Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna winsch och Weimers radiostyrning

5 inlägg 5908 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Patruuna winsch och Weimers radiostyrning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295274 Jag har en Patruuna winsch enligt bild. Jag ska komplettera den med Weimers radiostyrning. Weimer har två olika lösningar, en för mekaniskt reglage och en med ventilstyrning. Efter att ha pratat med Weimer två gånger köpte jag den mekaniska varianten, trots att jag kände mig osäker att de förstått mg rätt, själv trodde jag att jag skulle ha ventilvarianten. När jag fick hem paketet och kikade igenom monteringsanvisningen blev jag ännu mer övertygad att jag borde köpt ventilstyrningen. Är det någon som köpt Weimers radiostyrning och till sin befintliga winsch?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna winsch och Weimers radiostyrning

Bengt.Svensson  
#295383 Jag har gjort det, det var bara att byta ut den gamla spakventilen till den nya elstyrda varianten. Dock var inte radiomottagaren helt vattentät så den har jag i traktorhytten när jag använder kärran. I övrigt är det ett jättelyft att slippa springet mellan trädet och vinschventilen när saxen släpper för 5e gången... :-bd

Avatar Fallback

Re: Patruuna winsch och Weimers radiostyrning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295386 Tack för svar Bent! Har du också en Patruuna winsch? Min manuella ventil funkar som så att när jag inte drar i spaken så kan man dra ut wiren och när man drar i spaken åker wiren in. När jag släpper spaken fjädrar den tillbaka själv och wiren slutar dra. Är det så Weimers ventil funkar också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna winsch och Weimers radiostyrning

Bengt.Svensson  
#295521
JF skrev:Tack för svar Bent! Har du också en Patruuna winsch? Min manuella ventil funkar som så att när jag inte drar i spaken så kan man dra ut wiren och när man drar i spaken åker wiren in. När jag släpper spaken fjädrar den tillbaka själv och wiren slutar dra. Är det så Weimers ventil funkar också?

Inte riktigt samma som min. Vinschen drar när man drar i spaken, när man släpper spaken är vinchen låst. För att frikoppla vinschen och dra ut vajern drar man spaken åt andra hållet först. Min radiostyrning har två kanaler:
1. Vinscha in
2. Frikoppla vinsch

Din vinsch kanske inte manövreras med en vanlig hydraulventil?

Avatar Fallback

Re: Patruuna winsch och Weimers radiostyrning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295851 Tack igen för svar. Jag ringde Weimer idag och fick tag på en annan kille. Han trodde också att jag skulle ha ventillösningen. Ska maila bilder imorgon och sen får vi se hur det blir med allt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).