Sågtimmer

Välväxt. Årsringsproblem.

9 inlägg 7812 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Välväxt. Årsringsproblem.

rikard_e  
#295584 Hejsan allesammans, har stött på ett litet problem som jag behöver ha proffshjälp att reda ut.

Hugger en del gran i sluttning, och än så länge så har två av dessa granar behagat att växa rätt så fort.

Så min fråga lyder, Hur snabbvuxen får det vara för att säljas som timmer? Vad är maxtjockleken på årsringarna för att det ska vara godkänt?
Jag hugger åt Vida

Granarna är runt 38-40 år och efter att jag skärt bort rotbenen så fick jag ner den till 67-68 cm i rotstock.

IMG_20141025_171200.jpg


IMG_20141025_170900.jpg


IMG_20141025_170920.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

kubiken  
#295589 En Granrotstock ska du årsringsbestämma i toppändan för att få en rättvis bild av hur fort trädet vuxit. Rotben/rotanvällningar ger ofta bredare årsringar i ändskäret
Så räkna årsringarna mellan 2-8 cm från märgen åt det håll som det är glesast i topp änden av en granrotstock och i andra stockar i grovänden. Det ska vara minst 12 årsringar för att duga till klass 1 i vanligt normaltimmer, i klass 2 finns ingen begränsning.

Användarvisningsbild

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

machonisti  
#295631 Grymma årsringar, kan inte minnas att jag sett nåt sånt. Bor väl för långt norrut.

Avatar Fallback

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

r93  
#295650 Jag högg liknande i i vintras, gran som stått i gammal betesmark, inte nog med att det var årsringar på två centimeter, det gick ju nästan åt en tank för att kvista den med, jag skickade det som timmer och det gick fint, södra var köparen.....
Har en bekant som jobbar på en södrasåg, han pratar om "danskreglar" dessa sågas av den värsta skit om jag har fattat rätt...

Användarvisningsbild

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

herjman  
#295741 Den var rejält frodvuxen! Duger väll troligen till nått sämre kubbsortment?

Danskreglar- den var bra!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

rikard_e  
#295767 Haha! Den var godkänd som timmer tydligen!

Det konstiga med dom har två granarna är att dom stod rätt nära varandra. ca 3 meter.
Dom var inte ovanligt kvisttäta utan normala. Inga "pattegranar" heller som smålänningarna brukar säga.
utan kvistroten var normal likaså.

Dock var de undre grenarna rätt så stora, grova och riktigt långa!

   TS
Avatar Fallback

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

åberg  
#295781 Det har nog stått ett dass där de växte, rejält i med gödsel i marken. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

jannee  
#295785 Kan de varit plantgranar, har kommit en del provenienser från Tyskland som växer något grymt, tyvärr finns det sällan någon dokumentation vilka provenienser det handlar om.
Hade själv en liten åker som planterades 1949 med tyskgran som jag avverkade för några år sedan. En del hade nästan något liknande årsringar, för övrigt var granarna finkvistiga dock hade många frostsprickor = blivit rötangripna.

Användarvisningsbild

Re: Välväxt. Årsringsproblem.

Houthakker  
#348327 Sverige är ett land för bulkvaran, är stammen 450cm i diameter duger det, är den 50 år eller 150 år har ingen betydelse idag. Inte för det flesta snickarna heller som spickar bredlapar hur som helst på kåkarna....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).