Motorsåg och handhållet

Grensåg från Jula

39 inlägg 55057 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

palbin  
#295692 Hur är det med längre manuella grensågar - vad jag främst skulle
vara intresserad av att använda dem för är att justera viktbalans på
träd - en medlem av forumet visade en 10 meter lång teleskopsåg
någon gång vill jag minnas - men det låter liksom fysikaliskt/ergo-
nomisk omöjligt att den kan funka till annat än ev pyttegrenar på
10-12 meter höjd, eller?

(Jag menar varför ser man annars arborister klättra runt i träd med
dylika handsågklingor istf stå säkert på marken och göra samma?)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295734 Här har du en tråd om manuella stångsågar m.m. viewtopic.php?f=12&t=6222&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296110
totte skrev:Den har i alla fall inget startsnöre att rycka av :D

Tänkte att nu när han haft ett år med lite otur o fnurror på diverse trådar så skulle en blomma sitta fint nu när knutarna löser sig här o var.
Funderade på vad man skulle ordna till för blomma till min gode vän...
Kom då på att det är ju alltid trevligt med en passande bukett.

Jag avslutar med ett citat från en Flytgödsel transportör härifrån trakten:
När nu oflytet rinner på lite bättre och allt löser sig, ska du se det skiter sig nån annanstans.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

JensSkoog  
#296123 Det där va en vacker bukett! Har du plockat den själv :?:

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

totte  
#296156 :lol: :lol: :lol: Ypperlig växtlighet!

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296178 Jodå, Plockat själv!
Tyckte det var en passande collection.

Undrar om de blivit omhändertagna väl?

Kanske står i en vas på köksbordet, eller på soff bordet.
Bokhylla trivs de nog inte i.

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

axwell  
#296180
Mange skrev:Bokhylla trivs de nog inte i.


Varför inte, lika bra det som ek- eller björkhylla. :lol: :mrgreen:

String passar inte alls i den här grenen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296190 HA!

Johan har nog inte ryckt upp sig nog för att svara än. Lite konstigt med tanke på mängden snören.

Han har kanske gjort ett par string av dem? Men det blir nog dragit i dessa tider.

Man kan inte säga annat än att han fått draghjälp.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

totte  
#296358 Kanske har knutit sig för Johan efter all denna uppvaktning. Kanske borde ringa honom och höra om han behöver ett handtag.

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

Tobbenil  
#296662
palbin skrev:Hur är det med längre manuella grensågar - vad jag främst skulle
vara intresserad av att använda dem för är att justera viktbalans på
träd - en medlem av forumet visade en 10 meter lång teleskopsåg
någon gång vill jag minnas - men det låter liksom fysikaliskt/ergo-
nomisk omöjligt att den kan funka till annat än ev pyttegrenar på
10-12 meter höjd, eller?

(Jag menar varför ser man annars arborister klättra runt i träd med
dylika handsågklingor istf stå säkert på marken och göra samma?)


Jag har jobbat med linjeröjning, och då använde vi en sådan grensåg. Tog rätt bastanta tallgrenar med den, så det är inte bara smågrenar den tar. däremot blir det ganska tungt att hålla emot när grenen väl går av och sågen vill ner mot backen, den blir som ett "C" innan man lyckats bromsa den ibland :lol: Är ju dumt att bara låta den falla i backen.

Att den klarar grövre grenar än man tror ligger väl lite i att det blir en del vikt på bladet när den är så pass lång, beror ju också på hur man står - rakt under eller så stången är i ca 45 graders lutning t.ex.

Har för mig att den hade fem eller sex sektioner i skaftet, och ingen sax. Minns inte märket på den tyvärr.. Rött skaft iallafall, om nu det skulle hjälpa :roll:

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

axwell  
#296700
Tobbenil skrev:Minns inte märket på den tyvärr..


Mao. inte Meec då :?: :!:

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

Tobbenil  
#296855
axwell skrev:
Tobbenil skrev:Minns inte märket på den tyvärr..


