Traktorer och processorer

Vagnshydraulik

18 inlägg 11628 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vagnshydraulik

Hammaren  
#295210 Jag köpte en Fordson Power major i somras, och jag har nu funderingar på att skaffa en enklare huggarvagn med hydraulkran, och min fråga är: Det finns ju bara ett tipputtag på traktorn, vad krävs för att köra hydrauliken genom traktorn? Går det överhuvudtaget? Eller måste jag ha extern pump och tank?
Tacksam för svar/Örjan



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295217 http://www.konedata.net/Traktorit/fordsonMajor.htm

Det verkar vara kring 20 l/min pump på dem vid höga varv
så sikta på en kraftuttagsdriven lösning i första hand.
En modern traktor har cirka tre ggr så mkt flöde så där kan man
ofta köra på tomgång och få ett helt ok flöde för en kran.

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295219 För övrigt en mkt fin traktor.
Klicka på bilden i länken.
http://www.tractorfan.nl/picture/417279/

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Hammaren  
#295225 Ok, det var det jag misstänkte, tack för svaret Slurfi och en fin bild :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

totte  
#295252 Nu vill vi ju se några fina bilder på din också, det är en riktig klassiker!

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

stegmaster  
#295257 Mens vi ventar på TS powermajor, kan jag bjuda på denna major bild, som en kompis av mig har. Ser ful ut, men fullt fungerandet.
Detta er en 4x4 powermajor om jag inte er fel ute, eller hur slurfi??
Du som har koll på dessa blå klenoden. :smile:

DSC00233.JPG

Avatar Fallback

Re: Vagnshydraulik

rikard_e  
#295258 Hejsan,

Min ford 4000, -75a har inte högre flöde än 20.8 .
Och min 9tons patu 525 gick bra på 1400 rpm.
Så ett skaffar du en mindre kran lär du inte behöva extern pump.
Sen är det smidigt att kunna köra externt och på lägre varv.

Jag köpte en extern pump och tank, just för att slippa slå om ventilen från styrning till kran hela tiden.
dessutom sänkte jag varven från 1400-1500 varv till 600-800 varv. Vilket man sparar otroligt mycket diesel på!

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Hammaren  
#295305 Ja du Totte, nu har jag suttit i en timme och försökt ladda upp bilder, men dom blir upp och ner, jag har gått tillbaka till albumet på datorn och roterat, försökt ladda upp igen på
forumet men dom blir lik förbannat upp och ned, så nu skiter jag rent ut sagt i det, jag tog hjälp av grabben men inte ens han klarade av det. 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Hammaren  
#295310 Kom på att det enklaste är nog att gå ut och ställa traktorn på taket och fota, alternativt stå på händer och fota. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

halvproffs  
#295320 Ja,visst är det fan att bilderna kommer hursomhelst. Själv har jag slutat att lägga upp bilder för jag vill inte att chiropraktikerna ska få ännu mer att göra. Tyvärr är det noll respons för problemet.

Tillbaka till tråden; Jag hade en MF 765 (skogsutrustad 65) med 15l/m med en liten Nokka kran och jag körde fram flera tusen fub med den så det beror på hur bråttom man har och vilka krav man har.

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295321 Stegmaster, jo det ser ut som en Major med Roadless framhjulsdrift..

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Hammaren  
#295595 Äntligen lyckades jag få in bilderna, fick ta gamla hederliga kameran istället för fånen. :grin:
DSCN2966.JPG
DSCN2965.JPG
DSCN2964.JPG
[attachment=2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295605 Fin maskin, ytterligare ett pumpalternativ vore ju om du satte en framför
motorn, drivaxeln under kylaren, direkt på vevaxelns remskiva.
Då kan du använda den till frontlastaren och kanske kan gå upp ett par storlekar
på frontlastaren och ha tilthydraulik och dubbelverkande lyft åxå.
Den nuvarande frontlastaren har iaf en fördel, den är lätt att lämna hemma när man ska till skogs.
Bara fyra sprintar så är den lös.

Användarvisningsbild

Re: Vagnshydraulik

Hammaren  
#295630 Tackar, ja jag tror den är i hyfsat skick, har precis bytt oljorna i motor,växellåda och hydraulen, samt filter. Ska väl fixa ett snöblad till vintern och kedjor, sen finns ju som sagt en enklare huggarvagn med kran på önskelistan :smile: Sen har jag en komplett gårdstraktor :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagnshydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295756 De är väl en gjuten balk i nosen på majoren?
Var de iaf på farsans så det blev ett himla kapande för att få ner drivknuten i den

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).