Motorsåg och handhållet

Förvara motorsåg i

63 inlägg 52361 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

mikael_s  
#294472 I bilen har jag två cementbaljor från Biltema, en till såg/dunk/bälte och den andra till skitiga stövlar/kläder. Tror inte de kostar en hundring stycket.

En avsågad liggande 20-liters plastdunk funkar ju annars att ha sågen i.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

Kenthf  
#294520
Bild

Är det fullt så ligger det still

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296719 Hembygge. :smile:
låda bil.jpg

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296725 Husqvarna har ju en plastlåda för motorsåg.
http://www.entreprenadbutiken.se/husqva ... orsag.html

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

mrvimek  
#296767 Med sådan låda som husqvarna ha så kam man inte ha dunken och annat med sig :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

husqvarna_med_sthil  
#296791
mghg skrev:Är det någon som har en bra lösning på låda att hänga i frontlyftet på en traktor? Jag har funderat på att bygga något i stil med Ekagårdslådan http://ekagard.com/ eller den besläktade Huggarlådan.


Jag går i samma fundering eftersom det inte passar något bra att ha sågarna på spelet som jag först tänkt. Eftersom jag har pallgafflarna på när jag far till skogen så tänkte jag använda en vanlig sjpall och bygga en sarg och inbördes fack för 2 motorsågar samt dunkar. Inte helt klar med utformningen ännu och jag har inte hunnit börja bygga ihop lådan ännu. Nu ledig mån och tisdag så då blir det nog en start på detta.

Denna lösning blir så pass stor att kanske det även kan bära ytterligare lite grejer, ju mindre i hytten desto bättre :)

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

mghg  
#296835
husqvarna_med_sthil skrev:
mghg skrev:Är det någon som har en bra lösning på låda att hänga i frontlyftet på en traktor? Jag har funderat på att bygga något i stil med Ekagårdslådan http://ekagard.com/ eller den besläktade Huggarlådan.


Jag går i samma fundering eftersom det inte passar något bra att ha sågarna på spelet som jag först tänkt. Eftersom jag har pallgafflarna på när jag far till skogen så tänkte jag använda en vanlig sjpall och bygga en sarg och inbördes fack för 2 motorsågar samt dunkar. Inte helt klar med utformningen ännu och jag har inte hunnit börja bygga ihop lådan ännu. Nu ledig mån och tisdag så då blir det nog en start på detta.

Denna lösning blir så pass stor att kanske det även kan bära ytterligare lite grejer, ju mindre i hytten desto bättre :)

Jag tycker att traktorn blir onödigt lång och svårmanövrerad när man har lastaren på. Numera ställer jag alltid av lastaren inför skogskörning, vilket får den negativa följden att grejorna hamnar i hytten (trots att jag håller med om "ju mindre i hytten desto bättre"). Att nyttja frontlyftet skulle vara mer optimalt för mig.

En SJ-pall med sarg och inbördes fack blir säkerligen bra och mindre skakigt för utrustningen än jämfört med att lägga grejorna i skopan (vilket jag har prövat). Lägg gärna upp bild när din låda blir färdig.

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

mrvimek  
#296842 Ekagård har gjort en låda för att ha i fronten :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

husqvarna_med_sthil  
#296866 Ja jag har ingen frontlyft utan bara lastare. Ser att jag läste fel på ditt inlägg mghg. Jag använder dessutom min lastare med pallgafflar och grip till att lasta timmer vagnen. Dock håller jag med dig, traktorn blir längre och bökigare att smyga fram med i skogen.

Ja idag blev det annat men imorgon ska jag ta en närmare titt på hur det skulle kunna tänkas göras.

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

mghg  
#296868
husqvarna_med_sthil skrev:Ja jag har ingen frontlyft utan bara lastare.

Jag bytte traktor för ett år sedan och innan dess hade jag ingen erfarenhet av frontlyft. Jag hade hoppats på tips här på Skogsforum.

husqvarna_med_sthil skrev:
Ja idag blev det annat men imorgon ska jag ta en närmare titt på hur det skulle kunna tänkas göras.

Jag är fortsatt nyfiken på din kommande låda :smile:

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

Magnus Andersson  
#296869 Gör en låda av plyfa som passar dina behov. Hållbart och lätt att göra rent.

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

Magnus Andersson  
#296870 hm man bör läsa alla inlägg innan man kommer med förnumstigheter. Såg Mikaels inlägg och fina låda först nu.

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

Jim_the_one  
#296881
mghg skrev:Jag bytte traktor för ett år sedan och innan dess hade jag ingen erfarenhet av frontlyft. Jag hade hoppats på tips här på Skogsforum.



Vad använder du frontlyften till?
För våran egen del (hos bonden) så hänger vi i en tyngd för det mesta. Och en vikplog på vintern.

Tyngden sitter på en "A-ram" lätt å smidigt att koppla till och från.
Händer även att det kopplas på någon skopa med en adapter till stora bm.

Brorsan har även provat en frontplog.

Detta på en JD 7530 å den används inte i skogen.
Där blir det Valtra N141 med hemmabyggd låda på lastaren och vinch bak.
Valmet 805 med med Utnäs 14t skogsåk å där får såg och dunk plats i hytten, dock brukar inte dunken få följa med där.
Eller så åkersågarna i någon typ gjutarbalja på pickuppen eller fyrhjulingen.

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

mghg  
#296912
Jim_the_one skrev:
mghg skrev:Jag bytte traktor för ett år sedan och innan dess hade jag ingen erfarenhet av frontlyft. Jag hade hoppats på tips här på Skogsforum.



Vad använder du frontlyften till?

Jag bytte upp mig från en äldre Valmet till en Valtra A75 och då hängde det med en frontlyft. Min jordbruksverksamhet är ganska liten och hittills har jag inte haft någon användning för frontlyften. Men jag tycker det skulle vara väldigt användbart att använda frontlyften för att transport av sågar och annan skogsutrustning.

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

husqvarna_med_sthil  
#296973 Efter jag var klar med en sista justering av spelet samt flyttat pelletspallarna så tänkte jag ta tag i mitt lådbygge. Till min förvåning hittade jag en låda på förrådsvinden bakom en del bråte. Tydligen kom morfars homolight (stavning ?) i denna enligt mormor. Hur som så ryms två sågar om lott samt en mindre dunk bränsle och oljeflaska samt väskan med motorsågsverktygen.

Nu är ju frågan om man ska ta och dra fast denna i pallen eller bygga en sarg på pallen ändå och få plats med ändå mera grejer. Min pall är 120*80 cm och lådan ryms inom detta.

Ska i vilket fall ge min nyfunna låda lite kärlek med sandpapper och olja alt tjära eller målarfärg innan jag tar ut den i rusket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).