Mao. inte Meec då :?: :!:


Nix den har jag ingen erfarenhet av! Svarade endast på inlägget jag citerade.

Den enda grensågen jag provat från Jula är Fiskars, och den är riktigt bra. Inte så värst lång, så behöver man det är det fel såg (fel skaft kanske? :wink: )

Har även provat kedjegrensågar, eller vad de nu kallas, och det tyckte jag inte var nån höjdare faktiskt, ett bra blad på en "manuell" grensåg tar inte speciellt lång tid att såga grenar med, så det ska väl många grenar till innan jag skulle sätta motor på skaftet 8)

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

Tobbenil  
#296856
Bild


Var väl nåt sånt jag använde. (denna bild kom upp på en snabb googling, jag har inget med bilden att göra :P )

Avatar Fallback

Re: Grensåg från Jula

lars11  
#297303 Julas billigsortiment är ju inte superstabilt men att det skulle vara helt oanvändbart är väl också lite överdrivet. Har själv en del saker därifrån bla. en borrhammare, en 235mm vikelslip och en bensintrimmer och ett elverk. Borrhammaren och vinkelslipen har gått dynghårt hos både oss och alla grannarna, med bilning, massor av stenkapning, you name it. Det är tom så att färgen är bortnött, plasten är nednött och sladdarna utbytta men dom tuggar på ändå. Imponerande. Elverket är också över förväntan, purrar som en kattunge och är lättstartat. Iofs bara ca 30 timmar på det ännu men...

Trimmern är av lite känsligare karaktär, men funkar ändå. Det är en 27cc kinatrimmer med curve shaft som gick bra några timmar men började hacka och gå intermittent. Skitsurt, och då hade den hunnit bli några år i trädgården. Men vafan, hur mycket kan paja av 30 delar? Skruvar upp och kollar stoppknappen, men OK. Kollar tändningen, typ OK men en konstig vinkel på sladden.. Känner efter och visst, tändkabeln av inne i höljet nära spolen. Klipper isär och löder fast eländet igen och voila! Det går, även på tomgång plötsligt!! Och det gör den fortfarande, puttrar som gammkvarnan 145R.
Sen har den väl aldrig gått i en parkförvaltning direkt, men 4-5 timmar om året i 6-7 år i alla fall. Bytt trimmerhuvud ett par gånger, 19 kronor med tråd?!

Sen har jag också slängt en del prlylar därifrån men om man väljer lite utifrån behoven så kan man få hyfsat värde för pengarna. Dom har ju även en del kvalitetsverktyg. Men lite tur ska man ha.

Användarvisningsbild

Re: Grensåg från Jula

palbin  
#297342
Tobbenil skrev:
palbin skrev:Hur är det med längre manuella grensågar - vad jag främst skulle
vara intresserad av att använda dem för är att justera viktbalans på
träd - en medlem av forumet visade en 10 meter lång teleskopsåg
någon gång vill jag minnas - men det låter liksom fysikaliskt/ergo-
nomisk omöjligt att den kan funka till annat än ev pyttegrenar på
10-12 meter höjd, eller?

(Jag menar varför ser man annars arborister klättra runt i träd med
dylika handsågklingor istf stå säkert på marken och göra samma?)


Jag har jobbat med linjeröjning, och då använde vi en sådan grensåg. Tog rätt bastanta tallgrenar med den, så det är inte bara smågrenar den tar. däremot blir det ganska tungt att hålla emot när grenen väl går av och sågen vill ner mot backen, den blir som ett "C" innan man lyckats bromsa den ibland :lol: Är ju dumt att bara låta den falla i backen.

Att den klarar grövre grenar än man tror ligger väl lite i att det blir en del vikt på bladet när den är så pass lång, beror ju också på hur man står - rakt under eller så stången är i ca 45 graders lutning t.ex.

Har för mig att den hade fem eller sex sektioner i skaftet, och ingen sax. Minns inte märket på den tyvärr.. Rött skaft iallafall, om nu det skulle hjälpa :roll:


Tack för det - jag skall skaffa en efter kollat in marknaden lite :) ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).