Skogsröjning

Otydliga traktgränser...

54 inlägg 22113 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29602
Mangan skrev:Jag tycker entreprenörerna skall låta skogsägaren bestämma. Tyvärr verkar det som om en del forummedlemmar har för lite skog att bestämma över, så de vill gärna bestämma över andras skog.

Jag vet inte mina exakta gränser, för alla som en gång visste tycks ha dött. Har säkert lagt en 20 dagar med kartor och GPS för att hitta den. Jag hoppas att det skifte du en gång köper har 3 eller max 4 brytpunkter och gärna 4m bred rågång. Annars kanske du blir kategoriserad som en skogsägare som inte bryr sig...


Haha skaffa alkolås till tbordet Magan skyndsamt , dina mest provokativa , dryga , nedvärderande , förvirrade och verklighetfrämande inlägg verkar komma på söndagar då man kan gissa att baksmälla sitter i lite för hårt . Beklämmande att du ska dra i gång ett till flamewar på grund av att nån påpekade fördelen att markägaren har koll på gränser innan han skickar dit en entrepenör för nått arbete.

Edit: Länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Forumtroll Läs min signatur Palm mfl

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29603 Ja usch ja, komma här som skogsägare och tro att man får ha en åsikt. 8)

Klargplutte kanske skulle fundera över om hans bidrag till debatten inte var årets lågvattenmärke?

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29604 Bidrag till debatter ligger väl inte i ditt intresse men jag ser att du fortsätter på den inslagna linjen Mangan . Sälvfallet får en markägare klaga men fås det inte klagas på en markägare?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29606 Jag följer nog uppmanningen i din signatur :-)

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29610 Mangan bara för att att man påpekar att vissa markägare borde leta upp/märka upp sina gränser för att underlätta för skogsentreprenören så handlar väl det ändå inte om hur skogsägaren ska sköta sin skog och bestämma över den,mer att veta var den är och undvika onödiga extra kostnader för både entreprenören och skogsägaren.

Och sen är ja något tveksam till om du har den skogliga erfarenheten (kallad verklighet ute i skogen) att bedöma om denna tråds relevans och om det är "gnäll" eller eller verklighet att många gränser är dåligt utmärkta.

Eller hur mycke planterings,röjnings,gallrings eller slutavverkningsuppdrag har du utfört så du vet hur bra gränserna är uppmärkta på vissa ställen?

Det är som sagt även en sak som ofta är svårt att ta/få skäligt betalt för, för entreprenören. Det finns roligare saker man kan göra än leta gränser på sin "fritid"( för man kan väl inte kalla det arbete om man inte kan ta betalt)
Men du kanske gärna ställer upp på din fritid å hjälper oss entreprenörer å leta gränser när det behövs,för på dej verkar det ju som alla gränser är så väl utmärkta etersom du betrataktar denna tråd som "gnäll" och inte en sak som speglar verkligheten.

På din egen fastighet pratade du om att du va lite osäker på gränserna tyckte ja i tidigare inlägg,har du haft med grannen ute? om ni båda försöker gå upp gränserna med gps och kompass och med hjälp av kartor borde det väl gå bestämma var gränsen går? Eller grannen kanske inte är sammarbetsvillig?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29612
jönsson84 skrev:Men du kanske gärna ställer upp på din fritid å hjälper oss entreprenörer å leta gränser när det behövs,för på dej verkar det ju som alla gränser är så väl utmärkta etersom du betrataktar denna tråd som "gnäll" och inte en sak som speglar verkligheten.


Jag blev full i skratt när jag läste detta. :-)

Hörru Jönsson, en skogsägare gör ALLT på sin fritid, man får faktiskt inget betalt för att gå i skogen och röja eller hugga. Inget betalt för att sita och planera jobb, inget betalt för att föra bok, inget betalt för att försöka ta reda på sin gränser.

Det är inte alla som får betalt per timme i sin verksamhet...

På din egen fastighet pratade du om att du va lite osäker på gränserna tyckte ja i tidigare inlägg,har du haft med grannen ute? om ni båda försöker gå upp gränserna med gps och kompass och med hjälp av kartor borde det väl gå bestämma var gränsen går? Eller grannen kanske inte är sammarbetsvillig?


