Motorsåg och handhållet

Filad motorsågskedja fortfarande slö

75 inlägg 44518 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#295577 Att du får råegg är ett resultat av att du filat fram skarpa eggar, råegg är alltså en indikator på rätt slipning / filning. Att råegg uppstår beror på att slipverktyget rent fysiskt inte klarar att avverka undan det sista på eggytan. Vid slipning av knivar, svarvstål eller yxor slipas råeggen undan med bryne. Att bryna en motorsågskedja är av lätt förståeliga skäl väldigt krångligt och tidsödande. Men en rätt utförd slipning / filning ger " rätt sorts råegg " som är lätt att avlägsna. Själv drar jag filskaftet över eggen för att avlägsna råeggen. Rena skarpa verktyg är ett måste för ett bra resultat, en oljig eller blöt kedja eller fil håller kvar slipspån som " rullar " mellan verktyg och egg, resultatet blir en alltför grov och felaktig råegg. En " rätt " tillslipad / filad råegg ska lätt kunna avlägsnas med tumnageln eller filskaftet.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295588 Takk for ditt innleg Anders, eg bruker ein håndklede til å tørke av fila, ganske ofte. Så og sei for kvar tann og reingjer tenna med ein tannbørste. Når du bruker filskaftet for å avlägsna råeggen gjer du det opp på topplata altstå trykker i fra deg, veit ikkje om eg klarer å forklare bedre kva eg meiner. Men siden råeggen er oppå topplata er det vel måten og gjera det på, vil eg tru.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#295592
can skrev:Takk for ditt innleg Anders, eg bruker ein håndklede til å tørke av fila, ganske ofte. Så og sei for kvar tann og reingjer tenna med ein tannbørste. Når du bruker filskaftet for å avlägsna råeggen gjer du det opp på topplata altstå trykker i fra deg, veit ikkje om eg klarer å forklare bedre kva eg meiner. Men siden råeggen er oppå topplata er det vel måten og gjera det på, vil eg tru.
jag drar filskaftet längst med tanden bara, är råeggen tillräckligt tunn så lossar den direkt, snabbast är förstås att " såga " bort den.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295613
anersimyra skrev:Att du får råegg är ett resultat av att du filat fram skarpa eggar, råegg är alltså en indikator på rätt slipning / filning. Att råegg uppstår beror på att slipverktyget rent fysiskt inte klarar att avverka undan det sista på eggytan. Vid slipning av knivar, svarvstål eller yxor slipas råeggen undan med bryne. Att bryna en motorsågskedja är av lätt förståeliga skäl väldigt krångligt och tidsödande. Men en rätt utförd slipning / filning ger " rätt sorts råegg " som är lätt att avlägsna. Själv drar jag filskaftet över eggen för att avlägsna råeggen. Rena skarpa verktyg är ett måste för ett bra resultat, en oljig eller blöt kedja eller fil håller kvar slipspån som " rullar " mellan verktyg och egg, resultatet blir en alltför grov och felaktig råegg. En " rätt " tillslipad / filad råegg ska lätt kunna avlägsnas med tumnageln eller filskaftet.. :smile:

Just slipning av knivar har jag erfarenhet av och blir det råegg större än en tiondels mm är når inte rätt. Råegg ska slipas av, inte brytas. Man kan bryta eller polera bort det då får du en vass kniv, men den håller inte. Brynet drar evenruell råegg mot sig med magnetism som skärs av eller bryts. Magnetism hjälper kniv att inte vibrera. Blanka magnetiska brynstål är det som jag tycker kan ge mest vasst.
Har du en vass egg o tar bort råegg med tumnageln har du ingen nagel kvar till de and 54 tänderna.

Filen ska skära rätt och lämna en skuren jämn yta och kant.
Samma gäkker allt skärande som mam har ordentligt vasst.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295614 Att fila med svärd o kedja vertikalt har massor med fördelar. Man slipper klove och filen arbetar bak i tand, inte ner.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295619 Vanskeligt å få til det der, som før nevnt: noken tenner er det ikkje råegg, selv om heile tanna er filt. Andre tenner har litt råegg. Men kvifor det er råegg på noken tenner og ikkje på andre det veit eg ikkje. Må vel vera at ein ikkje greier å file alle tennene heilt rett.

Når du filer vertikalt, og mot venstre antar eg at du støtter tanna med venstre hand og fører fila med høgre, men når du skal fila mot høgre støtter du da tanna med høgre hand og fører fila med venstre?

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295623 Jag filar numera oftast med höger hand och stöttar med vänster på alla tänder och filar verikalt.
Filade med både höger o vänster innan, men har tappat rutin eftersom jag filar mestadels innomhus där jag inte kan röra mig lika fritt för nån jävel har ställt sågar överallt!

