tim plus moms för att packa småsäckar så blir det dyrt.
Hur räknar du då? Att packa säckar måste väl vara ett okvalificerat arbete. 300kr/h inkl avg borde motsvara sådär 215 kr/h eller 35000 i månadslön och det verkar helt uppåt väggarna för mycket för den typen av arbete.

Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Vedproducent  
#297056
Brickan skrev:
Vedproducent skrev:Men räknar man svensk lön minst 300 kr Tim plus moms för att packa småsäckar så blir det dyrt.
Hur räknar du då? Att packa säckar måste väl vara ett okvalificerat arbete. 300kr/h inkl avg borde motsvara sådär 215 kr/h eller 35000 i månadslön och det verkar helt uppåt väggarna för mycket för den typen av arbete.

Hmm jag vet inte vad jag ska skriva egentligen. Tror du på allvar att det blir 35000 kr i månadslön kvar eller försöker du driva med oss?

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297057 härligt med lite debatt!!!!!svensk arbetskraft okvalificerat arbete borde landa på ca 200 ink avgifter med kollektivavtal. Man brukar räkna med va 50 procent i avgifter + din lön så kanske vi landar på ca 160kr i timmen faktiskt................ink avgifter tänk på att dra av 10 procent annan frånvaro sjukfrånvaro mm........

   TS
Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Vedproducent  
#297058 Vår städare som väl i så fall tillhör gruppen du skriver tar 399 kr Tim plus moms plus reseersättning.

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

mankan9999  
#297059 varför blir en del så arga tro????????????????man kan sjönja det i inläggen...............

   TS
Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Brickan  
#297065
Vedproducent skrev:
Brickan skrev:
Vedproducent skrev:Men räknar man svensk lön minst 300 kr Tim plus moms för att packa småsäckar så blir det dyrt.
Hur räknar du då? Att packa säckar måste väl vara ett okvalificerat arbete. 300kr/h inkl avg borde motsvara sådär 215 kr/h eller 35000 i månadslön och det verkar helt uppåt väggarna för mycket för den typen av arbete.

Hmm jag vet inte vad jag ska skriva egentligen. Tror du på allvar att det blir 35000 kr i månadslön kvar eller försöker du driva med oss?
Jag räknade med 40% i avgifter på lönen. Då blir 300kr/h 215kr/h före avgifter. Fast egentligen är avgifterna lägre, 31,42% om jag minns rätt så lönen är ännu högre. Man kan också anställa äldre eller unga för betydligt lägre avgifter. Man brukar som schablon ta 165 h/månad för att få motsvarande månadslön. 35000 i månaden är en hög lön för att packa säckar.

Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Vedproducent  
#297068
Brickan skrev:
Jag räknade med 40% i avgifter på lönen. Då blir 300kr/h 215kr/h före avgifter. Fast egentligen är avgifterna lägre, 31,42% om jag minns rätt så lönen är ännu högre. Man kan också anställa äldre eller unga för betydligt lägre avgifter. Man brukar som schablon ta 165 h/månad för att få motsvarande månadslön. 35000 i månaden är en hög lön för att packa säckar.[/quote]
Jag förstår hur du räknar. Tyvärr är det långt mycket mer pengarna ska räcka till som man måste ha som egenföretagare. Så att hitta någon som är beredd att jobba för 300 kr med f-skatt är svårt. Blir tufft att få en vettig månadslön när allt man behöver är betalt. Det är alltså inte så enkelt som att betala egenavgifterna så är allt klart som du trodde.

Användarvisningsbild

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

stegmaster  
#297070
mankan9999 skrev:norrmännen påstår de kan packa 5 ggr manuellt=150 säckar i timmen..De har sin i serie efter vedmaskinen vilket innebär att de måste producera ca 10 kubik själpt i timmen=vilket alla med insikt i branchen vet är omöjligt!!!!! max normalproduktion idag är drygt 3 med maskiner i top of the line med bibehållen kvalite........så undrar om dom inte har flyttat flaskhalsen till vedmaskinen...skämt........

Tja, det går vel at köra med 2 vedmaskiner om en sådan packkapasitet finns. :smile:
Om jag inte missat nåt så er det vel "endast" at få kubberna at falla ner i tratten/säcken som ni löst??
Tycker inte det känns vettigt förens det hela går hel, aut., om man ska betala flere hundre tusen kr.
Skulle jag syslat med ideèr på detta själv skulle jag skippa säckar, och kolla på prinsippet hur man spinner nät eller rep på höballer.
Altså kunne kubberna samlas i en tratt som ni gör nu, för sen aut. spinnas på rep eller nät efter höbal prinsippet.
Et transportband som flytter dom bort och legger av dom på en pall.
Så at man kan köra nästan utan stans med endast 1 man vid vedmaskinen.

Avatar Fallback

Re: packmaskin för småsäckar nyhet

Brickan  
#297087
Vedproducent skrev:Så att hitta någon som är beredd att jobba för 300 kr med f-skatt är svårt.
Du skrev lön och lön betalar man till en anställd. Till en egenföretagare betalar man dessutom till de kostnader den har och dess vinst. Då blir det andra siffror.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).