Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

38 inlägg 33349 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29575 Vad är det för skillnad mellan en 6 och en 4 hjuling förutom 2 st extra däck?
Funderar kanske på att investera i en ny maskin till hösten. Har egentligen bara ett problem med fyrhjulingen nu och det är när man kör i branta uppförsbackar att framdäcken har en tendens till att lyfta och det känns väldigt otäckt... Sen så skulle det kännas skönt att ha servostyrningen på fyrhjulingen eftersom armarna blir ganska trötta efter att ha kört på stenskrammel under en hel dag...

Senundrar jag om nån av er har importerat exempelvis en fyrhjuling från USA? hur går man tillväga för att göra det? och vad bör man tänka på? Är mest intresserad av en ny yamaha eftersom jag egentligen är väldigt nöjd med 660:n som man har nu...



   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29576 Är det drift på alla sex julen ????

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29580
Mowi skrev:Är det drift på alla sex julen ????

Ja det är det, annars hade de ju vart onödiga förutom stabiliteten.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

BosseA  
#29600
SkogsGotte skrev:Sen så skulle det kännas skönt att ha servostyrningen på fyrhjulingen eftersom armarna blir ganska trötta efter att ha kört på stenskrammel under en hel dag...
Om du saknar servo på 4-hjulingen så saknar du det dessto mer på en 6-hjuling för där ar du 4 hjul bak utan diff. Lägger du dessutom på ett högt kultryck kan det bli besvärligt att svänga snävt.
Dock vill jag säga att någon tanke på "mud gear" och liknande har jag aldrig haft. Inte heller kedjor. Snöskottning och tunga timmerkärror sköts med standarddäcken.
//Bosse

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29643 Är det Polaris 6x6 vi talar om eller...... Isf har jag talat endel med de som kör mycket av den sorten. Eon har haft en hel del sådana maskiner häromkring. Deras erfarenhet var att de går fram väldigt bra men är tungstyrda. Det finns ett problem med dem och det är att de har ingen kardandrift utan en vanlig mc-låda med kedjedrev till bakaxlarna. Utgåeende axel på lådan går ofta sönder beroende på att den ej är dimensionerad för att driva 4-hjul utan endast ett. Tog upp detta med sverige agenturen på en mässa för tvåår sedan. De erkände motvilligt att så var fallet.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29660 Har dom inte fått dit servo på den senaste årsmodellen? Eller är det bara till de senaste fyrhjulingarna som t ex yamahas 700kubikare?

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30364 Kört hundra mil med min sexhjuling.
Enda felet är enligt leverantören ett standardfel... Minsta skit i framhjulsnavet är det samma som full drivkraft på hjulet.
I mitt fall full styrning åt höger.
Polaris rycker på axeln å säger, byt olja.
Gjort, ett antal gånger.....

Användarvisningsbild
BosseA  
#30367
Nolltax AB skrev:Minsta skit i framhjulsnavet är det samma som full drivkraft på hjulet.
Vi har haft våran sedan 2000 och detta felet känner jag inte igen. Dock kan det bli så att främre drivningen ligger kvar om jag backar efter att ha kört framåt med 6-hjulsdrivning. Lösningen är att bara köra lite framåt med 6-driften urkopplad.
//Bosse

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30376 Och gärna svänga höger/vänster.....
Visst, släpper nio gånger utav tio....
Retar mig i slutändan dock, byta nav är det som gäller...

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30495 I övrigt, grymt stadig maskin. Utklassar allt annat.
En kvadratmeter flak gör inte saken sämre......

Avatar Fallback

markfrigång

Petter  
#35062 Kan någon förklara varför BigBoss har halva markfrigången motför en vanlig atv? Det lär ju inte underlätta arbetet i skogen när man fastnar på vissa stubbar o stenar även med 4-hjulingen.
140mm står det i specen. En vanlig sportsman har 286mm.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#35069 Stel bakaxel på sexhjulingen

Avatar Fallback
M_M  
#35137 Japp, och lastar man en timmervagn tungt så krymper markfrigången även på maskinen med delad axel.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#35138 Man kan även styva upp fjädringen eller låsa den helt med tillbehör. Sen kan man också flytta boggien på kärran och reglera tyngden på bakaxeln på det viset.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#35502 Fetast tänkbara fyrhjuling med fetast upppumpad markfrigång....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).