Läste du verkligen mitt tidigare inlägg: "Jag vet inte mina exakta gränser, för alla som en gång visste tycks ha dött. Har säkert lagt en 20 dagar med kartor och GPS för att hitta den."

Nej, döingar är inte så samarbetsvilliga... :roll:

Vem gick med dig i verkligeheten och visade gränserna för det skogsskifte du köpte, jönson84?

Och för er som mot förmodan har åsikter i denna tråd utan att ha egna gränser att bekymra er om, att be grannarna visa gränserna är inte utan risker. Det spelar ingen roll vad man kommer överens om, det är lantmätarens märke i marken som gäller. Visst, om grannarna kan peka ut hål i sten så är det jättebra.

Användarvisningsbild
masterchief  
#29614 Den här tråden visar mer än tydligt hur viktigt det är att underhålla sina rågångar.
Finns det inte tydliga gränser så förr eller senare görs det misstag oavsett markägare entrepenörer eller planerare åt något skogsbolag.
Jag anser en av de bättre investeringarna du kan göra om du har märkta gränser är att underhålla dem, gärna måla på stenarna så de är tydliga, siktröja rågången, måla på träd där det är otydligt alternativt sätta upp käppar.
Hur man än ser så är det illa om övertramp sker, vems än felet är.
Sedan ska man tänka på att det är stenarna som gäller, inte vad gpsen säger.
Fastighetskartan är inte hundra exakt men ger dock en fingervisning av var man kan förvänta sig gränsen.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29615 haha,ja det är mycke man kan skrattta åt 😈 . alla har ju olika humor. Vissa är ju väldigt konfliktsökande och är hopplösa att diskutera med oxå

Du tror inte ja vet det eller,fast ditt påstående är en sanning med modifikation.
jag är själv uppvuxen å bor på en skogs å månskenslantbruksgård,så ja lägger ungefär all min fritid på arbetet på den(förutom den ja letar gränser eller skruvar med maskiner på :wink: ). har i helgen tex planterat ida och igår fast jag igenligen borde kört maskin en av dagarna,men mne. gården måste ju skötas oxå!

Du har väl visst betalt för sådant arbeta annars får du ju leja nån som gör det,eller hur? och du gör det ju i DIN skog. Men eftersom du tyckte det verkade så roligt att leta gränser kan du jun lägga upp ditt tel. nummer här så du kan få leta gränser gratis hos andra.


och det spelar ingen roll om man kör/jobbar timme man utför ett arbete i annans skog som man ska ha betalt för vare sig det är timme eller ackord. Fast som sagt är det ofta svårt att ta/få betalt för,tycker själv det känns lite dumt å ta betalt för det(har ofta inte betalt för det). :?

Men som du förstår går det betydligt fortare om markägarna gör detta själva eftersom dom (oftast) har bättre lokalkännedom,och har dom dessutom om dom själva har gjort det så kan dom inte klaga på entreprenören om något visar sej vara fel snitslat t ex.

Och så dessutom får kanske t ex.entreprenören ut mer maskintimmar på sin maskin(slipper springa ut å leta) och kan därmed blir avverkningen billigare å slipper sitta och tveka. det gillar nog vissa iaf som gärna gnäller här på att entreprenörer har för bra betalt 😈

fick inte reda på hur mycke skogliga uppdrag du utfört hos andra? ska man diskutera å argumentera måste man ju veta hur verkligheten ser ut,eller?

Jag har sån tur så farsan har gått upp gränserna med min numera avlidna granne,fast han son är oxå i skogen å grejar så de hade nog kunnat lösa sej ändå annars. Sveaskog har vi oxå som grannmarkägare och dom har ju väl utmärkta gränser.

Din avlidne granne hade förstås inga barn som har koll på det heller eller? Jobbigt isf,va går det på å ha ut lantmätare?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29617 Kloka ord, masterchief. Jag skulle vilja lägga till att det här med gränsträd (bleckat, kapat 1m upp etc) är ett otyg. Efter 50 år så har man a) en helt igenväxt siktlinje och b) svårt att se skillnad på ett bleckat träd och ett som har körskador, älgskador eller jag vet inte vad.

