Motorsåg och handhållet

röjsåg hva 545

37 inlägg 23123 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

alias  
#292527
Valmet6400 skrev:Har bara 252 att jämföra med (som jag uttala mig om) Men jag verkar oxå ha fått ett av de bra exemplaren. Har hittills inte haft några större problem, 200 klinga rekomenderar jag...är nog för feg maskin för något med större diameter, särskilt om diametern på de ska såga blir lite grövre.


Har också 252:an att jämföra mot. Tycker att 545:an kräver lite annat körsätt jämfört med 252:an, då 252:an har betydligt bättre bottenvrid än 545:an.

545:an har bättre vinkel på vinkelväxeln om man vill skära till någon spröt/dubbeltopp.

545:an är helt klart bränslesnålare än 252:an.

Vill minnas att Stiftets huggare kör uteslutande med 545:an istället för 555:an, om man skall tro lokala HVA-handlaren.

MVH
Alias

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

palbin  
#292528 Det finns ngn legendarusk gammal Hva röjsåg med 60-65cc motor
eller så och mer power än vanliga 50cc proffsmotorsågar ... :) . Har
glömt vad den heter ... .

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

anersimyra  
#292549
palbin skrev:Det finns ngn legendarusk gammal Hva röjsåg med 60-65cc motor
eller så och mer power än vanliga 50cc proffsmotorsågar ... :) . Har
glömt vad den heter ... .

Du tänker på en 265 RX.. :smile:

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

isteskog  
#292553 Huskamej! Den var det klös i :surp: Perfekt att underröja grovt med :grin:

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292558 65, 165, 265 var tunga rackare med bra med kraft i. Hugga gräs var ett nöje! 4 trådar på 3dm o bra varv.... Sällan sågen som begränsade effektivitet...

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

röjjare  
#292684 Sällan problem med 545 nuförtiden men i början då de kom var de skräp. Klart hållbarare motorer på dom än föregångaren 345.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

krusader  
#294289 testa min nya 545 idag å är mycket nöjd!

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

Mannfolk  
#294302 har kört 60ha med 555, å ja man skall köra som en galning! oberoende gaspådrag kör man tanken på 63-69minuter!

Gas reglaget brast (handhavande fel)

en gång har den behövt sotas ur. de e enda!

Helnnöjd! :grin:

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

özach  
#296387 hoj. har kört min 545 så den är gott o väl inkörd. har nu haft en kompis till hjälp att justera förgasarn . han bruka kunna sånt! men får inte till det, finns liksom inte justermån på hög o låg munstyckena. man skulle ville att den svara mer på gasen ,tips motages :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

jannee  
#296407 Vet inte om 545:an fungerar på samma sätt som 555:an. Om den gör det så är det bara till att köra så hårt du kan = full gas och full belastning, visa absolut ingen hänsyn mot högt varv eller tung belastning, den mår bara bra och går bara bättre.
Första vintern jag körde 555:an ville jag ha bra värme (var ca -10) i handtagen, blev då automatiskt att jag mer eller mindre hela tiden höll sågen på HÖGT varv, efter detta går den som en bålgeting - det bara ylar i motorn. Tidigare gick den som en kratta - slö och inget ax (djävla anamma).
Fick detta eminenta råd att köra hårdare än hårt från en forummedlem.
Tilläggas bör att den är känslig på luftfiltret, viktigt att man rengör detta ofta - diskmaskinen är helt perfekt.

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

anersimyra  
#296408
özach skrev:hoj. har kört min 545 så den är gott o väl inkörd. har nu haft en kompis till hjälp att justera förgasarn . han bruka kunna sånt! men får inte till det, finns liksom inte justermån på hög o låg munstyckena. man skulle ville att den svara mer på gasen ,tips motages :geek:

Ta bort klingan !!!.. :lol: :lol: själv har jag bytt till 200 klinga, sågen är knappast något " under " av acceleration med 225 klingan. På förgasaren sitter förmodligen justeringsbegränsare i plast, dessa kan du försiktigt avlägsna skulle jag tro, själv har jag inte kollat då min numera går bra efter förgasarbyte ( modell 2013 )
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

Brumsten  
#296483 Hej, förgasarproblem på 545 är vida känt, den ska bytas på garantin
Har bytt ut på ett antal maskiner, på en förgasare var det limrester på reglersidan som låg emot
hävarmen för nålventilen. Tydligen är pluggarna limmade i förgasarhuset.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

özach  
#297247 hoj. har nu kört 545 an många timmar och börjar bli nöjdare med den :smile: justerat h o l munstyckena så gott jag kunnat. har ej rört tomgången . sen följt jannees tips om att köra hårt. självföryngrad björk tätt som en vägg så sågen får gå som en lie :x . kan lägga in nån bild. tycker den är stark när jag träffar på nå grövre annars mest kvastsaft. är nöjd med klingstorlek . är nog anpassad till sågen . mina intryck än så länge

   TS
Avatar Fallback

Re: röjsåg hva 545

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297377 Har kört några olika 545 och ett antal 345. Förgasarproblemen är riktigt irriterande på 545. Vissa går bra medans andra inte går att justera in. Annars är det en underbar såg som är lätthanterlig och med bra sele. Kör enbart med 225mm klinga. Funkar bäst för linjeröjning.

Användarvisningsbild

Re: röjsåg hva 545

värmSkog  
#297381 Undrar om Husqvarna har något nytt på g istället för 545? Den är iaf borttagen på hemsidan

http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... essionals/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).