Motorsåg och handhållet

Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

34 inlägg 19482 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Atland  
#295093 Hej!

Hur gör ni om ni sågar i ett grövre träd och vill få fällskäret från vänster sida att ligga i samma nivå som det från högra sidan(utgångssidan)?
Det går ju hyfsat att göra det med noggrannhet men några träd jag stött på har varit såpass grova att det blir en nivåskillnad mellan höger instick och vänster instick.
Fällningarna har gått bra men man vill ju alltid bli bättre och säkrare, helst vill man ju få att allt möts på millimetern så hur gör man detta bäst?

MVH

Atland



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295098 Det kan vara lurigt ibland när mark är ojämn och de står i lut etc.
Att ritsa runt hjälper, samt kolla fället o ha det som referens horisontellt.
Att sticka in lite längre bak så tippen hittar det skäret som är gjort hjälper med.

Men trots allt som hjälper lite finns det bara en sak o göra, träna, träna träna...

Var noga, ta det lungt, kolla 20 ggr om så behövs, det brukar gå bättre o bättre.

Om det är en tröst kan jag erkänna att jag tycker det är svårare med klenare träd än grövre.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Vardon  
#295106 Skulle det funka med ett sånt roterande laserpass? Får man ialla fall en linje att följa och som även ligger kvar när man tar bort svärdet. Så bökiga att rigga är de ju inte, behöver inte vara någon jättekvalité och det är sällan man förbannar sig själv att man för noga när man gjorde fällskäret

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... er-160250/

kanske lite overkill men man kan säkert ha nytta av den på andra ställen och finns säkert billigare varianter med.

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

axwell  
#295108
Vardon skrev:http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... er-160250/

kanske lite overkill men man kan säkert ha nytta av den på andra ställen och finns säkert billigare varianter med.

Skulle inte tro att den där är så lämplig utomhus, svårt att se linjen vid fullt dagsljus plus att den troligen inte klarar skogsmiljö.

En laser avsedd för utebruk och med mottagare kunde kanske va nåt, fast då blir det ju mer pengar eller sämre noggrannhet.

Näe, ett litet vattenpass på sågen borde ge tillräcklig hjälp.

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

Robertberg  
#295110 Hålla in svärdsspetsen i ursprungliga underskäret, sikta in sig i våg och sen ge sågen kaffet :)
Man kan ju justera lite efteråt också..

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

anersimyra  
#295162 Såga ner hela skäret från höger sida, lär dig hur sågen " ligger " när svärdet är i våg. Stick ned hela svärdet på vänster sida och såga tills du når samma nivå som det första skäret. Du kan innan andra snittet markera ut en " våglinje " i barken. Är trädet inte alltför grovt känner du när sågen är nere i rätt nivå, d.v.s, hela kedjan är i ingrepp i virket. Men som Mange säger..Öva och öva igen..och igen.. :geek: :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

mghg  
#295186 Jag rekommenderar att man lär sig använda de ”syftlinjer” som finns på sågen, samt markerar i förväg med kroken eller dylikt var insticken skall ske.

De flesta av motorsågarna från Husqvarna och Stihl har ingjutna eller påmålade markeringar på luftfilterkåpan, dessa markeringar används när man skall sikta in fällriktning vid sågning av riktskär men kan också användas som lodlinje. På en såg från Jonsered siktar man mj.h.a. handtagsbågen eller kastskyddet som är vinkelrät på svärdet.

Om man håller sågen med svärdet horisontellt inför instick och tittar rakt ned över sågkroppen så ser man om syftlinjen (markering på luftfilterkåpan hos Husqvarna och Stihl, eller handtagsbågen för Jonsered) ligger längs med en lodlinje från ögat till marken.

Ovanstående metod kan med fördel också användas för att få undre riktskär i våg från höger till vänster. Med hjälp av syftlinjen på sågens kedjekåpa kan man avgöra om sågen ligger i våg när man sågar övre riktskär och t.ex. undvika att svärdspetsen sticker ner och sågar för djupt.

