Trädfällning (arborist)

Fällde Helge i veckan

16 inlägg 9627 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fällde Helge i veckan

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295603
2014-10-23 10.41.43.jpg
Fällde en björk i veckan.
Ser ni Helge i stubben??



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

isteskog  
#295607 :grin:

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Blivande snickare  
#295612 Jovisst ser jag hälge i subben! :grin:
Verkar som om hans horn har växt endel bara, utan att antalet taggar ökat! :lol: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fällde Helge i veckan

machonisti  
#295628 Det kan bli snygga skivor av sånt, men det spricker väl.

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

rikard_e  
#295633 Häftigt! Och skickligt sågat, dom där är riktigt bökiga

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295635 Ska tillbaka på måndag så de får bli en skiva då.
Tja det var bara åt det hållet jag kunde fälla det dessutom. hus på de andra tre sidorna inom 6m från trädet.
Men 2 kilar så kom det ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällde Helge i veckan

Houthakker  
#295686 Snygga skivor blir det! Om Du har möjlighet att lagra någon vecka kommer jag och hämta.....

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295743 De kanske jag kan göra. De skulle hämta virke i veckan & idag måste vi återställa runt en grund. Men är den kvar imorgon så kan jag fixa det Houthakker. tjocklek & hur många??

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Blivande snickare  
#295757 Ett tips om ni ska såga skivor med motorsågen och inte vill att dom ska spricka så är att såga ett kryss in i "baksidan" av biten. Då lever den mest i den redan sågade "sprickan" och behöver inte göra en egen så att säga :smile:

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Blivande snickare  
#295760
20141027_114235.jpg


Viktigast är att få ett snitt genom kärnan. På din hälge bit kan det ju dock vara bra ett såga ett i varje "horn"! :lol:
Jag har sågat in till halva ungefär å bara fått en liten spricka på motsatta sidan så nästa gång ska jag prova såga lite djupare. Biten på bilden är en lärk, cirka 12 cm tjock och nästan 70 i diameter :grin:

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295787 Smart Blivande snickare. De måste jag prova sen
Gjort en del skivor åt folk. Bla av alm som varit över 120 men de har spruckit senare har jag hört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Blivande snickare  
#295788 Kul att kunna hjälpa till :smile:
Riktigt grobianska skivor, typ din 120 centimeters alm kan ändå vara svåra att få och hålla. Det blir så stor krymp skillnad mellan de yttersta årsringarna och kärnan att det nästan ounvikligen spricker. Att då såga en stjärna skulle kanske vara bättre?
Det allra bästa är ju att ha en lång bit och torka för att sedan såga ut skivor från den men det är ju inte alltid man har möjlighet till det.

Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295793 om jag inte minns helt fel så va det ngn som hade ett stort kar o la skivan i & fyllde med linolja (kanske) & den skivan höll tydligen

   TS
Avatar Fallback

Re: Fällde Helge i veckan

Blivande snickare  
#295794 Jo om man byter ut vattnet i virket med något annat som inte avdunstar i rumstemperatur (typ linolja) så borde det inte spricka. Kan vara bra dock att efter en tid dra på ett lager till med pensel/svamp efter att man tagit upp den ur karet.

Blev så nyfiken att jag ska fan prova nångång! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällde Helge i veckan

anersimyra  
#295803 Man kan slå in biten i oljat tidningspapper, vi brukar göra så med sjödränkt svartek... :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).