Avverkning (slutavverkning)

Avräkning slutavverkning

9 inlägg 6519 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avräkning slutavverkning

patruna  
#296200 Hej !
Önskar kommentarer på denna avräkning.(slutavverkning ca 120 år ,inga fröträd lämnas,slät hård mark,max 350 m körväg,Norrbottens inland)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

isteskog  
#296205 Avräkningen ser väldigt konstig ut. Var det klen tall med låg medelstam?
Talltimmer 354 kr/m3fub låter lågt.
Klentimmerpriset på tall lägre än massavedspriset.
Transportavdrag 31.40/m3fub
Avverkningskostnaden låter hög när det var slutavverkning.
Vrakersättningen var bra! Högre än vad jag får för barrmassaveden :shock:

Vilket bolag sålde du till?

Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

clasandre  
#296206 Varför är transport avdraget bara för barrmassavedens kvantitet? Var de gratis trasport på resten??

Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296210
isteskog skrev:Klentimmerpriset på tall lägre än massavedspriset.


Inte om man tar hänsyn till transportavdraget för massaveden.

Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

patruna  
#296214 Klen skog var det
Det jag reagerar på är avverkningskostnaden
Svea Skog

   TS
Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

isteskog  
#296219 Mangan! 16 kr/m3fub upp på klentimmer tycker jag är dåligt. Här nere hos oss Södra Hälsingland betalar Rundvirke Skog 330kr/m3fub för kubben. En hundring mer än barrmassan, nu har vi ju lägre massavedspris än norrut men skillnaden tycker jag är för liten i exemplet ovan.

Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

mikael_s  
#296226 Tycker spontant det känns som väldigt låga timmerpriser och rättså höga kostnader. Här i södra delen av landet vore nog ingen speciellt glad för de siffrorna men känner inte riktigt till nivåerna i norr.

På Kunskap Direkt ger de en generell avverkningskostnad till 110:-/m3fub i norr, men du betalar ju en tredjedel till.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... vverkning/

Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296227 Isteskog! HEJ! Hör du Mig!!! :-)

Det kanske inte är tillräckligt högt, men det är i alla fall *högre* än massaved. Jag har fått lägre pris på kubb än massa på mitt första (och ända) Au, men då ringde jag och vad dom ändra det. Skiljde någon krona. :-)

Avatar Fallback

Re: Avräkning slutavverkning

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296231 Kan inte norrländsk skog men jag får en känsla av mycket massa o lite timmer. Var det väldigt klent beståndet? Får man fråga vad medelstammen var?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).