Öppna kategorin

3 stora ekar

35 inlägg 16640 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

skogshasse  
#295374
JensSkoog skrev:Vux up vid kusten med många stora ekar på tomten och bredvid huset. Andra träd blev vältad av vinden, men aldrig ekarna. Min morfar hävdade att eken var 1/3 över jorden och 2/3 under. Vet inte om det stämmer, men på vår steniga tomt, såg man att den har jätterötter! Den toler ochså mycket väl att man kapar ner och formar kronan. Om grenarna blir långa och grova, kann dom brytas ner av snön. Minns att det skedde i 1954, den stora snövintern på ett par av dom hemma. Blev mycket ved bara av dom grenarna, men ekarna står lika bra i dag. :wink:


det var mycket bra saklig information

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

anersimyra  
#295385 Eken tappar inte sällan stora grova friska grenar efter ett kraftigt regn. En teori är att den plötsligt stora vattenmängden helt enkelt får grenen att brista av vattnets tyngd. Forskning visar dock att teorin stämmer dåligt. En annan teori är att eken på kort tid suger åt sig såpass mycket vatten att det inre ångtrycket helt enkelt får grenen att " explodera.".. :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: 3 stora ekar

anersimyra  
#295388
skogshasse skrev:
JensSkoog skrev:Vux up vid kusten med många stora ekar på tomten och bredvid huset. Andra träd blev vältad av vinden, men aldrig ekarna. Min morfar hävdade att eken var 1/3 över jorden och 2/3 under. Vet inte om det stämmer, men på vår steniga tomt, såg man att den har jätterötter! Den toler ochså mycket väl att man kapar ner och formar kronan. Om grenarna blir långa och grova, kann dom brytas ner av snön. Minns att det skedde i 1954, den stora snövintern på ett par av dom hemma. Blev mycket ved bara av dom grenarna, men ekarna står lika bra i dag. :wink:


det var mycket bra saklig information
på yngre träd är rotsystemet generellt tre gånger kronans diameter. På riktigt hård mark får dock även Eken ett grunt rotsystem.. :smile:

Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

stektlök  
#295413 Ta bild på ekarna nu !! Ut å ta en prommenad å fota :) lägg upp här fort. Skynda. Snabbt. Vi börjar bli nyfikna !

Avatar Fallback

Re: 3 stora ekar

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295437 Håller på i ett stugområde o fäller träd nu.
Har faktiskt fått igenom mitt förslag att spara bla ekar genom att jag tar en skylift o tar o hamlar dom istället där det är hus i närheten.
Flera som gått förbi o tackat att jag gör så istället!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).