En 4m rågång är nog det bästa. Dock så varnas för att skogsmaskiner kan lockas ta den vägen och råka köra ner en sten eller märke som står mitt i.

Själv skulle jag vilja ta ett allvarligt snack med de lantmätare som stakade mina gränser en gång i tiden. Finns inge samstämmighet på gränsmarkeringarna mellan min och grannens karta. Hans är 10 år nyare, och stämmer ofast (men inte alltid!) med verkligheten. Dessutom är hans brytpunkter koordinatsatta, tack gode gud! Att koordinatsystemet var något lokalt system var en liten petitess i sammanhanget.

Grannen i söder har varit redig och gjort en rågång, men inte hela vägen. Så en gallringsskog med gran är satt tvärs över gränsen (siktlinje?) och lite längre bort en yngre granplantering som går 15m in på min sida. Med mycket möda och 5 försök hittade jag de gamla hålen som lantmätaren en gång gjorde i sten och berg. Helt otänkbart att en entreprenör skulle ges det ansvaret, och komma fram till samma resultat. Själv anser jag det vore otänkbart att acceptera det jobbet som entreprenör, särskilt utan timersättning!

Jag är väl kinkig, men att gränsen är rätt är viktigt. Att man kommer överens med nuvarande ägaren spelar liten roll, rätt som det är står hans barn där och pekar på kartan och så är man inte överens längre.

Så, hoppas det var tillräckligt med "verklighet i skogen"? :-)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29619
jönsson84 skrev:haha,ja det är mycke man kan skrattta åt 😈 . alla har ju olika humor. Vissa är ju väldigt konfliktsökande och är hopplösa att diskutera med oxå


Tja, om du inte vore konfliktsökande, varför fortsätter du då? :-)

har i helgen tex planterat ida och igår fast jag igenligen borde kört maskin en av dagarna,men mne. gården måste ju skötas oxå!

Du har väl visst betalt för sådant arbeta annars får du ju leja nån som gör det,eller hur? och du gör det ju i DIN skog.


Ledsen, men det där var inte lätta att tyda. Nej, jag har ingen att skicka faktura till för det arbetet jag gör i min egen skog. Så om det lönar sig eller ej får jag inte veta förrens om 50 år eller så.

Men eftersom du tyckte det verkade så roligt att leta gränser kan du jun lägga upp ditt tel. nummer här så du kan få leta gränser gratis hos andra.


Tja, jag la en halvdag hos en annan forummedlem, men jag glömde förstås starta en tråd och beklaga mig ljudligt över hur dålig markägare han var, så det kanske inte fick någon uppmärksamhet? Vi hittade det mesta som var osäkert, men inte allt.

Behvöver du hjälp med dina gränser, skicka ett PM. Vi kanske kan byta tjänster?

och det spelar ingen roll om man kör/jobbar timme man utför ett arbete i annans skog som man ska ha betalt för vare sig det är timme eller ackord. Fast som sagt är det ofta svårt att ta/få betalt för,tycker själv det känns lite dumt å ta betalt för det(har ofta inte betalt för det). :?


Ja men vänta nu. Röjer du eller kör du maskin? Okej, om du lägger 20 minuter på att vifta bort snö på gränsstenar så kanske det kan ingå, men är det svårare än så måste du ju komma överens med markägaren i vilket fall? För även om du är van, så lär det ju bli fel (eller vara omöjligt) då och då. Och om markägaren nu överlåter ansvaret till någon annan (vilket han inte borde) så måste du givetvis ta betalt för det.


det gillar nog vissa iaf som gärna gnäller här på att entreprenörer har för bra betalt 😈


Vem då?

fick inte reda på hur mycke skogliga uppdrag du utfört hos andra? ska man diskutera å argumentera måste man ju veta hur verkligheten ser ut,eller?


Jobba i skogen hos andra? Nej tack, det tjänar man så lite på.

Jönsson, gå inte i fällan att träna är 'verkligheten' i skogsbruk. Det finns betydligt fler aspekter på att äga skog än det där bruna spetsiga sakerna med gröna barr.

