Socialt (mer om oss)

Vill ej ha skoterled på min åker

60 inlägg 42485 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

isteskog  
#296759 Det var fräckt! Skriv för f-n inte på.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296763
Skogshuggarn skrev:Sesonen stundar så jag passar på att lyfta den här tråden igen, eftersom jag själv råkat ut för ett, scenario där lokala skoterklubben var/är inblandad.

I mitt fall så drog man först ny led över några km åkermark med skyltning och hela baletten utan att ens FRÅGA mig och övriga beröra markägare.
På min åkermark högg man sedan ner skog runt ett dike och anlade en bro, och fortfarande ingen som ens kontaktat mig.
Nu när allt liksom är "klappat och klart" så dimper det ner ett brev (kuvär/papper märkt med LRF´s logga), att skoterklubben vill ha en underskrift av mig för ett sk "nyttjanderättsavtal" gällande leden som de anlagt utan lov.

Är inte detta "egenmäktigt förfarande" så vet inte jag vad som faller inom dessa ramar?.

Skulle NI skriva på under liknande former?,,,, :surp: :???:


Snacka ihop dig med dina grannar kolla av hur dom ser på saken, begär sedan tillsammans med dina grannar ett möte med klubben och ev andra inblandade och begär information om denna leden och en förklaring till deras beteende...
Samtidigt som ni får möjligheten att förklara för föreningen att ni tycker att dom skött det hela riktigt dåligt.
Sen har ni förhoppningsvis tillräckligt med info för att besluta om nu skall skriva på eller ej...

Om ni inte skriver på, se då till att alla grannar är enade så att du inte blir ensam om att inte skriva på, och får därmed stämpeln som surgubben som hindrar allt roligt i byn....

För övrigt håller jag med om att det är fräckt av dom att göra så....
Har du ägt marken under hela tiden som dom anlagt den nya leden? Eller kan det vara ett muntligt avtal med tidigare ägare som dom går efter??

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Skogshuggarn  
#296777 Vissa har redan skrivit på, och nej!,,,,det fanns inget "muntligt" avtal mellan klubben och den aktuella marken som jag förvärvade i mitten på 2000 talet. Varken från mig, eller tidigare ägare.
Att komma med (gömma sig bakom), en skrivborsprodukt gällande nyttjanderättsavtal i efterhand vittnar bara om att man gjort fel redan från början.
Inormalfallet så avtalar man FÖRST, och tar marken i anspråk när allt är klart och godkänt,,,inte tvärs om.

Jag har inget mot skotertrafik på mina marker sålänge man följer terrängkörningslagen. Är själv skoterägare och vet vad de betyder för landsbygden, rekreation, mm, men några nyttjanderättsavtal under dylika omständigheter kommer jag f-n aldrig att skriva under.

Surgubbe eller ej!!!,,,, :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Skogshuggarn  
#296884 Naturvårdsverket "skramlar lite med sabeln", och då är helt plötsligt terränghjulingarna (ATV folket), den STORA!, boven när det gäller körskador i terrängen.
Så tycker iaf SNOFED som uppenbarligen vill skjuta över problematiken på andra intressen.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/snart-k ... 10286.aspx

Vad tror ni orsakar mer skada i exvis en 3-5 årig tallplantering,,,, skotern på vintern eller 4 hjulingen under barmarksperioden?. :roll:

Synpunkter?,,,,,

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

isteskog  
#296893 De gör skada på olika sätt! 4-hjuling med bandsats .... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Skogshuggarn  
#296954 Hur många ATV´s är utrustade med bandsats rent procentuellt, och hur många av dessa i "nöjessyfte"?.
Vågar påstå att de ynka % i huvudsak har den utrustningen för någon form av yrke/ verksamhet,(tex vi skogsägare), och dom nöjesåker knappast i andras skogsplanteringar, gärden osv.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

axwell  
#296959 Snöskotern får min citron, betydligt fler småpojkar som släpps iväg utan kontroll från den som borde ha tagit ansvaret.

ATV:n kan ju även den ställa till det men min erfarenhet säger mig att det är färre föräldrar som är lika ansvarslösa betr. hjulingen.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

isteskog  
#296963 Skogshuggarn! I min by har smågrabbarna(30-50 år) bytt ut snöskotern mot fyrhjuling med bandsats, så nog finns det sådana tendenser allt! Och det är inte i yrkesverksamheten de använder dessa! :???:

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Skogshuggarn  
#296966 Axwell: Du menar att man släpper iväg ungarna sina utan att ens ha åldern inne + förarbevis?.

Isteskog:Då har vi det "fattigt och eländigt" här i byarna. :wink: Kanske sett 5-6 bandare av alla (åtskilliga), ATV´s som lullar omkring har på bas/skogsvägarna sista åren, och de går "primärt" i någon form av jord/skogsbrukssyssla.
Att antalet kommer att stiga betvivlar jag inte, men de regleras åtminstonde hårdare enl terrängkörningslagen under barmarksperioden.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Bax  
#296967 Jag håller med Axwell, och det är smågrabbar i alla åldrar upp till 50+ som lämnar hjärnan hemma när skoterhjälmen sätts på huvudet.

Jag skulle säga att den genomsnittlige skotermarodören är en familjeförsörjare i 35-50-årsåldern.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Skogshuggarn  
#296969 Benägen att hålla med dig BAX.

Ska inte tala om vad jag såg för "skogstjänsteman", (på snöskoter) i en av mina skogsplanteringar, och det var ett riktigt typexempel där man INTE!, får köra. :surp:

Bax skrev:Jag håller med Axwell, och det är smågrabbar i alla åldrar upp till 50+ som lämnar hjärnan hemma när skoterhjälmen sätts på huvudet.

Jag skulle säga att den genomsnittlige skotermarodören är en familjeförsörjare i 35-50-årsåldern.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

axwell  
#296971
Skogshuggarn skrev:Ska inte tala om vad jag såg för "skogstjänsteman", (på snöskoter) i en av mina skogsplanteringar, och det var ett riktigt typexempel där man INTE!, får köra. :surp:


Såg spåren av liknande körning som ledde till "skogstjänsteman" i chefsställning för andra tjänstemän i skogsnäringen.
Han bor inte längre inom länet.

Efterträdaren kör ATV med bandsats, har inte haft anledning att beklaga mig runt det.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

JensSkoog  
#322558 Finns dom som gör nåt när det blir för mycket:
http://www.dagbladet.no/2015/03/21/nyhe ... /38332871/ :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322580 Skoteråkare trotsar körförbud http://www.atl.nu/skog/skoter-kare-trotsar-k-rf-rbud
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423522 Snälla skoterförare, kör inte sönder våra skogsplantor http://www.st.nu/opinion/insandare/snal ... ogsplantor
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).