Traktorer och processorer

Göra ren bränsle tank

10 inlägg 20951 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Göra ren bränsle tank

Ingoberra  
#296834 Håller på med en kompis zetor 5245 som har en rätt så skitig tank. Den fyller slamkoppen på 30min vid körning terräng då det skvalpar. Den har 2 hål på ovansidan på ca 60mm dia. Påfyllningen har nåt skvalpskydd så det hålet går inte att utnyttja för en hetvattentvätt tex. Har nästan svårt å tro att en tvätt rår på sörjan som ligger i botten framför allt. Tror nästan att enda sättet för att det ska gå å använda den här tanken är att kapa ett så stort hål som möjligt så man kan skrapa hela tanken. Kapar man med 1mm skiva så ska det väl gå å svetsa igen utan problem. Bästa vore kanske å hitta en plastank som man kan få dit tankgivarn på. 40 liter skulle räcka gått å väl för snöröjning på en gård på vintern.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

Ingoberra  
#296839 Diesel som är silad i kaffefilter å som har en brun nyans är den körbar? 30 liter är det. Tar pumparna skada av den? Den är ju fri från partiklar iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

jannee  
#296844 Nää, förmodar att du har ett bränslefilter INNAN spridarna, detta tar allt som kan vara skadligt.

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296847 Skiktar den sig inte om du låter den stå så skiten sjunker till botten?

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

Ivarsson135  
#297665 Vi hade problem med sörja i dieseltanken i år på tröskan så vi köpte en grovdammsugare som tålde vätska och tejpade ett smalare rör på munstycket. Sen sög vi upp sörjan ur påfyllnadshålet. Blir bäst resultat om man har några liter diesel kvar i tanken när man gör detta. Detta sättet ska visst vara effektivare än att tvätta tanken enligt mekanikern vi pratade med.

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

ÅsaNisse  
#297674 Jag fick skit i min traktor från en dålig farmare vid ett tillfälle, men det löste sig genom att tanka skvättar på 10 liter och rengöra vattenavskiljaren vid varje tankning. Det blev mindre och mindre varje gång och efter ca 10 sådana operationer var problemet borta.

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

awes  
#297869 Skit i tanken kan vara dieselbakterier. Kör man inte väldigt mycket bör man blanda i ett medel i dieseln som motverkar bakterietillväxt, t. ex. BIO-PROTECT 2.
http://www.kf-maritim.se/shop/product/b ... m=natbutik

Finns t. ex. hos båthandlare.

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

axwell  
#297941 Det finns fler varianter, den här på båtavd. skall räcka till 1000 liter, kostar 120 kr inkl moms.

En annan flaska inom samma företag men annan avd. ligger på 70 kr och det skulle inte förvåna mig om det är samma vätska i båda.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... at-366762/

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

awes  
#297995 Flaskorna känns dyra när man köper dom men i slutändan kostar det under 20 öre litern för att slippa ett stort problem...

Avatar Fallback

Re: Göra ren bränsle tank

Ingoberra  
#298010 Då var tanken hetvattentvättad å det vart bättre än jag trodde. Där man kom åt vart det plåtrent trots en tvätt som inte var helt kry.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).