Sågtimmer

Södras sågverksrörelse

11 inlägg 8381 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södras sågverksrörelse

Bondeville  
#296833 Har hört/läst att sågverksrörelsen inte har gett nåt på 30 år, Stämmer detta? Någon som läst årsredovisningarna i alla år, eller någon med insyn? Har uppfattat att det är väldigt besvärligt när Södra ska bygga nånting. Nu kan väl cheferna som alla andra ha otur när dom tänker, men ändå, ha otur 30 år i sträck.....Massaveden går ju bra förstås.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras sågverksrörelse

mghg  
#296838 Vem har sagt detta/var har du läst detta? Referens?

Södra har hög soliditet och har gett utdelning till sina medlemmar de senaste åren, trots dålig världsekonomi.

Södras rörelseresultat för perioden januari-augusti 2014 uppgick till 1012 kr, avkastningen på sysselsatt kapital uppgick till 13 procent och soliditeten till 60 procent.
http://www.sodra.com/Documents/PDF/Fina ... g-2014.pdf

Avatar Fallback

Re: Södras sågverksrörelse

ÅsaNisse  
#296849 Södra som helhet har väl gått skapligt, men frågan var sågverksdelen! Hur har den gått?

Avatar Fallback

Re: Södras sågverksrörelse

jannee  
#296854 Av den info jag delgivits från anställda på Södra (Mönsterås) går inte sågverksdelen ihop.
Förhoppningsvis (för Södra) kommer Värös "billiga" sågverkslinje (begagnad) att ändra något på Södras siffror.
Annars har jag en gammal info.
De 4 första månaderna 2012 gick Södras 8 sågverk med 108 miljoner BACK (förlust).

Avatar Fallback

Re: Södras sågverksrörelse

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296860 Finns en del årsredovisningar på nätet, och rörelseresultatet för Södra Timber var positivt för2007, 2009 och 2010. År 2007 var det en halv miljard. Inte mycket, men nåt är det i alla fall.

Sen är det väl så att man kan flyta vinsterna fam och tillbaka inom en koncern, så jag vet inte vad det säger egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Södras sågverksrörelse

ananders  
#296872 De senaste åren har sågverken varit ett stort sorgebarn för södra och då främst Värösågen som har kostat offantliga summor fast den var begagnad.

Användarvisningsbild

Re: Södras sågverksrörelse

mghg  
#296880 Ursäkta om jag missförstod frågan. Södras sågverksrörelse ingår i affärsområdet Södra Timber.

Södra Timber hade positivt rörelseresultat 2005, 2006, 2007, 2009 och 2010. Det har tagit tid att få lönsamhet i det nya Värö-sågverket som förvärvades under 2010 och invigdes i oktober 2011. Rörelseresultatet för Södra Timber under perioden januari-augusti 2014 var återigen positivt.

Den samlade bilden är att Södra Timber varit klart lönsamt under den knappa tioårsperioden från januari 2005 till augusti 2014. Detta trots att det tagit längre tid än planerat att få lönsamhet i Värösågen.

ananders skrev:De senaste åren har sågverken varit ett stort sorgebarn för södra och då främst Värösågen som har kostat offantliga summor fast den var begagnad.

Den nya Värösågen hade bara varit i drift ett år i Tyskland när den förvärvades från Klausner Group. Sågverket har en årskapacitet på 750 000 kubikmeter på tre skift. Det kostar att få något sådant att gå för full kapacitet.

Avatar Fallback

Re: Södras sågverksrörelse

jannee  
#296882 Tror inte Södra Timber är någon direkt guldgruva eller tolkar jag detta fel.http://www.allabolag.se/5560045998/Sodra_Timber_AB

Användarvisningsbild

Re: Södras sågverksrörelse

ananders  
#296894
ananders skrev:De senaste åren har sågverken varit ett stort sorgebarn för södra och då främst Värösågen som har kostat offantliga summor fast den var begagnad.

Den nya Värösågen hade bara varit i drift ett år i Tyskland när den förvärvades från Klausner Group. Sågverket har en årskapacitet på 750 000 kubikmeter på tre skift. Det kostar att få något sådant att gå för full kapacitet.[/quote]

Jo det tar tid att köra in en sådan såg, detta har Södras ledning fått erfara då de enligt mig gjorde en för snabb affär av det hela. För att komma till var de är med den sågen idag har de fått bygga om och göra flera följd investeringar vad gällande timmersorteringen, virkessorteringen, torkarna och hyvleriet som inte fanns med i den ursprunliga planen.
Jag ska ändå inte såga investeringen vid fotknölarna ännu, för i framtiden kan det bli ett lyckokast.

Avatar Fallback

Re: Södras sågverksrörelse

alias  
#296901
ananders skrev:
ananders skrev:De senaste åren har sågverken varit ett stort sorgebarn för södra och då främst Värösågen som har kostat offantliga summor fast den var begagnad.

Den nya Värösågen hade bara varit i drift ett år i Tyskland när den förvärvades från Klausner Group. Sågverket har en årskapacitet på 750 000 kubikmeter på tre skift. Det kostar att få något sådant att gå för full kapacitet.


Jo det tar tid att köra in en sådan såg, detta har Södras ledning fått erfara då de enligt mig gjorde en för snabb affär av det hela. För att komma till var de är med den sågen idag har de fått bygga om och göra flera följd investeringar vad gällande timmersorteringen, virkessorteringen, torkarna och hyvleriet som inte fanns med i den ursprunliga planen.
Jag ska ändå inte såga investeringen vid fotknölarna ännu, för i framtiden kan det bli ett lyckokast.[/quote]

Det kan bli dyrt att köpa billigt - jag trodde att man köpte en begagnad såg just för att slippa de värsta inkörningskostnaderna.

Sen är det som sagt svårt att avgöra lönsamheten på en enskid del i en koncern. Man kan ju flytta en del av resultatet via nivåerna (inom rimliga gränser) på kostnader och intäkter vid interna affärer mellan koncernbolagen. Därtill blir ju alternativkostnadskalkylerna lite olika.

Tror inte att någon som äger både sågverk och massaindustri tvekar att koka prima sågtimmer om alternativet är att massaindustrin står still på grund av råvarubrist. På samma sätt kan säkert Södras sågar reducera bort en del av sågutbytet till massaflis (värdet på denna råvara skall då ställas mot dyra marginalkvantiteter av t.ex. importerad massaved), något som troligen aldrig skulle hända hos privatsågverken.
Ligger sedan sågen i närheten av bruket så man slipper hantera flisen annat än via transportband eller dylikt så sparar det ytterligare omlastnings- och transportkostnader.

Oj, långa resonemang blev det och lagom trött är man - får nog läsa igenom vad jag skrivit imorgon när jag är lite vaknare (så att jag faktiskt skrivit det jag menar).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södras sågverksrörelse

mghg  
#296915
alias skrev:Det kan bli dyrt att köpa billigt - jag trodde att man köpte en begagnad såg just för att slippa de värsta inkörningskostnaderna.

Sågen köptes i ett läge när det på kort tid hade skett en kraftig överetablering av sågverk i Tyskland och Österrike. Klausner Group hade inte användning för alla sina sågverk och jag antar att Södra fick ett bra pris. Jag har inte tidigare hört att Södra ville slippa de värsta inkörningskostnaderna, med det kan mycket väl vara sant.

alias skrev:Oj, långa resonemang blev det och lagom trött är man - får nog läsa igenom vad jag skrivit imorgon när jag är lite vaknare (så att jag faktiskt skrivit det jag menar).

Det ligger en hel del i vad du skrivit. Lätt hänt att blir långt. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).