Jag har sån tur så farsan har gått upp gränserna med min numera avlidna granne,fast han son är oxå i skogen å grejar så de hade nog kunnat lösa sej ändå annars. Sveaskog har vi oxå som grannmarkägare och dom har ju väl utmärkta gränser.


Är det farsans gård? Ja, det är ju också en sorts verklighet, att få en gård av föräldrarna. Då kanske man har en annan syn, jämfört med om man fått betala varenda krona själv, och inte har en farsa som hjälper till.

Din avlidne granne hade förstås inga barn som har koll på det heller eller? Jobbigt isf,va går det på å ha ut lantmätare?


Den ena döingen hade inga barn, nej. Kusiner dock. Den andra grannen hade två döttrar nu i 70-årsåldern som inte vet var gränserna går.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29621
Mangan skrev:
Men eftersom du tyckte det verkade så roligt att leta gränser kan du jun lägga upp ditt tel. nummer här så du kan få leta gränser gratis hos andra.


Tja, jag la en halvdag hos en annan forummedlem, men jag glömde förstås starta en tråd och beklaga mig ljudligt över hur dålig markägare han var, så det kanske inte fick någon uppmärksamhet? Vi hittade det mesta som var osäkert, men inte allt.



Ja det är väl jag som får skämmas då :oops: . Har haft väldigt dålig koll på några av mina gränser, men det börjar ordna sig nu. Tyvär så har jag också upptäckt att man inte kan lita på alla grannar, det finns alltid nån som passar på att försöka gränsreglera när man frågar.

Nåja men att låta en entreprenör ta ut gränserna är ju vansinigt, jag skulle tokvägra som entreprenör att ta det ansvaret.
Hur håller det rent juridiskt om en entreprenör tar ut gränserna och tar på grannenas marker? Måste ju vara entreprenören som åker på det.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29625
Defender skrev:Nåja men att låta en entreprenör ta ut gränserna är ju vansinigt, jag skulle tokvägra som entreprenör att ta det ansvaret.
Hur håller det rent juridiskt om en entreprenör tar ut gränserna och tar på grannenas marker? Måste ju vara entreprenören som åker på det.


Det här borde man ju ta reda på för säkerhets skull, det är ifs sällan som det är så otydligt att man inte hittar gränsen.
Hittar jag inte nån gräns så ber jag ägaren snitsla eller så tackar jag för mig, jag kan ju inte riskera att köra på grannens trakt bara för att någon inte orkar märka ut sin egen trakt.

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29628 i och för sig så kanske det inte är så farligt vid röjning, grannen kanske blir glad om man tar lite på hans mark.

Fast personligen måste jag säga att detta känns som ett ganska så ovanligt problem. Tror nog att dom flesta markägare om inte har så i alla fall vill ha bra koll på sina marker.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#29633
Defender skrev:i och för sig så kanske det inte är så farligt vid röjning, grannen kanske blir glad om man tar lite på hans mark.

Fast personligen måste jag säga att detta känns som ett ganska så ovanligt problem. Tror nog att dom flesta markägare om inte har så i alla fall vill ha bra koll på sina marker.

Måste bara göra inlägg från verkligheten . Det är fler markägare som inte kan sina rågångar än som känner till dem . Sen vill jag som markägare veta var gränsen går " om man inte är överens"och tar ut lantmäterit får väl båda parter betala.Nu är det väl olika var ifrån man kommer men borrade hål som markering är väl ett ganska mordernt metod, oftast finns det bara en sten som är ditlagd.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29634
Thunborg skrev:Nu är det väl olika var ifrån man kommer men borrade hål som markering är väl ett ganska mordernt metod, oftast finns det bara en sten som är ditlagd.


Mina borrhål fanns där 1924, då man satte gränserna till (stam-)fastigheten. Det sattes även råsten och träpålar. De sistnämnda är försvunna ovan ytan, men kan återfinnas i mossar (om man vet var man skall leta på ca 1 meter när).

Minst en råsten är ner/överkörd av skogsentreprenör. Cirka 5 stenar är försvunna när vägen som gränsen gick i breddades (antagligen).

Så ser det ut i verkligheten. De flesta fastigheter har helt enkelt gränsmarkeringar som inte går att hitta längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).