Jakt och Fiske

Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

7 inlägg 3653 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

torpöbo  
#296687 Det uppkom en liten fråga. Jag kom in på tanken att sätta ut änder i en smal vik 70 m bred och 250 m lång med vass längst in i sjön som ansluter till jaktmarken. Markägaren har åkrar i anslutning till viken på båda sidor, där det skall odlas spannmål troligen korn eller helsäd framöver. När jag kom med förslaget gick markägaren i taket och påstod att änderna trampar ner och äter upp spanmålen.
Är det någon som har någon erfarenhet i ämnet?
Har försökt att läsa lite på google, utan att hitta något matnyttigt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

jannee  
#296690 Så länge du håller dig till änder går det nog att smälta, värre är det med gäss.
Erbjud markägaren att vara med vid sjöfågeljakten. :grin:

Avatar Fallback

Re: Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

torpöbo  
#296692 Okej, erbjöd att stå för de skador som änderna orsakar. Canadagäss har vi redan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

rockfax  
#296873 Ja de gör skador, vi har själv åkrar som gränsar mot sjön och både gäss och änder är upp på våra spannmåls åkrar och äter. Kan dock inte säga hur mycket skada de gör, för de varierar ju från år till år. Men det syns var de har varit iaf.

Avatar Fallback

Re: Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

Elfving  
#296879 Betande sjöfågel kan beta hårt, även slåttervall tar stryk. De är dock fega att gå speciellt långt upp i åtminstone min åker, så där är bara skada de tio metrarna närmast vattnet. Men de betar nära på rent så visst gör de skada...

Användarvisningsbild

Re: Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296920 Det problemet är kanske snart ett minne blott http://www.atl.nu/teknik/f-bort-st-rande-f-glar
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Orsakar änder problem i spanmålsgröda?

Elfving  
#297177
Niking skrev:Det problemet är kanske snart ett minne blott http://www.atl.nu/teknik/f-bort-st-rande-f-glar
/Niklas

Hehe

I mitt fall simmar jag lugnt och låter dem frodas. Det är kul med lite fauna inom synhåll från köksfönstret, känner mig som en snåljåp om jag jagar bort dem!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).