lör 25 okt 2014, 10:36#295441
jannerik skrev:hej Mikael, kopplingen sköts av en RAC-T , alltså ett litet hydraulaggregat som via en cylinder sköter urkopplingen. styrningen är en elektrisk riktningsventil som är "T-ad på" orbitrolen , dock bör man
montera strypadaptrar annars frestar det hårt på p-ändarna. kan ta några bilder.
Ok, den där RAC-T har jag sett. Ser fin ut men rättså avancerad.
Elkontrollerad ventil till styrningen verkar smidigt. Tar du tryck från ingående P till orbitrolen? Eller från traktorns arbetshydraulik? Borde fungera med vilket som då de går tillbaka till samma tank?
gnisten83 skrev:Hade bara 2,5mm borrning i min adaptrar till elventilen för min spakstyrning i min 805a men de var för stort för styrningen var stirrig om jag hade 1200 varv på motorn
Bra info gnisten. Vad tror du lagom strypning är?
Lite så här var jag inne på, i sin allra enklaste tappning:
En enkelverkande hydraulkolv som verkar på hävarmen till kopplingen, kontrollerad av ett enkelverkande uttag bak på traktorn. Eventuellt strypning för att kontrollera kolvens hastighet.
755'an har ju turbin så släpper man bara kopplingen på tomgång går det ju att smyga iväg med turbinen sedan. Fotgas och broms bak behövs nog för att kunna komma iväg kontrollerat.
T-stycken på slangarna mellan orbitrolen och styrkolven, kopplade till ett dubbelverkande uttag bak på traktorn. Strypningar så att inte styrningen blir för snabb.
Lite mer "arbetad" version:
Ett litet tvåsektioners elektriskt styrt ventilpaket monterat någonstans runt batteriet. Inkopplat på tryckledningen till orbitrolen, med serienippel. Ena sektionen enkelverkande till kopplingen, andra dubbelverkande till styrningen.
Envägs justerbar strypventil till att kontrollera hastigheten på återgången av kopplingskolven, så att kopplingen inte släpps för abrupt. Elektrisk ändlägesbrytare för nedtryckt koppling.
Fotgas blir nog nödvändigt för att komma iväg kontrollerat med turbinen. Fotbroms hade inte varit fel heller.
jannerik skrev:Monterade du ställdonet i hytten eller ute vid hävarmen? vilken typ av ställdon använde du?
Styrdonet sitter under hytten på höger sida och drar i handbromsstaget med en bit vajer. Vet inte vad typen heter men det ser ut som en elektrisk motor med skruv som flyttar en kuggstång. Skall försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång bukplåten är nere.