Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skoter eller atv?

37 inlägg 25431 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skoter eller atv?

Peternygren  
#296668 Måste köpa en ny ved dragare vi har alltid kört med skoter men har börjat fundera om inte en fyrhjuling är bättre ? Kan ni som har erfarenhet av fyrhjulingar i skogen kanske kan ge några fördelar/nackdelar



   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Frigge  
#296669 Du kan använda fyrhjuling året om. Klart att skoter är bättre en snörik vinter men när jag för några år sedan gick i samma tankar som du valde jag fyrhjuling och det har jag inte ångrat sen. Förutom till skogsarbete har jag använt fyrhjulingen till en massa annat åretruntgrejer som jag inte kunnat förutspå.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296674
Frigge skrev:Du kan använda fyrhjuling året om. Klart att skoter är bättre en snörik vinter men när jag för några år sedan gick i samma tankar som du valde jag fyrhjuling och det har jag inte ångrat sen. Förutom till skogsarbete har jag använt fyrhjulingen till en massa annat åretruntgrejer som jag inte kunnat förutspå.


Bor du i skåne?

Jag skulle valt skoter utan tvekan eftersom jag bor i den delen av landet som har riktig vinter. Med skoter tar du dej över myrar och diken, kan hugga timret när timmer ska huggas, får lägre lasthöjd, snabbare transporter och en lägre inköpskostnad för fordon och kälke/vagn.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Skogshuggarn  
#296688 Tror det var "Skogforsk" som gjort en studie om detta att driva skog med mindre maskiner, och där var snöskotern "outstanding", just pga att man kan köra skog från svårtillgängliga platser, ta korta drivningsvägar, snabbhet, mm.
Enda nackdelen är att sesongen är mer eller mindre begränsad beroende på var man bor, så där har ATV´n ett större försprång + att den är allsidigare.

Får jag säga mitt!, så får det nog bli bägge delarna,,,,

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Vardon  
#296704 Hur har det med maskiner för övrigt? Har man ingenting annat hade nog jag satsat på 4 hjuling just för att kunna ha den sommartid.

Fundera även på din terräng, är det mycket blöt och sumphål eller kan du ta ved någon annanstans om det är blöt säsong. Det avgör väl en del med.

Jag såg nog mer skotern och atv som komplement och inte konkurrent men jag har haft fel förut

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

axwell  
#296717 Snöskoter eller ATV?

Både och!

Som sagt det beror på var du har din verksamhet och hur din/dina skiften är utformade.

Svårforcerade myrmarker under barmarkssäsong; skoter, dåligt med bas- och stickvägar eller mest bara smala stigar och rågångar; skoter.

Behov av att ta dig till skogen under vår, sommar, höst där inte annat fordon kan transportera tex röjsåg, motorsåg och ett oräkneligt antal "bra ha" saker; ATV

Senaste vintern flyttade jag inte min snöskoter "ur fläcken", dåligt med snö, inga leder öppnade efter stormen Ivar.

ATV:n fick garagearrest vid 30 cm snö, minitraktorn Yanmar tog över alla sysslor som snöröjning av långa vägsträckor och små som stora ytor, osv.

ATV:n kan nog dra marginellt större lass på bra underlag, båda är ineffektiva mot sina totalkostnader kontra utkörda virkesvolymer.

Om du har en obegränsad budget kan ATV med bandsats vara ett 3:e alternativ.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

skogsbonne  
#296727 Atv utan att tveka.
Men en atv kan du köra ved nästan året runt förutom den tiden det är mycket snö.

Köra och hugga veden gör man när det är barmark och lättvindigt.

En fyrhjuling kan du använda året runt till allt möjligt

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Skogshuggarn  
#296731
axwell skrev:
båda är ineffektiva mot sina totalkostnader kontra utkörda virkesvolymer.
.


Så är det!

Det kostar att vara "självverksam", men va f-n!,,,, :lol:

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Peternygren  
#296744 Bor ju i versterbotten så vi har ganska bra med snö. Men vad jag kan läsa av kommentarerna så lutar det nog åt att de blir en atv. Men då är de nästa grej vilken ska man ha räcker det med en 500cc eller ska man satsa på en 800? Törs man köpa en Kina modell ? Hade väl tänkt lägg runt 40 000

   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

skogsbonne  
#296745 Håll dig långt ifrån kina och taiwan maskiner. Finns många begagnade märkesmaskiner för 40 k.

Till arbete duger en 400-550 gott och väl men vill du även leka lite så blir det lite lite.

Tex denna http://www.blocket.se/vasterbotten/Pola ... m?ca=2&w=1

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Peternygren  
#296746 Okay tack för hjälpen

   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297293
Peternygren skrev:Bor ju i versterbotten så vi har ganska bra med snö. Men vad jag kan läsa av kommentarerna så lutar det nog åt att de blir en atv. Men då är de nästa grej vilken ska man ha räcker det med en 500cc eller ska man satsa på en 800? Törs man köpa en Kina modell ? Hade väl tänkt lägg runt 40 000


Västerbotten, då behöver du inte fundera mera. En skoter ska du ha.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297297
Skogshuggarn skrev:
axwell skrev:
båda är ineffektiva mot sina totalkostnader kontra utkörda virkesvolymer.
.


Så är det!

Det kostar att vara "självverksam", men va f-n!,,,, :lol:


Beräknat på vad?
Tycker man det är så roligt att köra skoter så man kan tänka sej att inte räkna med någon timlön, man köper en äldre billig skoter och doningar, kör ut en ansenlig mängd timmer under ekipagets livslängd så kan jag garantera att totalkostnaden per utkörd kubik är lägre än för en inhyrd skotare inklusive förare.
Köper man en ny fyrhjuling och kranvagn, vill räkna med en hög timlön så blir det ingen billig drivning.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

aalg  
#297298 Vi använder 4hjulingen fram tills det blir max 50cm snö. Tänker du köra fram virke på vintern så funkar nog inte en fyrhjuling i Västerbotten, iaf inte i inlandet. Men den är ju trevlig resten av året för att slippa bära sågar och plantrör :)

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297349
Emil N skrev:
Peternygren skrev:Bor ju i versterbotten så vi har ganska bra med snö. Men vad jag kan läsa av kommentarerna så lutar det nog åt att de blir en atv. Men då är de nästa grej vilken ska man ha räcker det med en 500cc eller ska man satsa på en 800? Törs man köpa en Kina modell ? Hade väl tänkt lägg runt 40 000


Västerbotten, då behöver du inte fundera mera. En skoter ska du ha.

Bor du i Västerbotten och har inte skoter?
Köp en skoter så kan du sen i lugn och ro kika på ATV.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).