Skogsvagn (Huggarvagnar)

problem med vinsch på farma vagn

35 inlägg 21721 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

ÅsaNisse  
#295659 Förmodligen olika matning om stödbenen funkar och inte vinschen. Ett elschema hade varit guld värt för att felsöka vidare.

FTG
Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295667 till vipp-brytaren är det samma matning. vipp-brytaren är i princip en bygling av styrkortet, men fortsättning följer.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

olli  
#295681 Kan det vara så att sändarenheten har tappat kodningen till mottagaren.
Då fordras en omprogrammering.
Hur denna utförs bör stå i instruktionsboken.
Bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

Vardon  
#295704 Kan du mäta på matningen till ventilen med ventilen obelastad och se om den klickar då med?

Men jordfel, min erfarenhet från släp säger mig att börja längst bort och gör om eller byt så mycket möjligt. Släpvagnskontakterna hade jag nog kostat på mig ett byte. Jag tycker nog även att de 13 poliga släpvagnskontakterna är bättre, du vrider in kontaktstycket och jag har inbillat mig att det ger bättre kontakt. Om inte annat har du fler stift att fördela upp belastningen på

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295724 Jag har lyckats mäta mig till strax under 13v på matningen in i styrboxen till vinschen, från boxen går det sedan en sladdstump upp till ventilen på vinschen mellan styrbox och ventil verkar det ok eftersom det fungerar med vip-brytaren. Lika så verkar matningen ok då säkringen är hel och spänningen når fram, frågan är ju då jorden. Om den tar fel väg kan det säkert bli diverse konstigheter. Ska som första försök i morgon försöka koppla till bilens släpvagnskontakt, då borde jag i vart fall få reda på om det är i traktorn eller vagnen jag har felet.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

axwell  
#295749
mixter1 skrev:Jag har lyckats mäta mig till strax under 13v på matningen in i styrboxen till vinschen


I förhållande till vad, jorden i styrboxen eller huvudjordningen vid batteriet?

Mät även mellan jord i styrboxen mot säkrare jord när du försöker manövrera fjärren, det skall vara 0 Volt eller några millivolt.

Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

totte  
#295769 Dålig jord avslöjas ofta inte genom att mäta spänning, det är först när det läggs på belastning i en dålig anslutning som spänningen sjunker.

I övrigt anser jag att den vanliga typen av släpvagnskontakter aldrig borde få ha funnits.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

åberg  
#295802
totte skrev:Dålig jord avslöjas ofta inte genom att mäta spänning, det är först när det läggs på belastning i en dålig anslutning som spänningen sjunker.

Precis, ska man mäta spänning så är det under belastning. När det inte drar nån ström får man snygg spänning även med en dålig ledare.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

axwell  
#295811
åberg skrev:Precis, ska man mäta spänning så är det under belastning. När det inte drar nån ström får man snygg spänning även med en dålig ledare.


Visst och därför skall funktionen manövreras under mätningen, krokodilklämmor på testsladdarna brukar underlätta.

Men spänning i framledningen räcker inte om det är samma spänning efter objektet, dvs ingen jord/minus i detta fall.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295812 Då ska vi se vad dagens övningar har resulterat i det lilla jag hann med innan det blev för mörkt. köpte en ny hane bara för att utesluta felande kontakt. konstaterade också att det var obegripligt kopplat, men eftersom det är kopplat så som vagnen levererades får man ju anta att det är rätt? en sladd kopplat till jord stiftet, en till höger bakljus samt en till vänster bakljus, samt en svart ledare till höger blinkers 🤷‍♂️ funktionen har varit så att man måste slå på lyset för att vagnen ska fungera. mätte i kontakten på traktorn och då har jag över 14 volt på stiften för bakljuset till jordstiftet mellan jord och stiftet för blinkers har jag 0 volt, någon som kan förklara varför man i hela fridens dagar kopplat något till höger blinkers?? nåja, resultatet av ny kontakt blev att felet kvarstår :sad: i morgon ska jag mäta spänningen över vinschens hirschmannkontakt när jag trycker på fjärren och se vad det ger eftersom jag inte hann så långt i dag innan det blev för mörkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

Erre  
#295813 Har du öppnat och kollat baksidan på kontakten som sitter på traktorn??

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295833 Ja det har jag, allt ser ok ut vad jag kan se. har även en ny hona så jag kan byta även den, men uttaget på traktorn är i skick som nytt så jag ska kolla vidare kring ventilen innan jag byter uttaget på traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

Erre  
#295837 Bra. Glöm inte att testa med en ny tillförlitlig jordkabel. Hoppas det löser sig för dig.

Avatar Fallback

Re: problem med vinsch på farma vagn

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295905 Sådärja! felet hittat. efter att ha gått i genom alla kablar samt mätt började jag fundera om det verkligen kunde vara rimligt att något skulle vara kopplat till höger blinkers :shock: kunde konstatera att stödben och grip matades från stiftet för höger bakljus vinschen matades från vänster bakljus men jorden till vinschen låg på stiftet för höger blinkers som jag tidigare skrivit, den otroliga men enda rimliga förklaringen är att trådarna för jord till vinschen gått av och att sladden sedan hoppat in i plinten för höger blinkers och kilat fast sig så ordentligt att den verkade vara fastskruvad där! nu är jorden tillbaks på samma plint som den andra jordkabeln och nu fungerar det igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med vinsch på farma vagn

totte  
#295952 Bra det! Att det var nåt med jordanslutning kunde man hoppa upp och sätta sig på, när elsystem beter sig på sätt som verkar helt oförklarliga så är det nästan alltid jordfel. Men det här var ju en ny och intressant variant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).