Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48073 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Blivande snickare  
#296399 Jannee, om du svarar i rutan rakt under sidan så ska du bocka för raden "Visa smilies" (till höger om svarsrutan, tredje uppifrån.) och så vips så har du en hel rad att välja mellan! :smile:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

jannee  
#296401 Tack snickare, ska se om jag fattat :oops:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#296403 Röjer och gallrar inte du din skog Jannee? :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

jannee  
#296410 Jovisst röjer och gallrar jag men tummen - har man en handflata som ett mindre dasslock, så kan du nog räkna själv.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#296412 Bildbevis! Lägg ut en tändsticksask bredvid tummen :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

jannee  
#296416 Nää nu dj**ar går det för långt, har nyss lärt mig bifoga smilies. Ska jag till råga på allt elände köpa ny telefon och hur tror du med flera att jag skall kunna ta foto och få detta inlagt på datorn. Jag som inte ens kan ändra klockan varken på lastbilen eller personbilen, har fullt sjå att programmera skrivaren när jag satt i digitalkortet. :lol: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296419 40-åriga granar tar jag lätt med röjsågen här hemma (i alla fall om de är underväxta :smile: ). För de andra kan det behövas 24" svärd för att slippa hålla på för länge:
viewtopic.php?f=12&t=13049&p=220699&hilit=grov+gran#p220699

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

JensSkoog  
#296424 Ska hugga ungefär 12 kubik med björk till ved och gallra 25 - 30 kubik gran till det samma!
Björk H okt14 S.JPG

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Åke Nilsson  
#296430 Inget ska huggas för att göra en leverans , bättre göra ved eller såga upp det på vårt eget sågverk med hyvleri.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Trånshult  
#296445 Jag stämplade en rotpost på c:a 800m3 igår och har funderingar på när jag skall lägga ut den på anbud. Någon som har råd att ge.
Området är G 32 med 80% gran och 20 tall. medeldiametern är 35 cm. C.a 2 ha.
:?:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Åke Nilsson  
#296450 Är du akut penningbrist ?
INGEN SÄLJER SLUTTAVERKNING annars.

Spelar ingen roll om skogen får stå i 20 år till....

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#296452 E klar med dom första 2000 m3 nu får det andra vänta tills det fryser !!! Om det fryser ??? Vilken jäkla skit höst !!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

T Landström  
#296458
Åke Nilsson skrev:Är du akut penningbrist ?
INGEN SÄLJER SLUTTAVERKNING annars.

Spelar ingen roll om skogen får stå i 20 år till....


Varför inte? Kan väl hända mycket med skogen på 20 år om den redan är gammal...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

jannee  
#296466 Trånshults skog måste vara väl mogen, bör nog avverkas omgående så varför inte lägga ut den nu när den är uppmätt.
Prisbilden kan alltid diskuteras, först i efterhand får man veta om man gjorde rätt eller inte.
Nu vet jag inte hur mycket röta det finns men risken är inte obefintlig att tillväxten kraftigt reducerats.
400 m3 /ha = hur länge klarar marken av att bära denna mängd innan något otrevligt händer, bättre att föryngra omgående eller?.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#296476 Håller med de två senaste inläggen. Bättre att avverka gammal gran innan den får för mycket röta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).