Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilka har miniskotare?

71 inlägg 55439 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dröm-miniskotaren

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278937
skogshasse skrev:
Mikael skrev:Mitt ekipage.
jinma1.jpg


Ska köra idag, björk på ett blött område så det blir en hel del vinschning.


hej mikael jag ser att du har ruta funkar det bra eller fryser det fast is på den så du måste skrapa?

Jag har inte haft några problem med is när jag kört utan det har blivit på nätterna, motorn producerar lite värme så det motverkar väl lite isbildning.
Rutan är löstagbar men den har visst varit monterad hela tiden sen vi byggde den.

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

Tunnebon  
#281353 Ansluter till miniskotarägare. Idag fick vi vår efterlängtade Alstor 820.
Diesel, winsch, dubbelkommando, tvåspak, tippflak, insatsskopor och piggkedjor. Rustade för året runt bruk :)

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

sveakatten  
#281366 Och inga bilder? :surp: :sad:

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

Tunnebon  
#281373 Självklart!
Glömde ju det viktigaste :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

sveakatten  
#281390 Fin maskin, hur lång är kranen på en sådan?
Hur är den där att köra med på mossar?
Hur mycket lastar den, vikt?

Hmm, det blev många frågor 8)

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

Tunnebon  
#281393 Det känns bra! Just på denna modellen sitter det en 3,5m kran, hoppas att den ska räcka till.
Till mossarna så finns det möjlighet att sätta på liknande band med profiler som sitter på Terrin.
Dock så får man byta däcken för att kunna använda dom.
Vi köpte den gamla modellen 820, så den lastar ca. 2ton enligt tillverkaren och väger ca. 1580kg

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

Granskata  
#295725 Har en Vimek 606TT, min förra 606 98 års modell blev offer för åskguden Tor och blev då totalförstörd. Jag kan konstatera att fabriken i Vindeln inte har legat på latsidan när det gäller utveckling av maskinen. Det är inte samma maskin, den här lastar lite mera, har bättre stabilitet, bredare hjul, bättre förarmiljö och en annan hydrualapplikation med tvåspak och elstyrning på några ventiler. Kranen är förbättrad i själva konstruktionen men jag saknar utskjutet från den förra. Om jag skulle önska något så är det bättre ljudisolering i hytten. Men, men, det är i det närmaste en optimal maskin för den självverksamme skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Vilka har miniskotare?

Rasken  
#309094 Jag kör bland annat med en Foton 404 Kellfri verionen med KTS kran 4 m och en vagn från Nyvab. Fungerar, men inte optimalt.

Håller på ock bygger om en Avant 200 till skogsmaskin. Skall utrustas med Kranman kran 330 och band, hytt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka har miniskotare?

Rasken  
#309095 Här kommer bild på kommande projekt! Avant 218.

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

mrvimek  
#309097 Du måste lägga upp mer bilder rasken :)

Användarvisningsbild

Re: Vilka har miniskotare?

Fredrik Reuter  
#387967 Hej,
Mindre skogsmaskiner och då kanske främst sk miniskotare blir allt hetare.
Land Lantbruk hade ett reportage om detta i senaste Skogsland och en förenklad variant finns via länken nedan.

Det är mycket bra andrahandsvärde i de mindre skogsmaskinerna och detta är något som köpare är medvetna om, de tvekar alltså inte att investera i begagnat fastän de ligger högt i pris.

Ni som kör med miniskotare, uppdatera gärna denna tråd, med text, bild eller varför inte film!

http://www.lantbruk.com/skog/hogt-varde ... smamaskine

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

mrvimek  
#387974 Har äntligen bytt upp mig till en Alstor 820 me kubota diesel kedjor och nygjort flak och 3.8 m kran me vinsch :)

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

8wdHypro500  
#388004 Scorpion tdi 2011 modell, en ut av de sista gjorda. Til salu :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilka har miniskotare?

Vilsten  
#388017
Är det inte någon på forumet som köpt malwan som omnämns i artikeln? Har för mig att jag läst en tråd om den...

Användarvisningsbild

Re: Vilka har miniskotare?

sundelius  
#388024
Vilsten skrev:
Är det inte någon på forumet som köpt malwan som omnämns i artikeln? Har för mig att jag läst en tråd om den...

Du tänker nog på mig, vet inte om det är min maskin. I så fall är det stor eftersläpning på nyheterna då jag köpte den för två månader sedan men jag har då inte sett någon annons ute efter min.
Skoj att jag kan vara exempel på att begagnade maskiner går att sälja dyrt :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).