Traktorn i skogen

Skarva el

27 inlägg 15551 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skarva el

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296196 Bra sätt att skarva el? Det är 3 st ledare som behöver skarvas (7xRK 1,5), och helst skulle jag vilja ha det losstagbart (det är lyktor). Tänker mig detta i en vattentät dosa i hytten.

* Löda. Skall väl gå bra, men lite för permanent och bökigt att isolera tre-skarv?
* Ubåt/Sockerbit. Funkar sådär på RK, och skall tydligen vibrera loss lätt?
* Wago. Oklart hur den funkar med vibrationer?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skarva el

Botvig  
#296207 För att skarva elledningar har Elfa en mängd olika skarvdon.
Du får bra koppling och enkel att dela.

Avatar Fallback

Re: Skarva el

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296211 Kan du peka på något exempel för tre kablar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skarva el

elis  
#296217 Dessa tycker jag är bra: http://www.kjell.com/sortiment/el/elins ... mma-p37426

Avatar Fallback

Re: Skarva el

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296228 Elis, det där är de wago jag menade. Har du använt dem i fordon utan problem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skarva el

Skogstomte  
#296229 Wago är bra när det vibrerar, det är en fjäder som spänner. Inte som "sockerbitar" som kan lossna. När det är många kardeler bör man använda ändhylsor som pressas ordentligt. Dåligt pressade ändhylsor är sämre än inga alls.

Avatar Fallback

Re: Skarva el

elis  
#296232 Kan bara hålla med skogstomte'n, tycker de fungerar bra och är lätta att använda såväl mobilt som i starkström.

Avatar Fallback

Re: Skarva el

Rolfnilsson400  
#296234 Fjäderkraftplint är det bästa du kan ha

Användarvisningsbild

Re: Skarva el

Vardon  
#296246 Tips, Wago brukar kunna ha såna som mässgodis, på Innotrans fick jag gå i några olika strutar för att få rätt mängd av de jag ville ha.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... don-44150/

En modell på kontaktdon, känns inte helt värdelösa påminner en del i konstruktionen om modellen som tex Volvolastbilar använder.

Avatar Fallback

Re: Skarva el

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296277 Wago är inte tänkt att delas som en stickpropp men den med armen funkar hjälpligt med ändhylsa annars trasas bara änden på RKn upp
Annars den flerpoliga varianten på biltema funkar bra som delbar kontakt

Användarvisningsbild

Re: Skarva el

Äboda  
#296278
Vardon skrev:Tips, Wago brukar kunna ha såna som mässgodis, på Innotrans fick jag gå i några olika strutar för att få rätt mängd av de jag ville ha.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... don-44150/

En modell på kontaktdon, känns inte helt värdelösa påminner en del i konstruktionen om modellen som tex Volvolastbilar använder.



Har testat biltemas kontaktdon, bl.a. för att koppla ny arbetsbelysning på traktorn. fungerar bra när de väl sitter där. lite pilligt att montera och deras krimptång håller väl inte proffskvalitet men det går i alla fall att köpa den utan att ta nya topplån på huset och den gör jobbet.

Avatar Fallback

Re: Skarva el

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296281 Tack alla för tipsen, jag hade inte tänkt ha det som en stickpropp, men jag gilllar när det går att ångra sig ganska enkelt. Om man mot förmodan kopplat fel, tex... :oops:

Wago 222 skall väl vara godkänd för RK om jag fattat det rätt? Vad anser panelen om att förtenna istället för ändhylsa? I skruvförband vet jag att det inte går bra, men med fjäder kanske det är acceptabelt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skarva el

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296294 Många gånger blir de för mycket tenn o kabeln blir stel i änden o brister istället.... ändhylsa!

Avatar Fallback

Re: Skarva el

krusader  
#296300 det finns öppningsbara wago, http://global.wago.com/en/products/prod ... /index.jsp

Användarvisningsbild

Re: Skarva el

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296304 Sockerbit har funkat i många fall förut, välj en av god kvalitet och
spraya 556 och tejpa tätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).