Och så instämmer jag med Mange och Anersimyra: Öva, öva och öva

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

röjar kalle  
#295361 Det är ett problem med säkra hörnet tekniken är ingen teknik för ovana.Har påtalat det tidigre men har inte fått någon respons men som sagt det visar sig.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

anersimyra  
#295365
röjar kalle skrev:Det är ett problem med säkra hörnet tekniken är ingen teknik för ovana.Har påtalat det tidigre men har inte fått någon respons men som sagt det visar sig.

Det vill vi gärna ha en utförlig beskrivning av.. :shock: varför metoden med säkra hörnet skulle vara förbehållet de mest erfarna.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

anersimyra  
#295368 Å andra sidan handlar tråden om " problemet " om att få till ett vågrät riktskär där trädets diameter avsevärt överstiger svärdslängden.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

totte  
#295450
anersimyra skrev:Å andra sidan handlar tråden om " problemet " om att få till ett vågrät riktskär där trädets diameter avsevärt överstiger svärdslängden.. :smile:


Fällskär min bäste Anders, annars är det helt rätt, ta säkra hörnet-snacket i nån annan tråd.

Avatar Fallback

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

axwell  
#295453
totte skrev: anersimyra skrev:Å andra sidan handlar tråden om " problemet " om att få till ett vågrät riktskär där trädets diameter avsevärt överstiger svärdslängden.. :smile:



Fällskär min bäste Anders, annars är det helt rätt, ta säkra hörnet-snacket i nån annan tråd.


Anerimyra råkar troligen skriva "fel", med det är ju rätt.
Om riktskäret är helt horisontellt så blir det en faktor mindre att ta hänsyn till när fällskäret skall sättas på rätt ställe. :!: 🧠

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

totte  
#295455 Jomenvisst, jag ville bara vara lite gnetig m a p trådrubriken.

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

anersimyra  
#295457
totte skrev:
anersimyra skrev:Å andra sidan handlar tråden om " problemet " om att få till ett vågrät riktskär där trädets diameter avsevärt överstiger svärdslängden.. :smile:


Fällskär min bäste Anders, annars är det helt rätt, ta säkra hörnet-snacket i nån annan tråd.
FÄLLSKÄRET var det ju !!! Mitt svar ovan torde därmed framstå som något korkat... :oops: :oops: :o

Användarvisningsbild

Re: Fällskär i rätt nivå grovt träd,tips?

anersimyra  
#295458
Atland skrev:Hej!

Hur gör ni om ni sågar i ett grövre träd och vill få fällskäret från vänster sida att ligga i samma nivå som det från högra sidan(utgångssidan)?
Det går ju hyfsat att göra det med noggrannhet men några träd jag stött på har varit såpass grova att det blir en nivåskillnad mellan höger instick och vänster instick.
Fällningarna har gått bra men man vill ju alltid bli bättre och säkrare, helst vill man ju få att allt möts på millimetern så hur gör man detta bäst?

MVH

Atland
Det var som sagt... FÄLLSKÄRET det var frågan om. " väg " in sågen genom att sätta an svärdet där vinklarna i RIKTSKÄRET möts. Fixera armbågarna stadigt mot kroppen. Luta dig bakåt med sågen så noggrant som möjligt fixerad i samma position. Gör sen ett bestämt instick på absolut full gas till beräknat djup. När du sen går runt mot vänster sida ska du se till att inte " hänga " på sågen, annars hamnar du under på slutet. Själv är jag lite lat och sågar efter instick rakt bakåt och slår in en kil, jag byter sida, sätter an svärdet strax under kilen och sågar framåt till färdig brytmån.. :smile: Varianten på träd med hårt medlut är att göra instick från bägge sidor. Vinkla insticken något neråt, höj alltså sågen i bakkant, du känner då tydligt när fällskären möts. Stubben kommer då att se lite V formad ut, men det är ju bara att skita i.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).