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295675
Mange skrev:
anersimyra skrev:Att du får råegg är ett resultat av att du filat fram skarpa eggar, råegg är alltså en indikator på rätt slipning / filning. Att råegg uppstår beror på att slipverktyget rent fysiskt inte klarar att avverka undan det sista på eggytan. Vid slipning av knivar, svarvstål eller yxor slipas råeggen undan med bryne. Att bryna en motorsågskedja är av lätt förståeliga skäl väldigt krångligt och tidsödande. Men en rätt utförd slipning / filning ger " rätt sorts råegg " som är lätt att avlägsna. Själv drar jag filskaftet över eggen för att avlägsna råeggen. Rena skarpa verktyg är ett måste för ett bra resultat, en oljig eller blöt kedja eller fil håller kvar slipspån som " rullar " mellan verktyg och egg, resultatet blir en alltför grov och felaktig råegg. En " rätt " tillslipad / filad råegg ska lätt kunna avlägsnas med tumnageln eller filskaftet.. :smile:

Just slipning av knivar har jag erfarenhet av och blir det råegg större än en tiondels mm är når inte rätt. Råegg ska slipas av, inte brytas. Man kan bryta eller polera bort det då får du en vass kniv, men den håller inte. Brynet drar evenruell råegg mot sig med magnetism som skärs av eller bryts. Magnetism hjälper kniv att inte vibrera. Blanka magnetiska brynstål är det som jag tycker kan ge mest vasst.
Har du en vass egg o tar bort råegg med tumnageln har du ingen nagel kvar till de and 54 tänderna.

Filen ska skära rätt och lämna en skuren jämn yta och kant.
Samma gäkker allt skärande som mam har ordentligt vasst.


Eg kan prøva så godt som eg kan, blir vel litt lettare dersom eg ikkje tar så mange tak med fila kvar gong. Ellers får eg bruka den nest beste metoden, stryka av råeggen med ein trekloss for så og ta noken heilt lette drag til slutt.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

palbin  
#295684
Mange skrev:Jag filar numera oftast med höger hand och stöttar med vänster på alla tänder och filar verikalt .... . !


"verikalt" - vertikalt förmodar jag - menar du horisontellt eller filar du
verkligen upp-ner :) ? - hur är det med kedjor med 10 graders lutning
- lutar du sågen då 10 grader för att bibehålla vertikal filvinkel :) ?

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295764 Inte upp o ner, men upp.

Lutning på 10 grader vet jag inte men om tanden ska ha 30 graders eller tio så håller man filen så.
Ska stötvinkel vara i nån vinkel håller man filen i den man sagt sig ha. Man får styra fil lika om det är horisontellt eller vertikalt hållet svärd. Filen arbetar dock naturligt bak i tanden om den är vertikal, ner i tanden om det är horisontalt.

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

totte  
#295775 Förtydligande: Mange har alltså svärdet som kedjan ligger på nästan vertikalt, han för inte filen vertikalt. Vet jag för jag har tittat på.

Avatar Fallback

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

axwell  
#295782
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 14:04
Förtydligande: Mange har alltså svärdet som kedjan ligger på nästan vertikalt, han för inte filen vertikalt.


Mange har således ett "filsvärd" fastsatt stående i ett skruvstycke, svärdets topptrissa är uppåt.

Han filar där kedjan befinner sig på en bekväm arbetshöjd.


Rätt uppfattat :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

anersimyra  
#295790
Mange skrev:Inte upp o ner, men upp.

Lutning på 10 grader vet jag inte men om tanden ska ha 30 graders eller tio så håller man filen så.
Ska stötvinkel vara i nån vinkel håller man filen i den man sagt sig ha. Man får styra fil lika om det är horisontellt eller vertikalt hållet svärd. Filen arbetar dock naturligt bak i tanden om den är vertikal, ner i tanden om det är horisontalt.
Palbin måste tala om 10 graders filläge.. :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

totte  
#295816
axwell skrev:
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 14:04
Förtydligande: Mange har alltså svärdet som kedjan ligger på nästan vertikalt, han för inte filen vertikalt.


Mange har således ett "filsvärd" fastsatt stående i ett skruvstycke, svärdets topptrissa är uppåt.

Han filar där kedjan befinner sig på en bekväm arbetshöjd.


Rätt uppfattat :?: :?:


Rätt uppfattat :!: :!:

Användarvisningsbild

Re: Filad motorsågskedja fortfarande slö

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295818
axwell skrev:
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 14:04
Förtydligande: Mange har alltså svärdet som kedjan ligger på nästan vertikalt, han för inte filen vertikalt.


Mange har således ett "filsvärd" fastsatt stående i ett skruvstycke, svärdets topptrissa är uppåt.

Han filar där kedjan befinner sig på en bekväm arbetshöjd.


Rätt uppfattat :?: :?:

Detta gör jag innomhus med kedja avmonterad, dock inte utomhus med kedja monterad. Då ställer jag helt sonika den upp med svärds spets pekande mot himmlen med lika bra arbets ställning, kontroll och resultat..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).