Motorsåg och handhållet

Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

34 inlägg 19596 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Tosca  
#295726
Bajk skrev:om svärdet är så pass långt att man kan såga rakt bakifrån utan instick ska jag göra det då? oavsett tjocklek på trädet eller finns det någon nackdel med det? vissa träd går ju att ta med 20-25" svärd. Ur ett säkerhets perspektiv tänker jag. Har insticket några säkerhets fördelar?

En fördel kan vara att du kan göra färdigt brytmånen först, gör du insticket strax bakom den färdiga brytmånen och gör den klar så kan du såga bakåt och på slutet kolla om det är okej att släppa trädet.
Folk har en märklig förmåga att trava rakt in i fällriktningen ibland.
Behöver du använda kil kan du ju såga medsols och stoppa in den när du kommit halvvägs.
När man använder långa svärd är det viktigt att inte spetsen kommer för långt fram så man delvis sågar bort brytmånen när man gör så.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

palbin  
#295730 Jag har en trädfällningsvariant jag oxå kallar instick - för
träd som är typ "mitt-i" sä att säga - jag sågar fälle - jag
börjar såga fällskär - sedan gör jag "instick" mitt i "rätt-
igenom" och baknar in en kil i hålet - så sågar jag lite öm
som på vardera sidan variarat med lite bankande på kilen
- så trillar trädet fint precis där det skall :) ... .

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Homo abies  
#295744
Bajk skrev:om svärdet är så pass långt att man kan såga rakt bakifrån utan instick ska jag göra det då? oavsett tjocklek på trädet eller finns det någon nackdel med det? vissa träd går ju att ta med 20-25" svärd. Ur ett säkerhets perspektiv tänker jag. Har insticket några säkerhets fördelar?

Jag förutsätter att du med instick menar att du gör klart brytmånen direkt efter riktskären. Säkerhetsfördelar: 1. som nämnts, all precisionssågning i lugn och ro -fäll när kusten är klar. 2. att du med instick och sågning bakåt eliminerar risken för spjälkning, mycket stor vinst!

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Bajk  
#296127 tack, för mycket bra svar!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).